Is Breitling gestopt met Witgouden applied Breitling logo's bij de Superocean II?

De breitlings zoals de nieuwe lijnen nu ontworpen worden hoeven hoeven wat mij betreft overigens niet verder versoberd te worden, … vond juist dat typische Breitling wat tegen het kitscherige aan zat juist wel mooi :smile:

2 likes

De outlet in Roermond is er al

1 like

gBVGct6

1 like

Witgoud is trouwens wit door meestal een dun laagje van een metaal uit de platinagroep aan te brengen (Rhodium, het procedé wordt rhodineren genoemd) op “gewoon” geelgoud.

Als men dezelfde look had willen houden had men bijv. ook rvs of wat voor ander materiaal kunnen rhodineren. Met dit soort kleine onderdelen vallen de kosten volgens mij nogal mee.

Het lijkt er meer op, dat Breitling in plaats van hoogglans meer voor gematteerd (meer “toolwatch” uitstraling?) wil gaan.

1 like

Het is toch gewoon een legering? Anders kun je dit laagje net zo goed op een gewoon metaal aanbrengen.

Goud is gewoonlijk geel of rood (afhankelijk van de legering).

Om “witgoud” te krijgen wordt gewoonlijk geelgoud gerhodineerd.

Er is wel een mogelijkheid om met toevoeging van zilver en bijv. palladium goud grijzer te maken, maar dat is niet standaard (edit: lees: prijzig, dus maar door een select clubje gedaan). In het “oude” witgoud zat veel nikkel en dat is niet meer acceptabel heden ten dage.

lees dit maar: https://www.thoughtco.com/what-is-white-gold-chemical-composition-608015

Onderaan de streep: je zou ook ijzer prima kunnen bedekken met rhodium en vrijwel hetzelfde effect krijgen.

4 likes

De strategie van meneer Kern.

Ik had al weinig met witgoud, maar dit haalt de charme nog meer weg (al is rhodium niet altijd/veel goedkoper dan goud). Doordat rose of roodgoud door het toevoegen van koper komt, dacht ik altijd dat witgoud door het zilver kwam. Een snelle blik op Wikipedia bevestgde dit, al stond het laagje er ook bij. Weer wat geleerd.

1 like

Mogelijk heeft Kern de replicamakers ingezet als leveranciers. :rofl:

1 like

Klopt witgoud is vaak een mengsel met daaroverheen dat Rhodineren. Wanneer je een witgouden horloge hebt dan kan deze daarom ook na een verloop van tijd een gelige gloed krijgen omdat dat laagje eraf slijt. Mijn Invicta met 18k witgouden bezel heeft dat. Als je goed kijkt dan zie je dat deze niet mooi wit meer is.
Ik erger mij daar niet aan, vind het wel zijn charme hebben, veel kan ik er ook niet aan doen, wanneer ik ga polijsten dan word het alleen maar erger. Terwijl wanneer ik laat rhodineren het nooit zo mooi scherp word.

Misschien bij Invicta, de meeste moderne witgouden kasten is gewoon een legering. Al dan niet met zilver, palladium of platina

1 like

Kun je dit bevestigen? Want op internet wanneer je witgoud opzoekt dan lees je alleen maar dat deze niet wit blijven. He reactie klinkt op deze manier alleen als een soort merk schoffering. Niet objectief.

Zilver oxideert ook, daardoor wil witgoud wel eens oxideren ja. Geldt ook voor rosegoud, dat verkleurt ook.

Enne merkschoffering :joy::joy::joy:

Dit heeft niks met oxideren te maken. Witgoud is gewoon geelgoud, maar dan gemengd. Het is daarmee nog niet wit.

Maar goed ook jij moet deze pagina maar eens lezen…:nerd_face:

Zelfs wanneer witgoud palidium als legering zou hebben dan zou deze zonder de het rhodineren grijze gloed hebben.

Ik snap ook wel dat witgoud van nature niet voorkomt en dat het in de basis altijd geelgoud is. Dat witgoud (als legering met een ander edelmetaal) vaak nog gerhodineerd wordt weet ik ook (overigens meestal bij sieraden, niet bij horloges). Het is alleen niet zo dat witgoud, puur 18k geelgoud is met een laagje erover. Mijn 18k witgouden vouwsluiting van Breguet heeft overigens een legering met platina. Iets grijziger dan staal maar het oxideert niet.

4 likes

:joy:
Woord van de dag

3 likes

Vrij zeker is er palladium gebruikt en geen platina. Platina is lastig te legeren door het zeer hoge smeltpunt en is daarnaast ook moeilijk te bewerken door de hardheid en taaiheid.

Palladium is gemakkelijker in die opzichten. Het hoort ook tot de platinagroep in het systeem van Mendelejev.

1 like

De besparing zit hem er niet alleen in het logo. Alles is gewoon minder. Een deksel met relief is duurder om te maken dan met een gravering. Ben blij dat ik nog net op tijd een Breitling uit de goede oude tijd heb.

2 likes