Inzoomen deel 1 šŸ” | Een inkijkje in de verschillende afwerkingniveaus

Caliber 321 moet je eigenlijk ook vergelijken met caliber CHR 29-535 PS Q van Patek. Dan zien je de verschillen wel duidelijk. Een automatisch uurwerk laat doorgaans weinig zien van de onderdelen die erin zitten. Bij een chronograaf is dat beter te zien.

1 like

Dat begrijp ik maar dat was ook niet mijn punt. Het 321B uurwerk van Omega zit natuurlijk in een lagere prijsklasse en dat biedt voor mij meer optisch plezier dan de CH 28-520. Van dichtbij is het een ander verhaal.

De 88.000 euro (retail) voor een 5070P met het CH 27-70 uurwerk heeft natuurlijk dezelfde Lemania basis als de 321 maar is het dan 6x zo mooi (kort door de bocht)? Laat staan het prijskaartje van een Patek met de CHR 29-535.

1 like

Tegenwoordig doen de ā€œgrote drieā€ en JLC het wel beter, maar lang hadden ze vaak geen hacking seconds en maar een power reserve van een uur of 45. Dat zijn voor mij beide belangrijkere zaken dan of de datum instant schakelt. Want wat heb je een een nauwkeurig lopend horloge als je geen hacking seconds hebt? Daarom is voor mij een el primero uurwerk ook altijd een no-go geweest. Alhoewel er nu wel el primero’s zijn met hacking seconds. Zoals het hoort voor zo’n uurwerk.

Mijn Grand Seiko’s hebben een nette machinale afwerking van het uurwerk. Hebben wel hacking seconds, en een power reserve van 72uur, en lopen nauwkeuriger dan COSC. Dat is voor mij een meer tevredenstellende combi dan een uurwerk met achterhaalde techniek dat mooi is opgepoetst.

Mijn Minerva Pythagore is dan weer een uitzondering. Weinig power reserve, geen hacking en een interessant afgewerkt uurwerk. Maar dat is dan ook een van de bijzondere buitenbeentjes in de doos. Die buitenbeentjes mogen allerlei fratsen uithalen en blijven interessant.

2 likes

Ik ben het hier grotendeels mee eens. Wel vind ik een ā€œinstantā€ schakelende datum hoogwaardiger overkomen dan dat de datum 40 minuten -of langer voor middernacht al gaat lopen. Maar ik sta volledig achter je opmerking dat een ā€œopgepoetst uurwerk met achterhaalde techniekā€ niet meteen tevredenstellend is. Ook stoort mij dat sommigen op dit forum uurwerken met anglage enorm verheerlijken, en vooral als dat dan met de hand gebeurt. Maar als er dan een hacking second ontbreekt wordt daar gemakshalve overheen gestapt, of men heeft het er maar niet over.

1 like

Iedereen beleeft deze hobby op z’n eigen manier, de ene vind techniek belangrijk, de ander gaat los op afwerking en weer iemand anders doet het voor de historie.

Dus in plaats van je te storen, zou je ook de diversiteit kunnen waarderen. Het is toch mooi dat het allemaal op onze eigen manier beleven. Anders zou iedereen maar met hetzelfde horloge rondlopen.

4 likes

Anglage
:smiling_face_with_three_hearts:

1 like

:blush:. Daarnaast heeft mijn Patek gewoon een instantly verspringende datum. Best of both worlds dus.

1 like