Ik heb een paar ideetjes waar ik verder mee kan.
Daarnaast kan ik ook nog wel 1 of 2 vergelijkingen maken met archiefmateriaal.
komt goed!
Erg cool ja!
Ik heb een paar ideetjes waar ik verder mee kan.
Daarnaast kan ik ook nog wel 1 of 2 vergelijkingen maken met archiefmateriaal.
komt goed!
Erg cool ja!
Prachtige uiteenzetting. Genoten
Super dat je zoveel tijd besteedt aan het maken van zoān stuk. Love dit soort topics.
Super gaaf gedaan .
Prachtig topic!
Lange vs. Patek lijkt me ook een leuk vergelijk
Ik heb wel ideetje voor een mooi vergelijk.
Dat moeten we binnenkort eens gaan organiseren
Leuk topic! Altijd + 1 als iemand de moeite neemt om zo de diepte in te gaan!
Heel tof om te lezen!
Lekker topic Ramses! Kijk al uit naar de roast van mān GS
Mooi verhaal en mooie fotoās
Wat bedoel je eigenlijk met āhandmatigeā afwerking (in tegenstelling tot āmachinaleā afwerking)?
Handmatige afwerking gebeurt toch evengoed met gereedschap/machines?
Ja! Gaan we doen!
Met handmatige afwerking bedoel ik dat de componenten handmatig worden afgewerkt
Veruit de meeste componenten worden met CNC-tooling en andere apparaten vervaardigd, hier kom (vrijwel) geen handwerk bij kijken.
Ik het geval van de Patek worden alle componenten, of in ieder geval het grootste deel, nadat ze door een CNC-machine zijn vervaardigd met de hand afgewerkt.
Hier nog een mooi stuk over de verschillende technieken:
mooi stuk, vraag me af waarom Patek de schroeven eigenlijk nooit blauwt, of zit ik verkeerd?
Goede vraag! Als ik eerlijk ben weet ik het niet precies, maar ik heb wel een idee.
Vroeger werden de schroeven geblauwd voor extra hardheid en corrosie bestendigheid.
Mijn aanname zou zijn dat dit, met moderne metaalsoorten, niet meer noodzakelijk is.
Wat je ziet is dat de merken met het hoogste afwerkingsniveau (Dufour, Romain Gauthier, Voutilainen, Laurent Ferrier, Vacheron, Patek) kiezen voor de meest bewerkelijk vorm van afwerking, namelijk āblack polishingā. Ze gebruiken niet of nauwelijks blauwe schroeven.
Er zijn uitzonderingen zoals A. Lange & Sƶhne, deze kiezen voor een combinatie van geblauwde schroeven en black polished schroeven, dit is een knipoog naar het zakhorloge tijdperk. Daarnaast verwacht ik dat ze het met name voor esthetische doeleinde blauwe schroeven gebruiken.
Een ander voorbeeld is Lange Hayne, ze dan helemaal los op de schroefjes (Handmatig verhitten Ć©n vervolgens helemaal polijsten) deze kosten naar verluidt ā¬100,- per stuk.
Voor de merken in de middensegment lijken geblauwde schroeven een mooie manier om toch een mooie afwerking te hebben zonder de extra kosten van black polishing.
Hier een mooi stukje leesvoer over black polishing:
Dit is dus de hoogst haalbare afwerkingsvorm, ik verwacht dat Patek daarom deze methode prefereert boven hitte geblauwde schroeven.
Oh haha. Ik voeg dus net exact hetzelfde artikel toe.
Thanks!
Ik heb het hele artikel gelezen maar ik zie dat precies dezelfde gereedschappen (slijppasta, vijltjes enz) worden gebruikt of het nou gaat om āhandmatigeā of āmachinale bewerkingā. Het enige verschil zou hem dan zitten in de gebruikte energiebron? (spierkracht vs een motortje)
Of moet ik het zien als een soort sadisme waarbij de veeleisende horlogekoper eist dat er bloed zweet en tranen in zijn horloge zitten
Precisie lijkt althans niet het doel te zijn:
each piece becomes unique, the gift of ā imperfections ā being authenticity plus, however as trained watchmakers are, no two will ever be perfectly identical.
Begrijp me niet verkeerd ik vind zowel de Zenith als de Patek prachtig gemaakt maar het āhandmatigā-aspect ontgaat me (of ze leggen niet goed uit waar het voordeel hem nou precies in zit)
Het hele artikel gaat over handmatige afwerkingstechnieken. Machinale afwerking wordt gedaan doorā¦.Machines
Dus;
Dit zijn de apparaten die machinale componenten maken en tevens afwerken;
Dit zijn de tools waar onderdelen handmatig mee worden afgewerkt.
Dus, zoān onderdeel van bv Zenith, komt uit het apparaat en wordt vrijwel zonder aanpassingen gebruikt in het uurwerk.
Spijker op zijn kop.
Nouwww⦠er zijn ook bij Zenith natuurlijk meerdere arbeidsgangen in de productie. Het frezen gaat natuurlijk met andere āmachinesā dan bijv. het polijsten.
De foto suggereert dat je een oude koelkast in een machine kan gooien en dat je er dan periodiek een volle emmer Zenithās uit kan halen voor de afdeling verkoop
Misschien ben ik niet de juiste klant voor āhandmatigeā afwerking. Mensen moeten toch echt met een beter marketingverhaal komen als ze tien of tientallen keren meer voor hun producten vragen. Ik zou Ć©cht een onweerlegbaar voordeel willen horen en liefst ook willen kunnen zien!
Nee, dat suggereert het helemaal niet.
Het gaat hier om de afwerking van de componenten, niet om het assembleren en reguleren van een horloge. Dat laatste gebeurd altijd handmatig, voor alle merken (behalve Swatch Sistem 51)
Maar het maken van de componenten gebeurd wel volledig automatisch.
Wow, fantastisch! Zeer informatief en interessant!
Echt interessant zou de vergelijking Sub vs Omega zijnā¦
Hou het in de gaten