Ik vind de pitzmann de mooiste van deze twee.
Al dat kopieergedrag neemt toch wel de magie weg van een model.
Neem nu een Submariner. Iedereen en zijn moeder heeft er een kopie van.
laat jouw versie eens zien dan Kristof
Misschien is dat het probleem… Ik hoop dat er snel een pilletje komt voor mensen die hun identiteit afmeten aan het horloge.
Qua specificaties is dit een upgrade over het origineel en de lugbreedte is van 19 naar 20 gegaan.
- Eigen ontwerp (origineel genoeg)
- Ware hommage
- Kopie/rip-off
Dit klopt in grote lijnen wel.
Ik zou er zelf nog modellenrecht (ofwel “Design patent”) bijgezet hebben. Daarmee kan vormgeving beschermd worden.
Wat betreft octrooien, kleine nuance:
Het moet technisch zijn maar niet per se mechanisch. Kan ook over materiaaleigenschappen gaan, elektronica, technische software, etc.
Dit is uiteindelijk wel de conclusie. Octrooien zijn nog enigszins objectief, maar zodra het over subjectieve aspecten gaat zoals auteursrecht of design kan de ene rechter tot een andere conclusie komen dan een andere. Maar ook dit is dan weer afhankelijk van de omstandigheden van het geval: heeft bijvoorbeeld een oud werknemer de ontwerpen meegenomen bij z’n oud werkgever en z’n eigen zaak gestart in hetzelfde product, dan kan dat feit uiteindelijk ook meewegen.
En daar moet je ook absoluut blij mee zijn!
Een van mijn eerste horloges was een Infantry (Panerai knock-off). Alleen noemde ik dat geen hommage want ik wist dat het design gestolen was.
Voor jou misschien wel, maar er zijn er vast en zeker ook genoeg te vinden die dat net prachtig vinden. Dat iedereen wil wat zij hebben maar niet kunnen betalen en daarom maar een clommage kopen.
of een ‘echte’, maar hoe dan ook mainstream dertienineendozijn middle of the road…
Maar er is zoveel moois en origineels te vinden in ieder budget.
Ik vind een Omega Ploprof ook prachtig, maar voel me ook niet comfortabel om zo’n budget aan een duiker te geven; en er bestaan clommages …
Dus kijk ik naar SPB077J1 / SBP317J1 . Zalige horloges die veel betaalbaarder zijn. Eigen smoel, eigen historiek, en volledig binnen mijn comfortzone.
Eens hoor, maar het gaat er meer om dat er mensen zijn die helemaal geen moeite ermee hebben dat er allemaal ‘hommages’ aan/van hun origineel zijn, dat misschien zelfs extra aantrekkelijk vinden want dan kunnen ze met hun echte laten zien dat ze het gemaakt hebben.
Misschien was ik niet duidelijk genoeg, ik bedoel specifiek mensen die lopen te flexen met replica’s.
totaal irrelevant
Dat zeg meer over jou dan over mijn uitspraak
Dat Rolex vooral te begrijpen valt voor goede marketing betreffende 8k+ mountaineering wil ik zeker niet weerleggen, maar Tenzing Norgay droeg wel degelijk een Rolex. Volgens mij een OP.
Heb met m’n Seiko SARX055 wel een soort hommage;
VS
De Presage is toch een beetje de poor man’s GS Snowflake Maar komt uit eigen stal dus meer voor Seiko
Naah daarmee doe je hem tekort hoor!
En binnen het eigen huis lijkt het meer op het aanbieden van een Audi A3 en een S3. Dat noem ik ook geen hommage