Inzoomen deel 1 šŸ” | Een inkijkje in de verschillende afwerkingniveaus

Het is een leuk artikel maar de handmatige afwerking wordt naar mijn mening geromantiseerd. Natuurlijk zijn de de Pateks en Vacherons het mooist qua afwerking maar de prijzen worden wel erg opgekrikt en dekken niet altijd de lading in vergelijking met bv een merk als Zenith. Ik vind ook de accuratesse van het uurwerk en ook kast en wijzerplaat minstens zo belangrijk. Bv dat Rolex erg lang Zenith uurwerken inkocht en dat ook het iconische El Primero uurwerk zich heeft bewezen. Vind ik zeker zo belangrijk als die ā€œhandmatigeā€ afwerking. Het gaat om het totaalbeeld.

2 likes

Een bepaalde afwerkingsgraad kan je alleen bereiken met de hand. Machinaal kan je tot slechts een bepaald niveau komen. Met het blote oog ziet het er misschien voor sommige mensen hetzelfde uit als je niet weet waar je op moet letten. Hetzelfde geldt voor die ā€œverbodenā€ veertjes waar ik eerder over schreef. Wellicht merken velen dat niet eens op. Die haute horlogerie veertjes kosten veel tijd om te maken en af te werken.

1 like

Prachtig stuk om te lezen en te bekijken! Dank hiervoor! Beiden prachtige horloges van dito merken! :v::sunglasses:

Bij haute horlogerie horen die ā€œverbodenā€ veertjes inderdaad niet thuis, wat overigens zeker niet hoeft te betekenen dat het dan geen high end is.

High end is mogelijk, maar geen haute horlogerie. Daar zien je die simpele veertjes echt niet.

Dat bestrijd ik ook niet maar je verkondigde gisteren dat er dan ook geen sprake meer was van high end.
Dat is onjuist.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik lijd aan marketingaversie. Als ik te bloemig taalgebruik zie en foto’s van mannen in stofjassen met loupes in hun ogen of iemand die een onderdeel aan het polijsten is met een splinter van het Heilig Kruis dan word ik achterdochtig :wink:

2 likes

Klopt, ik bedoelde dat het geen haute horlogerie meer was. High end kan het nog wel zijn, maar heel fraai is het niet natuurlijk. Het is een vorm van valsspelen, de bocht afsnijden. Tot een bepaald niveau is dat ok, maar boven een bepaald niveau dus niet.

Grƶnefeld, ik zie graag Grƶnefeld in dit topic @Bwatched.
Waarom zo ver zoeken voor iets dat zo dichtbij is? Naast de deur bijna! :rofl:

Dit topic wordt steeds interessanter! Ga lekker door met me boeien met deze heerlijke technische informatie. Mooi artikel over black polishing. Ik ben zeer benieuwd naar meer vergelijkingen :smiley: :ok_hand:

Ook dat is niet geheel juist. Bij Patek gaat het ontegenzeggelijk om haute horlogerie. Maar bv de PP Aquanaut heeft geen ogenblikkende verspringende datum. Rolex en JLC zijn dan -in de lagere segmenten- misschien geen haute horlogerie, maar hebben de snelverspringende datum wel. Snijdt dan PP de bocht af? Naar mijn mening niet, maar in zekere zin wel een gebrek aan precisie? En los van de uurwerken kunnen kasten en wijzerplaten ook zeer gecompliceerd zijn. Ook dat valt naar mijn mening onder haute horlogerie.

Patek heeft gewoon een snel verspringende datum hoor.

1 like

Bij haute horlogerie vallen alle onderdelen daaronder natuurlijk.

Ik heb er geen hoor maar ik adviseer je dan toch om eens een paar filmpjes te bekijken. Om 40 minuten voor 12 begint de datum al te lopen. En een handmatig beschilderde wijzerplaat is pas echt handwerk. Daar kan geen machine tegenop.

Die van mij niet hoor!
Duurt verdorie 90 min. Voordat de dag, datum en maand zijn versprongen :sweat_smile:

2 likes

Die van mij verspringt net zoals bij Rolex.

Er schijnen ook time only Pateks te zijn. :flushed:

1 like

Heeft wellicht te maken met de annual calendar.

1 like

Leuk stuk! Dank.

1 like

Amen! Prachtig artikel en heel goed beschreven Ramses! Heel mooi met die macro shots. Mijn voorkeur gaat uit naar een uurwerk dat op afstand ook boekdelen spreekt en daarna kijk ik pas naar de afwerking. Het automatische Patek uurwerk springt er voor mij niet uit, ook niet toen ik het in daglicht kon bekijken (bij een 5960/1A). Mijn spartaans afgewerkte 321 van mijn Ed White kan ik meer waarderen (ook niet geheel objectief). Dus goed dat je zegt dat er meer speelt dan alleen afwerking!

1 like