Super topic bedankt voor het delen!
Bij een gelijk aantal complicaties kun je stellen dat het knapper is om dit met een lager aantal onderdelen te realiseren. In dit geval gaat die vergelijking dus niet (helemaal) op. De uitdaging is het hoogste prestatieniveau halen uit het kleinste aantal onderdelen. De Rolex Daytona zit volgens mij op 234 parts met het cal. 4130. Dat is best weinig.
Zeer mooi verhaal en hele mooie foto’s.
Bedankt voor het delen, ik wacht op de volgende!
Dank voor weer een mooie bijdrage
Leuk!
Die Zenith is echt geweldig mooi!
Wat een geweldig topic! Genieten! Dit is zeer informatief en interessant. Mijn complimenten!
Ik sluit me aan. Prachtig topic, schitterende foto’s. Ondanks dat ik zeker niet alles begrijp, steek ik er veel van op en zit ik ook gewoon te genieten! Dank !
Wat een leuk en informatief topic! Ik begrijp niet alles in het stuk maar met de heldere foto’s en begeleidende teksten kom ik al een heel eind en ja wat een mooie horloges
Ik moest even goed lezen om je vraag te destilleren uit het verhaal.
Laten we beginnen met het feit dat het niet gaat om beter of slechter, of een horloge goed of slecht is hangt helemaal af van de context.
Het aantal onderdelen zegt wel wat over de complexiteit van het uurwerk en (in veel gevallen) over het aantal functies (complicaties). In dit specifieke voorbeeld heeft de Patek 456 onderdelen, als we alle functies optellen:
- Tijdsweergave
- Automatisch uurwerk
- Annual Calendar met dag, datum en maand aanduiding
- flyback chronograph
- Gangreserve indicator
- Dag/Nacht indicator
- Monocounter met twee wijzers.
Al die functies vereisen componenten, tandwielen, wijzers, etc. etc. Dus zo kom je aan het groteren aantal onderdelen.
Is dit goed? Tja, vanuit technisch perspectief is het super knap dat ze dat allemaal hebben ingebouwd. Maar goed, die extra complexiteit komt wel met een groter risico op defecten, duurder onderhoud, etc. etc.
Echt leuk om alle reacties te lezen.
Er gaat best veel werk inzitten (incl. foto’s ben ik er wel een werkdag mee bezig) maar ik doe het stiekem heel graag.
Ik zie veel oproepen om een vervolg te maken, specifiek ook in verschillende segmenten, ik ga m’n best doen om hier vervolg aan te geven.
Verdere aanvullingen, tips en suggesties zijn welkom.
Dat was dus precies wat ik probeerde aan te geven , mijn gedachten zijn dus dat het ook een marketing kwestie is en dat het aantal complicaties ook een rol spelen, zoals ik ook aangaf bij het aantal jewels. Maar buiten het aantal onderdelen speelt het natuurlijk wel een rol welke materialen men gebruikt. Maar als ik de keus zou hebben een Zenith of een Patek, dan is die snel gemaakt natuurlijk
Nu ben ik niet echt van vintage zoals jij wel weet, maar vroeger kon men ook goede horloges maken met veel minder onderdelen. Leuk voorbeeld is dat ik van Lexaf een horloge kreeg (handopwinder) die mijn vader vroeger droeg en die plots verdwenen was. Het is echt een oudje dus en wat ik begrepen heb, is dat Patek ooit begonnen is met hetzelfde uurwerk wat in dat horloge zit. Ondanks zijn ouderdom is het opwinden en lopen die handel . Maar goed bij een patek worden natuurlijk wel dure edelmetalen gebruikt, zowel in het uurwerk als in de kast etc en dat werkt natuurlijk ook prijsverhogend. Maar complimenten aan Bwatched, dus hou toekomstige topics van hem in de gaten als hij andere horloges gaat vergelijken
Haha, ja een service van een Patek kost wel een paar duiten en je zit aan Patek vast, net zoals bij Rolex. Daarom heb ik dus ook veel andere horloges met een eta uurwerk erin, kan elke goede horlogemaker mee aan de slag
Dit blijft een misvatting. Het uurwerk kan
iedereen doen, maar voor andere onderdelen blijf je gebonden aan de fabrikant. En als ze die niet willen vrijgeven ben je alsnog gebonden aan de prijzen van de fabrikant.
Ontopic: schitterende foto’s en heel mooie vergelijking. Er zijn zo inderdaad nog leuke reeksen die je zou kunnen maken. De typische grote namen als Patek, Lange, VC en AP of een vergelijking tussen JLC en GO of Moser vs GS. Wie bezorgt @bwatched een paar horloges?
Ik zie geen verschil
Ligt toch aan het uurwerk, gelukkig heb ik bijna allemaal nieuwe horloges. Maar een gewone eta 2824-2 kan @PeterLc prima servicen, zou hem zelfs mijn Omega toevertrouwen en als hij niet aan onderdelen zou kunnen komen zegt hij dat eerlijk tegen je.Maar goed voorlopig heb ik op de meesten nog garantie, dus maak mij geen zorgen. Denk dat het eerder een probleem voor de kids gaat worden
Mooi en informatief
Heel gaaf om dit te lezen! Heb het met plezier gelezen.
Leuk om te lezen.
Hier nog een leuke deconstructie van een Zenith:
Dit soort veertjes (rood omcirkeld) horen niet thuis in en caliber wat tot de haute horlogerie behoort.
Zo zien veertjes eruit in een high end uurwerk:
Dit zijn toch de mooiste topics.Bedank voor het delen