En op mijn horloge staat Edelstaal schijnt ook RVS te zijn met betere roestprotectie.
Hij roest niet maar dat kan er dus ook op staan
Nee, dit heet ‘patina’ of ‘tropical bracelet’
Heb je recent buikklachten gehad?
Die zullen beter staal gebruiken. Ergens ligt hier een les in besloten.
Dat is geen Willard/Uemura, Henk. Da witte gij ook. Dat is de “Captain”.
Dat werd volgens mij vroeger gebruikt als een auto ging roesten waaronder oude auto’s Japanners zei je gekscherend dat is gemaakt van pisbakkenstaal.
Inderdaad, al doende leert men.
Ik wilde het al een Captain noemen, nu heet hij captain rust.
Kan nog kijken of een schakel, zonder pinnen, een beetje magnetisch is. Over het algemeen is 304 licht magnetisch en 316 vrijwel niet.
Goedkoper rvs staal met niet de juiste dosering koolstof.
Welke oppervlakteafwerking je ook kiest, coating of niet. Bij koolstofstaal ligt het risico van roest altijd op de loer . Die pure samenstelling van het staal waarin amper legeringselementen zitten, betekent ook dat er nauwelijks roestbestendigheid aanwezig is.
De fruit/frisdrankenindustrie waar de zuurgraad een grote factor is gebruikt 316L. Staat gestempeld op alle leidingen en plaatwerk. Oxidatie heb ik nooit gezien. Die Steeldive, althans de bracelet is van (nu mag ik het eindelijk ook eens zeggen) Chinees pisbakkenstaal
Ik denk zelfs dat pisbakkenstaal beter van kwaliteit is.
Lijkt mij eerlijk gezegd oppervlaktecontaminatie die roest, iets dat we eerder gezien hebben bij erg goedkoop gemaakte horloges. Ik heb nog geen reden gezien om aan te nemen dat Steeldive iets anders dan 316L kasten gebruikt getuige ook heel wat eigenaars op WUS/Reddit die hun Steeldive ook in zeewater gebruiken met buiten occasionele roestende spring bars weinig noemenswaardige problemen. Ik heb wel al foto’s gezien van nieuwe horloges die met dit soort roestpuntjes uit het plastic komen. Ook bij gerenommeerde Zwitserse merken is dit overigens niet ongehoord, ik zag eens een 3 maand oude Oris Aquis met ernstige roestvorming op een paar schakels van de band…
304L kom je in de horlogewereld niet vaak meer tegen want het is eigenlijk niet roestwerend genoeg. Vostok banden met gevouwen schakels zijn van 304L en die roesten zelfs al aan mijn pols puur door het zweten.
Het gaat hier niet om de kast maar om de bracelet. Ik denk dat daar de kantjes er een beetje vanaf gelopen zijn. Tja, voor die prijzen en winstmarge moet je ergens op beknibbelen
Mocht de band bijvoorbeeld uit 304L bestaan én je hebt vrij reactief zweet, dan zou dit soort puntcorrosie kunnen voorkomen. Ik weet dat Steeldive van de mesh banden aangeeft dat ze van 304L vervaardigd zijn, maar ik weet niet met zekerheid of dit voor schakelbanden ook zo is. Technisch gezien zijn zowel 316L als 304L “RVS” en deze worden dan ook vaak onder dezelfde noemer geduwd ondanks hun verschillende eigenschappen.
Ik vermoed dat het pure zuurstofoxidatie is. Oorzaak slechte legering, gelijk aan gatenkaas.
Retour afzender of scotch brite erover
Mooi gezegd
Niet alle Steeldive banden zijn, de andere heeft geen roest en die draag ik vaker.
Vreemde is dat bij de Steeldive band die wel roest de magneet pakt en bij die wat niet roest de magneet niet pakt.
De 316 harken harpjes van mijn zeegaand zeiljacht vormen ook oxidatie. Roestvrij bestaat niet. Maar mijn Omega’s en Sinns oxideren niet. Mijn titanium Sinn ook niet.
Dat is dus niet raar, zoals al genoemd wijst dat mogelijk erop dat de band mét die spikkels lagere kwaliteit RVS is.
Jawel. Titanium oxideert. Meteen. Waarmee het meteen de definitieve “barrier” tegen verdere oxidatie opwerpt en niet meer visueel veroudert. Zoals Corten-staal; heel dun laagje roest, wordt nooit meer erger.