Inzoomen deel 1 šŸ” | Een inkijkje in de verschillende afwerkingniveaus

Heel tof om te lezen!

1 like

Lekker topic Ramses! Kijk al uit naar de roast van m’n GS :smiley:

2 likes

Mooi verhaal en mooie foto’s :+1:
Wat bedoel je eigenlijk met ā€˜handmatige’ afwerking (in tegenstelling tot ā€˜machinale’ afwerking)?

Handmatige afwerking gebeurt toch evengoed met gereedschap/machines?

Ja! Gaan we doen!

Met handmatige afwerking bedoel ik dat de componenten handmatig worden afgewerkt :sunglasses:

Veruit de meeste componenten worden met CNC-tooling en andere apparaten vervaardigd, hier kom (vrijwel) geen handwerk bij kijken.

Ik het geval van de Patek worden alle componenten, of in ieder geval het grootste deel, nadat ze door een CNC-machine zijn vervaardigd met de hand afgewerkt.

Hier nog een mooi stuk over de verschillende technieken:

4 likes

mooi stuk, vraag me af waarom Patek de schroeven eigenlijk nooit blauwt, of zit ik verkeerd?

1 like

Goede vraag! Als ik eerlijk ben weet ik het niet precies, maar ik heb wel een idee.

Vroeger werden de schroeven geblauwd voor extra hardheid en corrosie bestendigheid.
Mijn aanname zou zijn dat dit, met moderne metaalsoorten, niet meer noodzakelijk is.

Wat je ziet is dat de merken met het hoogste afwerkingsniveau (Dufour, Romain Gauthier, Voutilainen, Laurent Ferrier, Vacheron, Patek) kiezen voor de meest bewerkelijk vorm van afwerking, namelijk ā€œblack polishingā€. Ze gebruiken niet of nauwelijks blauwe schroeven.

Er zijn uitzonderingen zoals A. Lange & Sƶhne, deze kiezen voor een combinatie van geblauwde schroeven en black polished schroeven, dit is een knipoog naar het zakhorloge tijdperk. Daarnaast verwacht ik dat ze het met name voor esthetische doeleinde blauwe schroeven gebruiken.
Een ander voorbeeld is Lange Hayne, ze dan helemaal los op de schroefjes (Handmatig verhitten Ć©n vervolgens helemaal polijsten) deze kosten naar verluidt €100,- per stuk.

Voor de merken in de middensegment lijken geblauwde schroeven een mooie manier om toch een mooie afwerking te hebben zonder de extra kosten van black polishing.

Hier een mooi stukje leesvoer over black polishing:

Dit is dus de hoogst haalbare afwerkingsvorm, ik verwacht dat Patek daarom deze methode prefereert boven hitte geblauwde schroeven.

4 likes

hier een artikel over black polishing:

1 like

Oh haha. Ik voeg dus net exact hetzelfde artikel toe. :joy:

Thanks!

1 like

Ik heb het hele artikel gelezen maar ik zie dat precies dezelfde gereedschappen (slijppasta, vijltjes enz) worden gebruikt of het nou gaat om ā€˜handmatige’ of ā€˜machinale bewerking’. Het enige verschil zou hem dan zitten in de gebruikte energiebron? (spierkracht vs een motortje)

Of moet ik het zien als een soort sadisme waarbij de veeleisende horlogekoper eist dat er bloed zweet en tranen in zijn horloge zitten :face_with_hand_over_mouth:

Precisie lijkt althans niet het doel te zijn:

each piece becomes unique, the gift of ā€œ imperfections ā€ being authenticity plus, however as trained watchmakers are, no two will ever be perfectly identical.

Begrijp me niet verkeerd ik vind zowel de Zenith als de Patek prachtig gemaakt maar het ā€˜handmatig’-aspect ontgaat me (of ze leggen niet goed uit waar het voordeel hem nou precies in zit)

1 like

Het hele artikel gaat over handmatige afwerkingstechnieken. Machinale afwerking wordt gedaan door….Machines

Dus;
Dit zijn de apparaten die machinale componenten maken en tevens afwerken;
afbeelding afbeelding

Dit zijn de tools waar onderdelen handmatig mee worden afgewerkt.

Dus, zo’n onderdeel van bv Zenith, komt uit het apparaat en wordt vrijwel zonder aanpassingen gebruikt in het uurwerk.

7 likes

Spijker op zijn kop.

Nouwww… er zijn ook bij Zenith natuurlijk meerdere arbeidsgangen in de productie. Het frezen gaat natuurlijk met andere ā€˜machines’ dan bijv. het polijsten.

De foto suggereert dat je een oude koelkast in een machine kan gooien en dat je er dan periodiek een volle emmer Zenith’s uit kan halen voor de afdeling verkoop :stuck_out_tongue_winking_eye:

Misschien ben ik niet de juiste klant voor ā€˜handmatige’ afwerking. Mensen moeten toch echt met een beter marketingverhaal komen als ze tien of tientallen keren meer voor hun producten vragen. Ik zou Ć©cht een onweerlegbaar voordeel willen horen en liefst ook willen kunnen zien!

1 like

Nee, dat suggereert het helemaal niet.
Het gaat hier om de afwerking van de componenten, niet om het assembleren en reguleren van een horloge. Dat laatste gebeurd altijd handmatig, voor alle merken (behalve Swatch Sistem 51)

Maar het maken van de componenten gebeurd wel volledig automatisch.

1 like

Wow, fantastisch! Zeer informatief en interessant!

Echt interessant zou de vergelijking Sub vs Omega zijn…

Hou het in de gaten :slight_smile:

1 like

Het is een leuk artikel maar de handmatige afwerking wordt naar mijn mening geromantiseerd. Natuurlijk zijn de de Pateks en Vacherons het mooist qua afwerking maar de prijzen worden wel erg opgekrikt en dekken niet altijd de lading in vergelijking met bv een merk als Zenith. Ik vind ook de accuratesse van het uurwerk en ook kast en wijzerplaat minstens zo belangrijk. Bv dat Rolex erg lang Zenith uurwerken inkocht en dat ook het iconische El Primero uurwerk zich heeft bewezen. Vind ik zeker zo belangrijk als die ā€œhandmatigeā€ afwerking. Het gaat om het totaalbeeld.

2 likes

Een bepaalde afwerkingsgraad kan je alleen bereiken met de hand. Machinaal kan je tot slechts een bepaald niveau komen. Met het blote oog ziet het er misschien voor sommige mensen hetzelfde uit als je niet weet waar je op moet letten. Hetzelfde geldt voor die ā€œverbodenā€ veertjes waar ik eerder over schreef. Wellicht merken velen dat niet eens op. Die haute horlogerie veertjes kosten veel tijd om te maken en af te werken.

1 like

Prachtig stuk om te lezen en te bekijken! Dank hiervoor! Beiden prachtige horloges van dito merken! :v::sunglasses:

Bij haute horlogerie horen die ā€œverbodenā€ veertjes inderdaad niet thuis, wat overigens zeker niet hoeft te betekenen dat het dan geen high end is.

High end is mogelijk, maar geen haute horlogerie. Daar zien je die simpele veertjes echt niet.

Dat bestrijd ik ook niet maar je verkondigde gisteren dat er dan ook geen sprake meer was van high end.
Dat is onjuist.