Is dit het eerste mechanische horloge van CASIO?

Hoe weet jij dit? Misschien even snel een mailtje naar Casio om ze voor dit malheur te behoeden dan.

4 likes

Ook onderstel en automaatbak (bij de Corsa’s iig). En ze zijn echt :ok_hand: :ok_hand:

Welk Seiko-uurwerk wel? :face_with_hand_over_mouth:
Ik blijf het verbazingwekkend vinden wat voor belachelijke prijzen Seiko durft te vragen en dan zo slecht reguleren.

1 like

Ik kan nog steeds niets over de diameter van de kast vinden en de video’s en links naar de teksten zwijgen hier ook over.

Er zijn diverse Edifice’s van 38.5 tot 45
De EFB-109D-7AV is de enige zonder crown guard en is 38.5mm, maar die kast is toch net anders bij de endlinks. Dus ik ben benieuwd.

Ik heb een big military met een nieuwe 7S36C, een vergelijkbaar uurwerk. Dat loopt -25 sec/dag, dat vind ik te veel en draag het horloge hierom nooit. Een SkX007 met -6, acceptabel en een 1eGEN monster met +20 sec/dag. Kom je in ieder geval noot ergens te laat. Daarom draag ik alleen nog Eco-drive en quartz/digi, tandwieltjes en veertjes ben in nu na jaren wel klaar mee. Eco-drive loopt altijd en dan hebben we het over een afwijking van een paar sec per maand. Met RC spot on met het atoom en altijd een WR van minstens 10 ATM.

Casio staat voor mij voor innovatie, en wat doen ze nu? Ze hangen er een luck of the draw tractortje in :woozy_face:

Grand Seiko loopt strakker dan COSC. Grand Seiko quartz loopt zelfs vele malen strakker dan COSC voor quartz. Spring Drive is uniek, en loopt heel erg strak.

Bovendien moet je nooit de maximum toelaatbare spec verwarren met hoe ze af fabriek lopen. De meeste Seiko’s die ik ooit heb gehad liepen veel strakker dan de gepubliceerde cijfers zouden suggereren.

Mijn drie horloges met 6L uurwerken lopen in principe ook binnen COSC toleranties, ook al publiceert Seiko -15 tot +20 of zo.

Ik vind de afwerking met name verbazingwekkend. Goed, welteverstaan. Bovendien, ik heb nou een Cartier en JLC, en ik kan niet roepen over de accuratesse. Maar daar koop ik ze ook niet voor. :slight_smile:

2 likes

Zeker.
Maar: QC en garanties hebben een waarde, en je betaalt dus minder voor vergelijkbare techniek met minder QC.

Mijn eigen nh35 horloge loopt ook veel strakker dan gespecificeerd, en die is niet nog afgesteld (want dat had ik zelf moeten doen en ben lui).

Zouden ze de uurwerken zelf niet beter afregelen na inkasten?

Het is niet heel lastig om te doen met een goed gecentreerde haarveer, met de juiste sluiting van de regelsleutel en juiste smering van de diashock is mijn ervaring dat die nh35 uurwerken veel strakker kunnen lopen dan wanneer je hem uit de fabriek in de kast plempt.

1 like

Ik denk dat dit bittere noodzaak is. De verkoop van quartz horloges staat onder enorme druk door het gebruik van fitness bandjes en smartwatches (vooral Apple Watch). Wat nog wel verkoopt omdat het maar beperkt concurreert zijn mechanische horloges. En daar is de marge ook een stuk beter.

2 likes

Geen idee. Casio productie is veelal gerobotiseerd. Afstellen met een robot gekoppeld aan een timegrapher is niet zo heel moeilijk te realiseren. Maar in meerdere posities wordt wel flink ingewikkeld en kost meer tijd. Niet iets waar je bij een massaproductielijn op zit te wachten. Lijkt me beter om dit afregelen voor het assembleren te doen. Dan ligt er een batch uurwerken klaar en kan de run in 1 keer. Productie-efficiëntie is bijna handelsmerk bij Casio :grin:

Ik denk dat Epson of wie het dan ook maakt gewoon binnen specs aanleveren. -20 en +40 sec. Casio zal er waarschijnlijk zelf niets meer aan doen. Maar misschien ook wel, daar zullen we vermoedelijk nooit een antwoord op krijgen.

1 like

Ja, eens. Maar Casio is wel een sterk merk. Mocht men er na de eerst Casio meer belangstelling voor hebben dan is de keuze gigantisch. En altijd met de behoorlijk constante kwaliteit van Casio.

Iedereen een Apple Watch!! Is niets anders dan copycatgedrag :grin:

Smartwatch. Ik wil geen horloge dat slimmer is dan ik. Doe mij maar een dom horloge :face_with_hand_over_mouth:

Omdat die te duur zijn voor matige horloges.

Dat is bij JLC en AP niet beter :smiling_face:

Maar bij miyota zal het waarschijnlijk niet met ceramische lagers te maken hebben.

1 like

Ik snap deze niet. Als ze iets interessants zelf hadden gedaan met het uurwerk wel. Maar nu zijn ze vet volgers.

1 like

Of misschien iets te veel sake op de marketingafdeling. Yes! yes!! let’s go automatic this time! :partying_face:

Ben geen fan…eigen perceptie, Casio staat gelijk aan Quartz vind ik.

1 like

Idd, dan is in deze prijscategorie een Tsuyosa een betere keuze. En met inhouse bovendien :wink:

8210 :wink:

1 like

Afwerking vind ik ook een stap hoger van de Tsuyosa.

1 like