Invicta in jaren 70 of jaren 80 failliet?

Peseux 7001 kopiëren…

Ik vind het een leuk merk hoor, maar ik vind de hoeveelheid waardering ook wel weer wat overdreven.

1 like

Ze zijn er wel. Maar je mag er wel de portemonnee voor trekken. Er zijn genoeg vintage van 38-40-42mm. Vroeger was obesitas nog veel minder een ding en de polsen van veel mensen dus ook kleiner.

1 like

Je weet niet waar je het over hebt. Zoek maar eens een foto van mijn Neomatik op. Dat ze de Peseux ook gebruikten neemt niet weg wat ze gepresteerd hebben. Een 3,2mm dun automatisch uurwerk.

2 likes

Die zijn anders, de alpha uurwerken zijn een (doorontwikkeling) van de Peseux 7001.

:man_shrugging:

Piaget doet 't in 2,35mm.

1 like

Ja wacht. Een nieuw, klein, onafhankelijk merk dat start met een gekend ontwerp zelf te produceren om vervolgens door te gaan met mooie eigen calibers. Dat is toch niet bepaald een schande. Gewoon mooie stappen richting manufacture. Dat verdient waardering.

1 like

Neu, is geen schande. Ieder merk begint met het kopieerapparaat.

1 like

Sterker nog, modellen die te veel afwijken van gekende ontwerpen of uitgangspunten, worden door het publiek nauwelijks gewaardeerd.

2 likes

Heeft mijn Eterna uit de jaren zestig ook.

1 like

Misschien kun je beter mensen taggen als je ze aanspreekt. Dan zien zij ook dat je gereageerd hebt. Begin je de naam gewoon met een @'tje

Kunnen we daar in godesnaam eens mee ophouden? Japan onderzocht, net als de VS (Bulova, Hamilton en anderen), Zwitserland (Omega, Rolex en anderen) en Duitsland (Junghans) de mogelijkheid van een quartz polshorloge.

Omega had al werkende prototypes in quartz, maar Seiko was de eerste die de Astron presenteerde in 1969. Als Seiko het niet had gedaan waren Hamilton of Omega met quartz gekomen.

Die technologie was al in 1930 door de Amerikanen (Bell labs) uitgevonden, en de hele wereld was al 39 jaar bezig met ontwikkeling. Laten we alsjeblieft ophouden te doen alsof de “quartz crisis” een Japans fenomeen was.

Neem Zenith. Zenith ging niet failliet aan de quartz crisis, maar aan de ontwikkelingskosten van de El Primero. 1969 was namelijk ook het jaar van de race naar de eerste automatische chronograaf, met Seiko, Hamilton/Heuer en Zenith in die race.

De Zwitserse industrie ging bijna ten onder omdat ze niet mee gingen in de tijd, niet omdat Japan de boosdoener was.

Anti-Aziatische retoriek is al zo oud als Fu Manchu, de Chinese exclusion act en de interneringskampen. Harley Davidson probeerde in 72 de Japanners ook al de schuld te geven van het eigen falen om protectionisme in te voeren, wat Reagan later ook deed.

Laten we hier datzelfde pad eens niet bewandelen.

Elena werd in 1856 opgericht. Die deden er dan zo’n 100 jaar over om zo’n uurwerk te ontwikkelen. Nomos begon in 1991, en deed het in 25 jaar.

Niet slecht, komende uit zojuist ex-communistisch oost Duitsland.

3 likes

Vanwaar dan toch de continue vraag naar of Panerai en andere merken of diens onderdelen Zwitsers zijn?

Om eerlijk te zijn lig ik daar geen seconde wakker van. Kijk wat voor moois er geproduceerd wordt in Frankrijk, Duitsland en Japan.

Nee hoor.

1 like

Is niet Zuid-Afrikaans van origine.

1 like

Poh. Ik was van plan naar bed te gaan alwaar mijn lieftallige vriendin op me ligt te wachten. Denk dat google je een heel eind op weg kan helpen.

Italiaans merk van origine, nu in handen van een Zwitsers bedrijf dat is opgericht door een Zuid-Afrikaan.

Dat heb je niet. Maar het is gewoon een hardnekkig probleem, geschiedenisvervalsing.

Je zegt het zelf:

Zie? Er wordt door Zwitserland net gedaan alsof het Gele Gevaar van Fu Manchu hun anderszins fantastisch draaiende horlogeindustrie in 1973 om zeep hielpt, terwijl het echt geen geheim is dat merken als Breitling en Swatch-groep/Omega gewoon heden ten dage micro-electronica afdelingen hebben, en toen ook al onderzoek deden omdat ze wisten dat quartz “the next big thing” zou gaan worden. Ze waren alleen niet snel genoeg in de aanpassing aan een disruptive technology, en ja, dan moet je iemand de schuld geven.

Dus jij kwetste me niet, en je moet het ook zeker niet persoonlijk nemen als ik zeg “Kunnen we daar niet eens mee ophouden?”, omdat het meer de hele horloge-community is die deze onzin onderschrijft.

De grap is dat de Japanners in 1917 al aangaven dat ze de League of Nations wel een goed idee vonden, maar dat ze er alleen in wilden blijven als Australië, het Britse rijk en de Amerikanen eindelijk eens ophielden met het virulente racisme en de propaganda tegen Aziaten. Ze vroegen om het opnemen van gelijke rechten voor alle rassen op de wereld. Dit gebeurde in de tijd van de “Chinese Exclusion Act” die al sinds 1882 gold, en pas in 1943 afgelopen was.

Japan werd door Australië verteld dat een universele verklaring van de gelijkwaardigheid van alle mensen niet in de statuten van de League of Nations zou gaan komen. Gelijke behandeling strookte niet met Anglo-Saksische wetgeving op het gebied van arbeidsrecht, kolonialisme en immigratie.

Japan ging in Splendid Isolation, en kwam daar pas uit op de dag dat ze Pearl Harbour bombardeerden. Als de Britten, Amerikanen en Australiërs niet zulke virulente racisten en kolonialisten waren geweest, had de hele tweede wereldoorlog er wel eens anders uit kunnen zien. Zo had Henry Ford Hitler niet kunnen inspireren en bevoorraden, om maar een zijstraat te noemen.

In die context zie je tot op de dag van vandaag nog veel retoriek die “het Chinese gevaar” of “het Japanse gevaar” als trope gebruiken om binnenlandse producten te vermarkten, om protectionisme in stand te houden, of om handelsrelaties te bemoeilijken. Deze notie is door de VS in films, series geëxporteerd over de Westerse wereld. Denk alleen al aan “The Manchurian candidate”.

De notie van de quartz-crisis retoriek die de Zwitsers de wereld in de jaren 70 in slingerden lijkt mij daar een echo van. En het probleem is zeker nog van deze tijd. Sterker nog, de Corona-crisis heeft het hele verhaal nieuw leven in geblazen:

Het probleem met de heritage-marketing van de horlogewereld zeer, zeer selectief is. In grote mate betekent het white-washing van geschiedenis, verdraaien van feiten, jokkebrokken, het downplayen van de prestaties van bepaalde landen en het in stand houden van een zeer specifiek wereldbeeld.

En zo kom je van de heritage marketing van horloges al snel terecht in de wereld van Kritische Rassentheorie.

Panerai is van oorsprong Italiaans.

Richemont is opgericht door een Zuid-Afrikaan. Maar is op papier Zwitsers. Niemand hier heeft geroepen dat Panerai Zuid-Afrikaans is.

5 likes

Wat een flauwekul. Iedereen begint met de bestaande techniek van dat moment. Die lui hebben echt niet vanaf nul iets gedaan. Alles wat anderen voor je gedaan hebben is gewoon bekend.
Of dacht je dat iedereen die tourbillons bouwt eerst zelf afzonderlijk een tourbillon heeft uitgevonden?

1 like

Mijn reactie was exact zo serieus als jouw post verdiende, pop.

1 like

Ftfy. Rolex bouwde die dingen en de italiaanse Panerai zette er een dial in voor t leger. Panerai voor de handel waren er toen niet.

Swiss made waren Panerai dus toen ook al.

Kan je dit onderbouwen? Vooral het white washen vind ik interessant in deze context.

Hoe past het binnenvallen van china hierin?

1 like

Dat is correct. Alhoewel, wie bouwde Rolex’ kasten in die tijd eigenlijk?

Niet in korte tekst, maar kijk naar space race marketing. Omega die bijvoorbeeld puur op één ding gaat hameren, waardoor een beeld ontstaat dat de Russen niet bestonden.

Kijk ook naar de Zwitserse marketing die suggereert dat ze de horlogerie zo’n beetje uitgevonden hebben, terwijl de Fransen, Engelsen en Duitsers al lang een industrie hadden. Die te duur was, waardoor de Zwitsers hun goedkopere rommel konden slijten.

Neem ook het feit dat de Japanners hele tijd-metingssystemen uitgevonden hadden die weliswaar moeilijk waren voor het industriële tijdperk omdat variabele uren de zonne-tijd volgden per seizoen… Er wordt in de marketing van een stel horlogemerken zoveel wereldgeschiedenis en horologische geschiedenis weg gemoffeld dat het gewoon verschrikkelijk is.

Niet. Dat was een geo-politieke beslissing van Japan.

Neemt niet weg dat het punt wat ik maak over de retoriek over Aziaten niet verkeerd is. :slight_smile:

Echt. :kiss:

1 like

:rofl: echt?

1 like