Goedemorgen, bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Fijne zondag allen !
In den beginne wel, oa Seagull 1963 en af en toe laat ik me nog besmetten met een leuke aanbieding zoals de Precista PRS 18.
Verder ga ik m’n eigen weg…
Die heb ik ook echt gekocht doordat ik plaatjes op dit forum zag en meteen het wauw gevoel erbij kreeg.
De rest uit de kluis is echt eigen keuze en niks beïnvloed door dit forum.
Ik ben nooit zo van met de stroom of huidige populariteit mee gaan. Volg mijn eigen pad en smaak liever dan mee wandelen met de kudde.
Niet heel erg veel, behalve het feit dat de prijzen “normaal” zijn geworden, dat ik zelden nieuw koop en dat je beter weet dat wel of niet met heel veel verlies verkocht wordt…
Dus eigenlijk een jaarsalaris invloed ongeveer…
Het is statistisch gezien volkomen normaal om te denken dat je de norm overstijgt. Welkom bij die club.
Best veel invloed op mijn keuze…komen hier steeds leuke ideeën voorbij. Heb de HFLE2017 (loopt perfect trouwens!) en ook enkele horloges gekocht via het blauwe gedeelte.
Recent nog getipt op een hele leuke new vintage quartz van Dan Henry in het forum. Dit terwijl ik me had voorgenomen om alleen nog voor de mechanische uurwerken te gaan…
Juist.
Ik moet bekennen dat ik mij in het verleden eigenlijk te veel heb aangetrokken van de mening van “het internet”.
Er schuilt een bepaalde valkuil in het concentreren op horloges die aandacht en populariteit genieten van de horloge-community. Zo was ik er uiteindelijk in geslaagd een verzameling samen te stellen van horloges die volgens de liefhebbers allemaal bang-per-buck iconische knallers waren, maar die ik uiteindelijk zonder spijt of omkijken gewoon plotseling allemaal heb verkocht.
Op een of andere manier had ik mijzelf overtuigd om horloges te kopen waar ik zelf niet perse een échte klik mee had. Daarnaast had ik mijzelf overtuigd om bepaalde horloges die ik echt wilde niet te kopen omdat die dan weer niet de online endorsement hadden zoals de lievelingen in de horloge community.
Uiteindelijk is het niet voor niets geweest. Ik ben er achter gekomen wat ik mooi vind door juist veel verschillende horloges uit te proberen. Ik zou graag willen zeggen dat ik daardoor mijn smaak heb verfijnd of iets dergelijks maar dat zou niet waar zijn. Eigenlijk ben ik gewoon terug gegaan naar wat ik altijd mooi vond: Vintage (of moderne retro) duikers. Ik weet nu enkel gewoon echt zeker dat dit mijn genre/type horloge is.
Daarmee probeer ik geen snowflake claim te maken dat ik zo anders ben. Mijn vermoeden is dat wij allemaal anders zijn. Daarom ben ik ook wel eens sceptisch wanneer mensen een collectie laten zien waarbij ze starten met een Seiko SKX, doorsparen voor een Omega Speedmaster/Seamaster en eindigen met een Rolex explorer/sub. Allemaal fantastische horloges. En ik kan mij goed voorstellen dat iemand ook echt precies deze horloges wil. Maar tegelijkertijd vraag ik mij dan ook af of die personen de horloges hebben gekocht die zij zelf willen, óf dat zij er van overtuigd zijn geraakt dat zij die horloges willen.
Voor mij gaat dit hand in hand met horloges op internet bestellen zonder ze in je handen te hebben gehad. Veel mensen vinden de AD te duur, en willen er niet naar binnen. Maar ik ben er van overtuigd dat ik geen beslissingen kan maken op basis van een computerscherm wanneer het gaat om horloges. Persoonlijk maak ik hele andere (en veel betere) beslissingen wanneer ik de horloges in het echt kan voelen en bekijken. Juist doordat horloges ook emotie en persoonlijke voorkeur zijn kan ik iedereen aanraden om zijn/haar best te doen om events bij te wonen en naar plekken te gaan waar je ze in het echt kan bewonderen.
Dus ik zou zeggen dat HF (eigenlijk andere fora, want ik zit nog niet zo lang op HF) een gemixte invloed heeft. Een positieve invloed heeft omdat je van anderen dingen leert en op de hoogte wordt gehouden. Maar ook een negatieve invloed omdat bij gebrek aan kennis de meningen van anderen je aankopen kunnen sturen. Terwijl je eigenlijk dan op zoek zou moeten naar meer kennis (dwz ervaren, bekijken, voelen, verdiepen in).
Gek dat sommige ‘invloed’ verwarren met het niet kunnen maken van eigen keuzes. Schijt hebben aan de mening van anderen is, net als emancipatie, iets dat alleen van kracht is wanneer het uitkomt en/of kan.
Zelf net nieuw op het forum, dus weinig invloed tot dusverre, maar ben wel in digitale aanraking gekomen met merken en uitvoeringen die ik nog niet kende. Erg leuk er leerzaam!
Mmmm
Ik maak echt mijn eigen keuzes, maar denk toch echt dat die met enige regelmaat zijn beinvloed, door wat hier op het forum langskomt.
Dat is, in mijn ogen, ook juist het mooie van een forum als deze.
Het heeft zeker enige invloed op mijn keuzes. Voor relatief lage bedragen kan ik weleens meegesleurd worden in het enthousiasme van andere leden (bv. de aankoop van een Lord-Matic) maar ook in het wat hogere segment ben ik toch wel anders gaan kijken naar horloges - zoals de IWC Mark XVIII die ik voorheen saai vond, maar mede door plaatjes van tevreden eigenaars gaandeweg één van de fraaiste horloges ben gaan vinden.
Mijn smaak in horloges is met de jaren veranderd en zoiets gebeurt doorgaans niet in een vacuüm. Het zou bijna raar zijn als een horlogeforum waar je vrijwel dagelijks komt, er géén invloed op zou hebben.
Heeft zeker invloed.
Laat mij regelmatig meeslepen
Mvg. Bertjan
Zeker! De enorme hoeveelheid en verscheidenheid aan horloges die hier voorbij komen vind je m.i. nergens anders. Daardoor zorgen wij er samen voor om inzicht, kennis en ervaring op te doen. Bewust en onbewust wordt je beïnvloed door het HF. Of je nu wil of niet Persoonlijk ben ik er blij mee
Natuurlijk heeft het in meer of mindere mate invloed. Wie anders dan een HF lid koopt bijvoorbeeld een Alpinist om maar eens wat te noemen.
Als ik een fabrikant was zou ik een serieuze poging doen om een aantal ‘gerenommeerde’ HF leden te ‘sponsoren’ met de nieuwste modellen. Goedkopere reclame kan je bijna niet hebben! Het liefst leden met een Instagram account want dan is de exposure niet beperkt tot het aantal forumfreaks alhier.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat Seiko de grootste sponsor is hier.
Bij mij is mijn interesse in Seiko’s hier ontstaan. Had er daarvoor niet zoveel mee.
De belangrijkste invloed die het forum heeft gehad is de kijk op duikers. Toen ik hier net begon had ik daar helemaal niets mee, maar door de overdaad van duikers begon het toch te kriebelen. Hetzelfde geldt voor Rolex. Dit stond niet echt op mijn radar totdat ik meer en meer draadjes op het forum begon te lezen.
Via het HF ben ik eind 2011 achter het bestaan van de SBDX003 gekomen. Dat horloge stond niet op mijn radar, maar na de geplaatste foto wel. Ik weet alleen niet of je dat echt invloed kunt noemen…
Bij invloed denk ik vooral aan mensen die een horloge ophemelen, waardoor je zelf ook aangestoken wordt. Dat was dan weer niet zo bij de SBDX003. Sterker nog, de meesten verklaarden me voor gek dat er meer dan een paar honderd euro aan een Seiko werd uitgegeven.
Bij de SLA017 heeft het forum wel echt invloed gehad. Ik was vooral aan het kijken naar de SLA025, maar de vele positieve reacties en eigenaren van de 017 hebben mij doen inzien dat het echt een tophorloge is. Ik heb absoluut geen spijt van die aankoop
Tot slot de SLA025… Daar was men gezien de retailprijs bijna unaniem tegenstander van. Dat weerhield me er echter niet van om deze te kopen en ben lekker eigenwijs geweest
HF heeft mij fors beïnvloed, op meerdere fronten. Ik kocht vroeger vooral Swatch horloges, en verder in een opwelling wel eens een horloge op Ebay of Watchtoday voor weinig: een Swiss Military Hanowa, een AVI-8, een eh… (slik) Calvin Klein. Mooie kleuren vond ik. Toen ik een Leff Tube Watch aanschafte, duur voor mijn doen, wilde ik eens kijken wat daarover op het forum stond. NIets, maar er ging wel een wereld voor me open.
Ik wist niet wat een plakmerk was, ik wist niet wat een duiker was en ik wist niet wat een dresswatch was. Ik wist niet dat mensen horloges ruilden of verkochten, soms zonder ze überhaupt gedragen te hebben, ik wist niet dat je andere bandjes op je horloge kon zetten. En dat mensen dat ook werkelijk deden.
En toen ik iets las over een automaat begreep ik eindelijk wat mijn vader me in de jaren 70 vertelde: dat zijn horloge bleef lopen door bewegingen.
Wat niet veranderd is is dat ik nooit horloges voor een bedrag van vier cijfers zal kopen. Prioriteiten hè, het geld groeit me niet op de rug. En dat soort bedragen, tja. Als straks mijn derdehands Alfa GT ermee ophoudt is dat net het verschil tussen een tweedehands Giulietta of een tweedehands Giulia.
Maar verder: zonder het forum zou ik nooit aan Seiko hebben gedacht, of aan Oriënt. Ik heb door verhalen op het forum een Dan Henry aangeschaft. Zou ik anders nooit van hebben gehoord. Twee leren bandjes ervoor gekocht die uit Zweden kwamen. Zou ik nooit aan hebben gedacht. Sowieso: inmiddels drie horloges gekocht in drie maanden, waaronder eentje via het forum. Zou ik nooit hebben gedaan. En dan wil ik dit jaar misschien ook nog een keer een Seiko Presage Cocktail aanschaffen (twijfel twijfel), dus het houdt misschien nog niet op.
Dus de invloed is er ontegenzeglijk. Misschien maakt het ook verschil of je als een kenner of horlogefanaat op het forum gaat of als een brave horlogenitwit zoals ik. Ik weet ook niet of de invloed wel op alle gebieden positief is. Ik kijk ineens met argusogen naar mijn CK horloge en herinner me plots weer wat mijn ex-zwager, in het bezit van een Omega, ooit zei: “een horloge koop je van een horlogemerk, niet van Diesel”. Of ik wil of niet: modemerken laat ik volledig links liggen tegenwoordig. En het HF kost me geld. En tijd die ik kwijt ben met kijken op het forum.
Dus samengevat: de invloed op mijn horlogekeuze is fors geweest, zowel kwalitatief als kwantitatief en zowel bewust als onbewust.
Oh en ik kan nu ook anderen opvoeden. Zoals mijn broer die een joekel van een Swatch James Bond 007 “the spy who loved me” onder zijn pak droeg en het bestond te zeggen dat hij meende dat Seiko een saai mainstreammerk was.
Heeft wel invloed denk ik. Je ziet toch verschillende merken voorbij komen. Wat me wel tegenvalt: het aantal “serieuze” merken. Die je verwacht bij echte liefhebber: JLC, IWC, Breguet, VC, Cartier, Zenith.
Ze zijn wel vertegenwoordigd, maar mondjesmaat.
Prijstechnisch dingetje denk ik.