Dat is niet helemaal waar. Casio heeft eerder dit jaar weldegelijk een zaak gewonnen in China.
https://www.watchpro.com/casio-wins-landmark-ruling-against-chinese-rip-off-manufacturers/
Ik vind het te bizar dat hier nog discussies over worden gevoerd of dat deze horloges hier worden toegelaten.
Begrijp mij niet verkeerd. Iedereen moet lekker kopen en liefhebben dat wat zij leuk vinden. Maar veel van deze horloges zijn toch gewoon replica’s/namaak/zodanig geïnspireerd dat het niet hun eigen design valt te noemen.
Er is niemand die daadwerkelijk liever een Sugess verkiest boven een Rolex. Alleen het financiële aspect speelt een rol
Het gebeurt inderdaad tegenwoordig iets vaker. Ik ken de details niet van deze zaak, maar over het algemeen nemen westerse partijen niet meer de moeite om in China te gaan procederen
Zonder het hele draadje gelezen te hebben is dit toch het meest interessante wat ik hier ga vinden, dunkt mij.
Heeft er hier op het forum nooit iemand uitgezocht hoe het nu precies zit? Want volgens mij ligt het allemaal behoorlijk genuanceerd als ik er zo zelf op Google. Het heeft te maken met copyrights, trademarks en patenten. Mag ik zo brutaal zijn om hier op te schrijven wat ChatGPT mij hierover verteld? Geen idee of het allemaal echt waar is!
Mijn input aan ChatGPT: Is het illegaal om een horloge ontwerp te kopieeren? Licht toe waarom wel of niet en leg ook de verschillen uit tussen copyrights, patenten en trademarks en hoe ze hierop invloed hebben.
Het antwoord:
Het kopiëren van een horlogeontwerp kan illegaal zijn, maar dat hangt af van hoe het ontwerp beschermd is. In de wereld van intellectueel eigendom zijn er verschillende vormen van bescherming — elk met hun eigen regels en toepassingsgebied. Hieronder leg ik uit hoe dat zit en welke rol copyrights (auteursrechten), patenten, en trademarks (merken) spelen bij horlogeontwerpen.
1. Copyright (Auteursrecht)
Wat het beschermt:
Creatieve uitdrukkingen zoals tekeningen, wijzerplaatontwerpen, gravures, of het artistieke ontwerp van een horloge.
Automatisch van kracht:
Copyright ontstaat automatisch zodra het werk is gecreëerd, zonder registratie.
Relevant voor horloges:
- Als een horloge een origineel artistiek ontwerp heeft (bijv. een unieke wijzerplaat of kastvorm), kan dit beschermd zijn door auteursrecht.
- Het kopiëren van dat ontwerp zonder toestemming kan dan een inbreuk zijn.
Beperkingen:
- Alleen originele en creatieve elementen zijn beschermd. Functionele of puur technische onderdelen meestal niet.
- Het auteursrecht beschermt de vormgeving, niet het technische idee of de functie.
2. Patent (Octrooi)
Wat het beschermt:
Nieuwe, inventieve en industriëel toepasbare technische uitvindingen.
Vereist aanvraag en goedkeuring:
Een octrooi moet worden aangevraagd en goedgekeurd door een octrooibureau (zoals het Europees Octrooibureau).
Relevant voor horloges:
- Als een horloge een nieuwe mechanische functie of constructie bevat (bijv. een innovatief binnenwerk, kastsluiting, of complicatie), kan dat gepatenteerd worden.
- Het namaken van zo’n gepatenteerde technologie is verboden zolang het patent geldig is (meestal 20 jaar).
Beperkingen:
- Alleen van toepassing op technische innovaties.
- Beschermt niet het uiterlijk, maar de werking.
Trademark (Merkrecht)
Wat het beschermt:
Tekens die de herkomst van goederen of diensten aanduiden, zoals logo’s, merknamen, en soms vormgeving (denk aan de Rolex-bezel of kroonvorm).
Moet geregistreerd worden:
In de meeste gevallen moet een merk geregistreerd zijn bij een merkenbureau.
Relevant voor horloges:
- Logo’s, modelnamen, en zelfs specifieke herkenbare elementen (zoals de Rolex-fluted bezel of TAG Heuer-logo) zijn vaak als merk vastgelegd.
- Het gebruik van dezelfde of verwarrend vergelijkbare tekens door anderen is dan verboden.
Beperkingen:
- Beschermt de herkenbaarheid van het merk, niet per se de vorm of technologie.
Conclusie: Is het illegaal om een horlogeontwerp te kopiëren?
Ja, het kan illegaal zijn, maar dat hangt af van de bescherming die rust op het ontwerp:
- Kopieer je het exacte uiterlijk van een creatief horloge? → Dan is er mogelijk sprake van auteursrechtschending.
- Kopieer je een technisch mechanisme? → Dan kan er sprake zijn van een patentinbreuk.
- Gebruik je een logo, naam of herkenbaar designelement van een merk? → Dan kan dat een merkinbreuk zijn.
Sommige goedkope horlogemerken balanceren op het randje door sterk geïnspireerde ontwerpen te maken die net niet identiek zijn aan bekende horloges (zoals hommages), maar niet altijd de wet overtreden — tenzij ze te ver gaan.
Voorbeeld:
- Een horloge dat lijkt op een Rolex Submariner maar met een andere naam en kleine wijzigingen → mogelijk legaal (hommage), tenzij het verwarring schept of specifieke beschermde elementen gebruikt.
- Een horloge dat letterlijk het logo, de naam én het ontwerp kopieert → duidelijk illegaal, wegens merkinbreuk en mogelijk ook auteursrecht.
Ja hoor ik weet hoe het zit. Ik ben jurist die zich o.a. bezig houdt met intellectuele eigendomsrechten. Het overzichtje van ChatGPT klopt globaal. Er is wel een nuance: landen/werelddelen kunnen iets afwijken van elkaar. De meeste schendingen van het uiterlijk zullen het auteursrecht betreffen. Letterlijk een naam overnemen, of die er sterk op laten gelijken is een inbreuk op het merkrecht.
Maar goed, een belangrijke factor is de afdwingbaarheid. Zo zal men bijvoorbeeld in China weinig doen met een uitspraak van een Nederlandse rechter en kijkt een Chinese rechter met andere ogen naar een zaak dan die in Nederland.
Maar met de uitspraak kan je wel wat aan de invoer van deze producten doen. Die kunnen dan tegengehouden worden bij de grens.
Ja dat klopt, maar in de praktijk neemt de douane maar een zeer klein deel in beslag. De capaciteit is veel te klein daarvoor. Zo’n zaak loont dus alleen als een grote hoeveelheid van de horloges van de fabrikant die de schending heeft gepleegd en die door de rechter als schending is beoordeeld de grens passeert.
In de praktijk worden horloges meestal per stuk verpakt en geadresseerd dus dat is onbegonnen werk.
Als je al ziet hoeveel namaak Nike en Adidas de douane passeert, veel vaker dan horloges in grote hoeveelheden in 1 pakket/container, dan kan ik me goed voorstellen dat horlogemakers flink ontmoedigd zijn.
Klopt, maar je krijg in ieder geval wat handvatten om er reclame over te maken te verbieden. Ze kunnen hun handel niet meer aanprijzen wat dan weer zorgt voor een daling in de verkoop.
Dat heeft alleen effect als het een Nederlandse website betreft van een in Nederland gevestigd bedrijf. Of laten we het ruim nemen: bedrijven die gevestigd zijn in een land waarmee Nederland een verdrag heeft, dus in ieder geval de EU en nog wat Europese landen. Daarbuiten wordt het al een stuk lastiger.
Even reageren op mijn laatste eigen bericht: ik noem hier even Nederland als fictief voorbeeld voor onze situatie. Als we het hebben over de Zwitserse merken zullen dus meerdere zaken gevoerd moeten worden in meerdere landen om enigszins effect te sorteren.
Punt is dat het dan wel verboden is…
Het product is dan nog niet direct verboden. Je hebt dan toestemming om een levering producten naar een bepaalde leverancier in Nederland tegen te houden. En wellicht wordt die (web)shop gesommeerd om het product offline te halen en niet te verkopen, maar bij een andere shop moet je het hele riedeltje weer door.
Maar vaak is dreigen al voldoende
Kan in bepaalde gevallen wel werken, maar blijkbaar weegt de hoeveelheid werk niet op tegen het resultaat. Zolang er vraag is en goedkope productie er is zal de tussenweg ook wel blijven bestaan. Lokale shops verdwijnen dan misschien na veel werk, maar rechtstreekse levering blijft.
Net als deze reactie dus….
Verklaar je nader
De legale discussie … nee de meeste clommages die hier getoond worden zijn niet illegaal.
Maar voorsteken in de rij bij de bakker is ook niet illegaal. Gewoon niet zo netjes. Ronduit boertig zelfs.
Dat is de functie van sieraden .
Je doet je dan precies voor zoals je bent, niet anders toch ?
Ben je wel helemaal jezelf als als je wél het origineel draagt of wil je dan ook ergens op lijken of bij horen.
Volgens mij is lang niet elke Rolex of welk " duur " merk dragend persoon horloge liefhebber. Het gros ( die ik ken i.i.g. ) zijn schaamteloze patsers die zo’n horloge hebben omdat die ene wijzer zo leuk staat bij het logo van hun auto.
Mocht er nog iemand zijn met een Opel horloge houd ik me aanbevolen trouwens