Inspiratie of imitatie? Laat een horloge beoordelen!

Deze reactie​:rofl::rofl::rofl: ok jongen​:wink::v:t4: lees en kijk vooral verder

Je hebt het niet helemaal door geloof ik, maar je zet jezelf hier nogal ‘zonderling’ en ook een beetje gefrustreerd neer om het maar eens voorzichtig uit te drukken. Ik zou gewoon elders je heil zoeken.

5 likes

Ok​:wink::v:t4:

Dan ben je wel een serieus treurige figuur.

2 likes

Rolex is het beste €500 horloge dat je voor €5.000 mag kopen zei mijn oude horlogemaker altijd. Ik vind day-date heerlijke modellen maar de prijzen en prijs/Kwaliteit (de afgelopen decennia) zijn hedendaags clownachtig.
Massa-geproduceerde uurwerken met geen tot weinig innovative of echt handwerk.

Als een AD €30.000 rekent Dan mag €12.000 in hun zak als winst, Rolex krijgt €18.000 en hiervan is ook nog eens 30% winst (€5.400). €12.400, bijna 1/3e en als je de edelmetaal prijs (Rolex rekent altijd bijna het dubbele voor edelmetalen) meeneemt dan zit je op… Te veel voor te weinig.

Hier zijn een aantal merken die destijds (ca 1950-1999) ook een versie van het day-date model hebben uitgebracht sommige voor bijna 1/100e van de prijs. Bulova heeft het zo secuur gedaan dat je zo de onderdelen van je Rolex 1 op 1 kan overzetten, dat is natuurlijk replicagebied maar begin in een tijd dat hier gigantisch veel vraag naar was. Rolex wil enkel het model in edelmetaal uitbrengen dus er was (en is) hier een gigantisch gat in de market. Nu zitten ze er bovenop met rechtzaken en niemand niks meer doen maar er was een tijd:

• Origineel
  • Replica
  • Hommage
0 stemmers

:bar_chart: Poll:

2 likes

kun je ook niet verwachten voor

of je moet op de Burgos Street in Manilla zijn en iets anders bedoelen.

2 likes

Dan kom je met €50 ook een heel eind.

3 likes

Ja, maar dan zit je weer 4 weken aan de antibiotica

3 likes

In mijn stad zat een horlogemaker waar ik met mijn vader kwam en hij met zijn vader voor hem. De beste man is er al een paar jaar niet meer en ik ben onder andere ook vader nu. Deze uitspraak is natuurlijk een aantal tientallen jaren oud.

2 likes

Dan heb je inderdaad niets te zoeken op de Burgos Street.

1 like

Daar kun je ook prima vader worden hoor.

1 like

Als je het al bent, kun je het niet meer worden

1 like

Dat kan zo op een tegeltje.

2 likes

Of met inkt op je bovenarm. Staat een stuk intelligenter dan die pitbull die je nu hebt.

1 like

Is vaak een “hommage” niet een andere woord keuze of synoniem voor “goedkopere versie”? En dat is ok.

Echter ben ik van mening dat je dan het orgineel niet te goed doet. Er zijn zoveel verschillende horloge waaruit je kan kiezen, kies dan niet voor die “goedkopere versie”, maar voor een hele andere. Probeer daarin jezelf te verassen, want goedkoper hoeft niet meteen aftreksel te betekenen.

Ik heb net een citizen tsuyosa gekocht met gele wijzerplaat. Je kan zeggen dat dat op een gele rolex datejust lijkt. Echter, als je leest en je erin verdiept is het totaal wat anders en is het voor een “goedkoper” horloge en goede aanwinst in mijn veronderstelling. Kenners denk ik zullen herkennen…

Ben benieuwd.

Ik heb dit topic zojuist ontdekt en in zijn geheel gelezen. Interessante discussie wel.

Een aantal jaar geleden, toen ik me net een beetje begon te verdiepen in horloges, kocht ik er een. Zwarte wijzerplaat, clean design, witte wijzers en markeringen. Fijn horloge. Wist ik veel.

Na een paar maanden kwam ik erachter dat er zoiets als Damasko bestond. Ik heb mijn horloge in zijn doosje gedaan en nooit meer gedragen.

Was het een exacte kopie met een andere merknaam? Nee, absoluut niet. Wijzers waren wat anders, kroon was anders, lugs waren anders… Toch kwam het mij gevoelsmatig te dichtbij en ik vond dat niet tof.

Ik hou van aparte en originele dingen. Ik vind al heel gauw iets een hommage, terwijl echte kenners waarschijnlijk voldoende grond zouden kunnen vinden om het als een origineel design b te bestempelen.

Ik ben er inmiddels achter dat ik met bepaalde vormen van hommage niet eens echt moeite heb. Hommage aan een Omega of Patek uit de jaren '30 of zelfs 60? Prima, geen moeite mee. Ik ga het origineel toch niet kunnen vinden, en de originele producent verdient er ook niets meer mee.

Hommage aan een milspec? (fliegers, fieldwatches e.d)? Prima, want geen eigen ontwerp. Werden door meerdere producenten gemaakt.

Een fabrikant die een eigen ontwerp opnieuw uitbrengt? Tof, doen!

Exacte kopie van een horloge van de afgelopen 25 jaar? Hier haak ik af. Niet voor mij.

Hiermee zeg ik niet dat dat verboden is of zou moeten zijn, en het is ook absoluut geen waardeoordeel over de mensen die ze dragen. Jouw pols, jouw geld, jouw smaak, lekker zelf weten. Ik kan het overigens wel begrijpen als fabrikanten hier stappen tegen ondernemen.

Replica/vervalsing is het enige dat ik echt niet vind kunnen.

12 likes

Voor mij is het overigens heel simpel als een merk een duidelijk klassiek model of design gebruikt maar hier wel hun eigen merkstempel op zet (die niet toevallig heel erg lijkt op het origineel). Of een eigen twist of modern jasje etc. En niet probeert te verbergen dat dit een (in mijn gevallen) day-date is van Bulova, Royce, Breitling(Sicura), Orient, Mido, Bulova etc is. En niet concurrent is binnen hetzelfde prijssegment (en release date!!) dan spreek je van een Hommage.

3 likes

Eerder allemaal het werk van Genta. Hij verhuurde zich toen sowieso aan Rolex en Omega/Tissot/Lanco/Continental (e.v.a.). Dus niet gek dat ze op elkaar lijken, want ze zijn door dezelfde persoon ontworpen, óf hij was betrokken bij het ontwerpproces. Van schetsontwerp, tot technisch tekenwerk, hij was er maar druk mee.

Heb je daar bewijs voor? Hij ontwierp voor iedereen die m betaalde, maar volgens mij zijn dat eigenlijk alleen bekendere merken.

Er zijn ook designs gebaseerd op geinspireerd op zijn werk. Hij had bijv naar verluid niets te maken met de Vacheron 222.

1 like