Inspiratie of imitatie? Laat een horloge beoordelen!

Zoals sommige grote merken die al decennia dezelfde horloges maken met een millimetertje meer of minder kastgrootte of nog wat mini aanpassinkjes.

2 likes

Dus dan mag je ze namaken?

2 likes

Het is wel erg ongelukkig om een foto van een vermoorde persoon te gebruiken bij het maken van een grapje over Chinezen…

Oei niet gezien. Dan is hij inderdaad ongepast. Ik heb hem verwijderd. Excuses!

2 likes

… net ander dial kleurtje, dot over/next to 90,…

Maar heb niet echt een probleem met uitmelken van eigen succesvolle ontwerpen, vergeleken met het uitmelken van andermans succesvolle ontwerpen

3 likes

Inderdaad! Dit is echt het beste argument wat ik tot nu toe gehoord heb waarom andere merken horloges mogen namaken. :joy:

Mag ook gewoon hè? Allerlei mensen hier winden zich er vreselijk over op, maar er is niks illegaals aan.

Hoe oud is de oyster case, 50 jaar? 70? De submariner? Beetje naief dan misschien om te denken dat niemand dat kunstje ooit na gaat doen.

Mogelijk, maar dat beïnvloedt mijn mening erover niet. Zeker niet als het vergeleken wordt met het uitbrengen van (minieme) variaties op een eigen model.

Dan heb je mij nog nooit opgewonden gezien…

2 likes

Ehh nee, het mag niet. Het is inbreuk maken op intellectueel eigendom. Dat de grote horlogemerken er (nog) niks aan doen is een ander verhaal.

1 like

Ehh ja dat mag wel. Verdiep je er eens in. Ondertussen domineer je dit topic weer met je reacties …

3 likes

Enlighten me zou ik zo zeggen. Naar mijn weten mag het gewoon niet. Tudor heeft zijn wijzers ook beschermd. Wat voor zin heeft het om design-eigenschappen te beschermen als het gewoon nagemaakt mag worden?

Kennelijk heeft het dus geen zin. Luister, ik ben er ook geen voorstander van maar ik wil de vraag omdraaien. Waarom wordt het niet aangepakt? En dan heb ik het niet over een kopie inclusief merknaam maar over de in dit topic aangehaalde voorbeelden.

Een van de redenen dat plagiaat lang niet altijd wordt aangepakt is vanwege het feit dat het starten van een plagiaatzaak voor de rechtbank in China nutteloos is. Die ga je als buitenlander (vrijwel) nooit winnen. En waar komt veel namaak vandaan….
Niet optreden wil natuurlijk niet zeggen dat er geen sprake is van plagiaat of dat het door de rechthebbende geaccepteerd wordt.

Het wordt momenteel nog niet aangepakt omdat deze horloges nog niet op zeer grote schaal worden geproduceerd. Met andere woorden: de kosten wegen nog niet op tegen de baten. In Amerika heeft er al een keer een zaak gespeeld waarbij een bedrijf de Submariner zo goed als namaakte. Alleen een ander logo erop. Die zaak heeft Rolex destijds gewonnen.

Klopt, maar met een uitspraak kan je wil de invoer van dat soort producten in landen stop laten zetten.

En Steinhart dan?
Daarnaast kan je het hier wel aanpakken. De invoer inderdaad.

1 like

Een Steinhart is geen één op één kopie. Een Sugess Seaman dan weer wel.

Sowieso een ander logo. En daarnaast zullen er nog wel andere kenmerken nét iets anders zijn.

Nee, de Sugess Seaman is gewoon een kopie van de 116610. Omdat ze er een ander logo opplakken wil het nog niet zeggen dat het niet nagemaakt is. Waar zie jij verschillen?

Als je het Logo zou vervangen zou iedere leek denken dat het een echte was.

3 likes