Invloed van het HF op je horlogekeuze

HF heeft mijn smaak behoorlijk verbreed. Voordat ik lid was, had ik al een zwak voor Longines en Omega. Maar Orient kende ik bijvoorbeeld helemaal niet, en dat er zoveel mooie (en prijzige :cry:) quartzhorloges waren wist ik ook niet.

De enige Rolex horloges die mij wat zeggen zijn de Explorer I en de groene Milgauss. Maar voor beiden geldt dat ik er op dit moment qua plezier niet uit zou halen wat ik er in geld in zou stoppen.

Want ook dat is HF; nooit gedacht dat mijn budget Citizen Solar klokje een van mijn favorieten zou worden :wink:

Snap ik. Maar Rolex is ook niet echt goedkoop.
En blijkbaar zitten mensen met die horloges niet op die forum.

Natuurlijk beïnvloedt HF :blush:
Net zoals tijdschriften, jaarboeken, en tientallen websites, blogs, apps, YouTube kanalen…
ik zou niet onmiddellijk de vraag stellen wat ik moet kopen, maar wel polsen naar meningen en ervaringen, die ik met mijn eigen pro’s en contra’s kan vergelijken. Door het HF volgt er de dag van vandaag na mijn impulsieve verliefdheid meestal een (erg korte) periode van bezinning :wink:
Kopen op basis van plaatjes?
Ja hoor, ‘guilty’…want vaak zijn horloges hier niet beschikbaar. (van microbrands tot high-end Seiko’s)
Uiteraard zijn er in het laatste geval wel eens tegenvallers, maar ook daar heeft het HF me wat beïnvloed… Flippertitus…Flipperitis…Flipper…
:sunglasses::+1:

1 like

IWC zie ik anders best wel langs komen hier, en er is net een actief Vacheron Constantin draadje :smile: Breguet komt een heel enkele keer ook voorbij, en zo zijn er meer. Maar de realiteit is natuurlijk wel dat je voor één mooie PP ook een paar andere mooie horloges kunt aanschaffen.

Invloed? jawel, ik krijg door o.a. HF meer waardering voor bepaalde merken en modellen (staat los van kopen).
Het heeft ook een omgekeerde werking, door wat ik van sommige hier op HF zie weet ik zeker dat ik bepaalde horloges (merken) niet wil.

1 like

Als kind vond ik horloges al mooi.
Het forum heeft mij zeker tot een bepaalde hoogte geïnspireerd.
Een jaar of 20 geleden zei ik tegen mijn vrouw, ik ga sparen voor een Omega.
Die is er ook gekomen en weer verkocht.
Daarna van alles gedragen en ook weer verkocht.
Denk aan : iwc, Rolex, JLC, Ulysse Nardin.
Nu bijna 59 jaar oud weer terug bij mijn oude liefde.
Collectie bestaat nu onder andere uit mijn Omega speedmaster en mijn Omega aqua Terra met 8500 caliber

Ik koop wat ik mooi vind ongeacht wat andere mensen er van vinden. Verder is Horlogeforum wel de perfecte plek voor advies te vragen. Veel mensen met uitgebreide kennis van de markt. Als je koopt wat je zelf graag wilt hebben, dan doe je het goed.

Grote invloed!!!
Blijft voor mij zaak m’n eigen keuzes en smaakbte ontwikkelen; denk dar me dat best redelijk lukt!

Wel invloed, altijd zeer handig om de mening van andere te horen voordat je iets aanschaft. :+1:

Nee man, alleen maar vervelend :joy: Je weet zelf toch wel wat je wil?

Sidenote: ik ben ook absoluut allergisch voor de topics in de trant van “Hoi. Jullie moeten bepalen wat ik met mijn geld ga doen, want ik heb zelf te weinig inspiratie”.

Bij mij heeft het mijn smaak spectrum juist heel wat kleiner gemaakt.

2 likes

Je geeft er een leuke negatieve draai aan :wink:

Ik vind dat soort adviestopics altijd wel aardig om te lezen. En zolang je zelf maar achter de uiteindelijke keuze staat is vragen om meningen toch prima?

1 like

Sommige mensen zijn onzeker en hebben bevestiging nodig. Ik verkoop kleding, trust me, 95% van de mensen is zo.

1 like

Ik zie het ook als een negatief iets. Het past bij iemand met een ruggengraat gemaakt van slappe washandjes. Iemand de keuzes in zijn leven liever aan een ander overlaat.

Nou moet ik wel zeggen dat dit:

Ik ben op zoek naar een duiker, groen-blauwe wijzerplaat, 41 - 42mm, alu bezel insert, budget 1000-1500, stalen band, in-house movement. Hebben jullie tips?

…anders overkomt dan

Help, ik wil een nieuw horloge. Budget 500,-

3 likes

Bah. Weak.

1 like

Haha ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoelde meer van goeie tips of misschien wel een beter alternatief. Je weet nooit alles.

1 like

Wel wat ik wil dus :joy:

1 like

De peer group pressure is hier heel groot, als het geen Rolex, Omega of Seiko is, word je al snel weggehoond en met pek en veren het forum uitgegooid :wink:

3 likes

ervaar hetzelfde, mijn beeld van mijn “droom” horloge is de afgelopen bijgesteld, de keuze wordt er niet makkelijker op…

Dat deze groep minder van zich laat horen op dit forum, wil nog niet zeggen dat er niet genoeg liefhebbers resp. verzamelaars van zijn die hier wel degelijk in dit forum aanwezig is.
Ik spreek dan wel voor de groep JLC liefhebbers en dan met name voor de vintage horloges.

Ja, dat is ook voor een groot aantal liefhebbers wel degelijk het geval.
Er zijn ongetwijfeld een behoorlijk aantal JLC geïnteresseerden resp. liefhebbers die op dit forum aanwezig zijn en die niet direct het budget hebben of het geld ervoor over hebben.
Daarbij komt ook nog het feit dat de interesse in vintage horloges niet door alle jeugdige horloge fanaten wordt geapprecieerd.
En er zijn, zoals ik het kunnen opmerken, vrij veel jeugdige horloge liefhebbers op dit forum.

Een vintage JLC aanschaffen is één, dat horloge in goede en functionele staat houden is twee.
En dat laatste is kostbaar, tenminste als er een bepaald onderdeel stuk is, de prijzen van die onderdelen schieten als raketten de lucht in. Overigens is een simpele service beurt ook al prijzig, zeker als men die laat uitvoeren door de officiële kanalen.
Dat alles is dan ook een rede om niet direct deze horloges aan te schaffen.
Dat ik nu zo gek ben om wel dit soort horloges te verzamelen is een uitzondering.
Ik heb dan wel het voordeel dat ik ze zelf een servicebeurt kan geven en kan repareren.

Hier kan ik mij gedeeltelijk bij aansluiten.
Ik bepaal zelf wel wat ik voor een horloge ik wil aanschaffen.
Dat heeft niet altijd wat te maken met het beschikbare budget, ik beoordeel het simpel, vind ik het mooi of niet.
Wel heb ik in mijn achterhoofd dan de gedachte, zo van, wat voor uurwerk zit er in en wat is de kwaliteit van dat uurwerk, met name de kwaliteit van de gebruikte materialen en opbouw van het uurwerk, zoals inventiviteit. slimme en werkbare constructies, complicaties voor afstelling enz.

3 likes

Zwak? Zou het niet kunnen dat mensen bevestiging willen omdat ze misschien zelf onvoldoende kennis hebben en graag wat van mensen horen met meer kennis. Kan ik me wel wat bij voorstellen. Zal niet in alle gevallen misschien zo zijn.

1 like