Inspiratie of imitatie? Laat een horloge beoordelen!

Rolex mag zn eigen modellen natuurlijk gebruiken als inspiratie.

Ja dat is een prima punt. Hoop dat toekomstige iteraties van de cave dweller nog meer die kant op leunen.

Ja precies, dat dacht ik ook. Voor mij is dan zeker geen sprake meer van ‘hommage’. Dat moet toch wel van een model(lijn) zijn. Goed combineren is een klassieke methode voor origineel design.

1 like

Dixit

Ja, het is een beetje als Dan Henry, hoewel dat een merk is en ik niet geloof dat die naam ook al bestond. Het verwarrende is wel dat Smiths dus niet alleen uit het archief van Smiths put, zoals bijvoorbeeld Vulcain, Trematic en Nivada Grenchen doen. Daarmee heeft het huidige Smiths weinig eigen identiteit, maar eigent het per model stukjes identiteit toe. Heb ik toch minder sympathie voor.

Ah @Hieronymus1 dan weten we nu ook waar Meraud zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

Blijkt toch wat anders te zijn @Brick. De nieuwe Meraud blijkt toch meer een kopie te zijn dan gedacht. Tot de kastvorm aan toe. Weer wat geleerd (ook ik).


8 likes

Inderdaad.
Op hun website staat ook letterlijk:

The Méraud Bonaire is a modern homage to the 1960s.

En

Staying true to the watches of that era.

Als je ze zo naast elkaar ziet geloof ik ze wel…

3 likes

1 like

Heeft ook zeker elementen gemeen…

Zwaardvormige wijzers, H-vormige schakels met gepolijste middenschakels. Zeker de band lijkt sprekend bij de FC.

De Wempe vind ik toch iets meer lijken vanwege de iets forsere bezel, de omlijste indices en de crown guard…

De schakels zijn wel langer bij de Wempe, andere proporties.

Ah wel

1 like

Ah mooi! Goed gevonden :+1:

2 likes

Makkelijk. Allemaal middle of the road ontwerpen uitbrengen met de standaard ETA uurwerken die je hebt geacquireerd door de uurwerkentak van Eterna te absorberen, maar dan in kasten die net allemaal te groot en lomp zijn voor diezelfde uurwerken, waardoor je in vijf merken slecht geproportioneerde Mall watches maakt. En ja, dat is inclusief Omega.

Recentelijk zijn er van Longines een paar ontwerpen gekomen die cool zijn, maar kijk naar de droeve bende die ze jaren lang deden, de schlock die Rado, Tissot en Certina allemaal uit hebben gebracht, en ook wat Omega bijvoorbeeld heeft gedaan met moderne Globemasters, de inspiratieloos ogende ritsen kleurtjes van de AT, en de droeve toestand van de De Ville collectie.

En dat soort corporate veilig design by rote met veel te grote kasten terwijl je weigert om nieuwe uurwerken te ontwikkelen die daar in passen zie je ook bij TAG Heuer, dus ook LVMH heeft hier lang last van gehad. De enige coole TAG van de laatste tien, vijftien jaar is de Glassbox.

Het enige merk wat consistent coole dingen doet is op dit moment Breitling.

Rolex doet niet veel wat cool is, of echt vernieuwend qua ontwerp, maar al hun uurwerken zijn passend voor wat ze maken, en dat is consistent waar gebleven in de afgelopen vijftig jaar. Ik snap hun succes.

4 likes

Imitatie… :wink:

2 likes


Klein beetje maar Paul :thinking:

1 like

Wel een mooiere naam.

3 likes

Bedoel je dan ook, dat Invicta een hommage is, @Ezodan ?

Uiteraard bedoel ikzelf mijn vraag i.v.m. jouw eigen voorbeelden in je reactie-post.

Ja wel eens. Je ziet overigens markt breed dat er wel wat meer durf komt. Zoals je zelf aanstipt doet Longines het al beter, TAG heeft weer wat leuks, maar ook Rolex bijvoorbeeld met 1908, titanium and land dweller doet zelfs nieuwe dingen (!). Dus eens met de saaiheid, maar ik zie dat wel veranderen, en vind ik niet exclusief aan Swatch. Breitling en Rolex vergelijken met het segment van Tissot, Certina en Rado lijkt me wat onzinning: Opel/VW die veelal zelfde basis chassis gebruikt vergelijken met Luxemerk X in autos, tja. Eens hoor dat ze standaardisatie toepassen, maar in dat segment vraag ik me af hoeveel keuze je hebt. Een ander vergelijk kan je in bier maken bijvoorbeeld: alle super crafty craft biermakers vol liefde… werden gekocht door grote huizen of gaan nu allemaal bij bosjes failliet. Mooi dat men in laag segment toffe dingen wilt doen, maar is echt moeilijk.

Tissot staat nog steeds fier overeind als -het- entry level Swiss merk. PRX is een gigantisch succes, maar totaal niet mijn ding. Dat wil alleen niet zeggen dat het slecht is omdat -ik- het niet leuk vind (jij gaat ook niet lekker op integrated horloges geloof ik). Ontegenzeggenlijk iets dat massa aanspreekt, dus ik kan dat niet direct saai en middle of the road noemen (anders dan dat het bandwagon gedrag is)

Qua uurwerken oneens. 3861 in 2021 serial in de reguliere Speedy gekomen, de nieuwe 321 lijn waarin afgeweken wordt van puur machinaal werk, 9908 past mooi in de chronoscope:

Maandje of wat geleden nog de nieuwe 8751 (8750 in staal) voor kleine AT modellen nieuw gelanceerd, ziet er mooi uit wat mij betreft:

En vergeet niet de AT ultra light, met notabene een titanium uurwerk, de 8928Ti. Dat zie je vrijwel nergens:

Speedy Super Racing met Spirate systeem is er ook, maar vond die zelf niet zo spannend.

Kortom: nieuwe uurwerken passen mooi, zijn afgewerkt op een manier die eigen is, er is genoeg innovatie in zowel materialen als afwijking van puur industriele productie voor de echte liefhebber (dat zie ik Rolex niet doen bijvoorbeeld). So agree to disagree on that front.

Tja, hier kan het niet anders dan eens zijn met je. Globemaster kan -zoveel- meer mee, vind het design er van ook niet echt geslaagd. Cosmic triple calendar verzamelt ook alleen maar stof, dat zou wat vernieuwing verdienen, wat een gaaf ding:

De Ville is boring AF inderdaad, en AT lijn begint op de OP van Rolex te lijken: elk jaar een nieuwe regenboog. Agreed.

Rolex stopte in 2000 met Zenith uurwerken inkopen? Dus consistentie van 50 jaar… misschien de helft. Maar goed, hun succes is ze zeker gegund. Was het grootste deel van de afgelopen twee decennia wel een snooze fest zwevend op schaarste, maar met 1908 en Land Dweller gebeuren er leuke dingen. Titanium YM ook leuk.

Maar dit vind ik dus totaal niet, en dat is leuk en interessant! Zal bij mij meer op ontwerp zitten: ik vind Breitling vaak te glimmend en protserig. De nieuwe premier chrono lijn vond ik wel heel mooi (zij het iets te dik), maar kan me verder geen enkele release uberhaupt meer voor de geest halen, over saaiheid gesproken. Des te boeiender dus waarom jij hun wel consistent cool vindt! Please enlighten me.

Hun duiklijn vind ik altijd een duiker die probeert een juweel te zijn, en een duikbezel zonder numerals kan ik weinig mee (heb met verschillende horloges gedoken en ik wil gewoon echt numerals op mn bezel hebben).

Al met al zie ik ook wel de saaiheid en corporate problemen, maar om nou de hele boel af te rekenen vind ik wat ver gaan. Zie genoeg ziel in de Swatch groep, zij het een totaal andere dan wat grote independents als Rolex en Patek doen, maar dat maakt het aanbod juist breder en leuker nietwaar?

2 likes

Laten we eerlijk zijn, er zijn ook plenty Breguets te vinden met rare datums, kleine secondes die niet kloppen en andere boo-boos, dus als we alle Swatch op een hoop vegen en middelen kom je op het prijspunt van een Breitling uit.

Los van prijssegmentatie interesseert het me geen reet hoe duur een horloge is. Ik vind de nieuwe 950 Euro Seiko Speedtimer beter ontworpen dan een Nomos Two-Date van 3500, en misschien zelfs samenhangender dan vele Blancpains van meer dan 10.000 ballen.

Als Breitling dus coole dingen ontwerpt kijk ik niet naar prijs. Dan kijk ik naar het ontwerp.

Zo lang je van de PRX houdt, wat ik niet doe. De rest van hun assortiment is overweldigend tranentrekkend lelijk en mall-watch-achtig. Tissot maakt heel, heel af en toe nog eens een horloge wat te pruimen is. Maar om te zeggen dat het fier overeind staat omdat het goedkope geïntegreerde shlock maakt die populair is omdat iedereen het kan betalen? Tja. Mijn definitie van fier is anders.

Of ze ze inkochten of niet is niet de vraag. Ik heb Rolexen in handen gehad tussen 1955 en 2024 productiejaar, en ik heb er nog nooit eentje vast gehad waarbij de proporties van dingen op de wijzerplaat en zaken als datumplaatsing niet klopte.

Het is m’n smaak niet, het is m’n merk niet, ik vind vele er van afgrijselijk, maar ze kloppen wel.

Ik had op het vliegveld laatst twee horloges in handen, de B31 Top Time met blauwe plaat, en de Top Time chronograaf. Man, wat een horloges zijn me dat, zeg.

Dit is gewoon een kunstwerk in proportioneel ontwerp, maar met genoeg visuele punten om de interesse vast te houden. De bracelet zou ik wellicht helemaal laten brushen, maar verder is het echt een geweldig ontwerp.

Deze zijn ook fantastisch. Ik paste de blauwe, en amai, ik denk dat ik dit eerder zou kopen dan een Glassbox, Speedy, Premier, of zelfs een Zenith el Primero. Echt super toffe ontwerpen die tegelijkertijd jaren 70 elementen bevatten en zowaar discreet en comfortabel dragen.

Maar als je dan kijkt naar jaren 90 Breitling, met van die oversized ontwerpen die ik afgrijselijk vind, dan nog moet ik toegeven dat het ontwerp an sich klopt, en dat de huisstijl onmiskenbaar Breitling’s eigen ding is. Dit topic gaat over inspiratie en imitatie, en ik kan niet anders zeggen dan dat Breitling gewoon in allerlei periodes z’n eigen ding is blijven doen.


Hoppakee. Numerals. In een 36mm duikertje. Ik vind het geweldig, ook in 42mm. Die andere serie is minder, maar los van mijn smaak: ze doen hun eigen ding, en ze durven vrij grote risico’s te nemen. Ik respecteer dat.

Tja, ik dan weer niet. Ik zie een groep die moe is, en vooral veilige, conservatieve en kosteneffectieve dingen wil doen.

1 like

Tijd voor een Breitling @Fate_Amenable_To_Change

1 like

Klopt. Ik ben het er mee eens.

Grappig hoe dit werkt. 10 jaar geleden had ik een veel minder florissante mening over Breitlings. :slight_smile:

2 likes