In Nederland wordt het merk gepromoot door de Weisz Group uit Amsterdam. Dit levert Ster-reclamespotjes van slechts 10 seconden op van Maurice Lacroix, Danish Design en Hirsch horlogebandjes. Voor de laatste twee geen enkel probleem, maar een merk als ML verwacht je gewoon niet in een kort nietszeggend reclamespotje op de het openbare tv-net. Dat doet de reputatie van het merk geen goed wat mij betreft.
Op zich een prima merk. In Nederland vertegenwoordigd door de Weiz groep. Dat is ook direct het nadeel. Onderdelen zijn verschrikkelijk duur, slecht beschikbaar en lange reparatie tijden. ML is in ons land een merk dat bestaansrecht heeft omdat de gemiddelde juwelier andere Swiss made merken niet kan opnemen in hun assortiment in verband met de selectieve distributie van die merken (Tissot, Omega, Rado, Longine etc). De kwaliteit van ML horloges is over het algemeen prima, maar zeer zeker niets bijzonders. Indien het horloge eenmaal stuk gaat wordt je direct geknipt en geschoren.
Om een heel lang verhaal kort te houden :
Van mijn vrouw kreeg ik de Maurice lacroix Aikon op mijn verjaardag.
Wat later kreeg ze te maken met een wel bekende verschrikkelijke ziekte, uit bij geloof deed ik elke afspraak, intake, behandeling, nabesprekingen ( zon 75 ziekenhuis bezoeken ) mijn Maurice Lacroix Aikon om.
Uiteindelijk is alles goed gekomen en is ze nog still alive and kicking
Ook zelf heeft ze nu een maurice Lacroix
Voor ons is het dus meer dan allen het merk maar dus ook wat van bijgeloof
Dat geloof ik meteen. Bedankt voor je verhaal. Zo’n horloge hou je natuurlijk vast!
Zeg je dit uit ondervinding of omdat je het van iemand hebt gehoord? Ik hoor altijd zeggen dat ze juist makelijk te servicen zijn door hun niet zo complexe binnenwerken?
Zijn ze dan zoveel duurder dan als je bikvoorbeeld je GS zou laten servicen?
@koetsjh heb jij hier al ervaring mee?
Ik werk in de horloge branche dus heb redelijk goed inzicht in dit soort zaken.
Met GS bedoel je Grand Seiko?
Je kunt deze 2 merken echt niet met elkaar vergelijken qua prijsstelling, kwaliteit en aftersales etc.
Ah oke dat is zeer intressant, ja klopt.
Ik zit namelijk met het dilema om als ‘eind’ horlofe een ML of een GS te kopen.
Mijn hart gaat uit naar de ML maar nu je dit zegt baard het me wel een beetje zorgen, ik heb geen probleem om grof geld neer te tellen voor een ML want ik vind ze prachtig maar het is wel belangrijk dat je er makelijk ergens mee terecht kunt als er iets aan is. Dit is dus niet volgens jouw? Ja ik vraag me het echt af want ik hoor veel mensen die ook beweren in de sector te zitten zeggen dat ze makelijk te servicen zijn omwille van het ‘basis’ binnenwerk.
Maar volgens jou is dit wel een probleem?
Ik persoonlijk zou in dit geval zeker voor een GS kiezen. Met een spring drive uurwerk heb je echt iets unieks in handen. Een automaat met nagenoeg de nauwkeurigheid van een Quartz.
Ik meen dat een deel van de service van GS zelfs hier in NL gebeurt. Ik ben zelf redelijk Seiko minded dus ik ben ook wel een beetje bevooroordeeld
Geen idee, ik heb er inderdaad geen ervaring mee.
Als je bv een Aikon neemt met een SW200 of een ander model met een standaard uurwerk kun je overal terecht, omdat je nauwelijks ML specifieke onderdelen nodig hebt.
Voor de wat meer exotische modellen zul je waarschijnlijk naar de AD moeten. Als er op dit forum niks te vinden is qua service ervaring is het misschien een idee om bij onze oosterburen te zoeken/informeren?
Verder ben ik zelf ook gecharmeerd van de Aikon, die staat hier ook nog op de wishlist. De klassieke modellen spreken mij niet zo aan (van geen enkel merk trouwens). De Aikon zie ik (nieuw) regelmatig met +/- 30% korting voorbijkomen. Voor mijn gevoel is de adviesprijs daarom ook te hoog. Zeker als je t vergelijkt met andere horloges met een SW200 uurwerk.
Wat een fijne geïnformeerde reactie. Net als de OP heb ik tot nog toe alleen een Aikon met kleine diameter voor mijn partner gekocht. Quartz, dat wel, waar ik voor mezelf me beperk tot mechanisch. Ik was echt heel aangenaam verrast met de kwaliteit. Veel detail in kast, band en wijzerplaat. Zeker elegant, misschien wel meer dan de vaker geziene mannenautomaat. Het moet gezegd, deze kwam van een veiling voor een fractie van wat het nieuw zou moeten zijn. Mag de pret niet deren, maar maakt de positie van het merk wel lastiger. Zoals anderen al zeiden, eigenlijk kan je het jezelf niet aandoen er voor de volle prijs een te kopen. Maar als je dat kunt voorkomen zitten tussen wat missers ook hele mooie klokken. Vaak is de maat in mijn beleving wat aan de grote kant, maar als dat geen probleem is volop keuze en mijn eerste ervaring zou me er zeker niet van weerhouden als ik ergens mijn hart aan verlies.
Alle Posts lezende betreffende ML waaruit blijkt dat het een echt kortingsmerk is lijkt het mij toch voor een AD niet erg interessant om het merk te voeren.
Zeker niet gelet de percentages die hier genoemd worden.
Waarom schrijft de ts MAURICE LACROIX steeds als MAURICE LACROIX?
Niet perse, denk dat het een redelijk specifiek merk is dat voor de geïnteresseerde liefhebber veel te bieden heeft. Persoonlijk zou ik wanneer ik dusdanig bedrag uit geef aan een horloge voor een merk als Longines, Tag Heuer, Omega, Tudor of Breitling gaan. Daarbij moet ik wel zeggen dat Maurice Lacroix wel een wat klassiekere uitstraling heeft dan deze genoemde merken.
Weet ik maar ik vind de ML masterpiece echt mooi.
Desondanks dat ik hem mooi vind heb ik geen zin in bullshit als er ooit iets mis mee is .
Ik ga eens nadenken…
Ik heb nog niet alle 118 reacties gelezen dus is alles misschien al benoemd.
MLC heeft een zeer hoge kwaliteit van afwerking, volgens mij omdat alle productiestappen in-huis worden uitgevoerd en de verschillende componenten (kasten bracelets) in eigen regie worden geproduceerd. Ik zie dat terug in hoe waanzinnig mooi de bracelet op de kast aansluit op een Aikon.
Een MLC is echter wel een enorme afschrijver, voor mij een reden om deze alleen op het forum of anders met zeer veel korting aan te schaffen.
Wonderlijk genoeg heb ik er nog geen, terwijl het verlangen er al heel lang is. (Aikon 39mm).
Werkelijk?
Volgens mij zitten er genoeg standaard Zwitserse Quartz uurwerken en anders wel ETA automaatjes in het overgrote deel van de collectie van Maurice Lacroix. Niks mis mee, maar zeker geen inhouse. Op enkele uitzonderingen na dan waarschijnlijk.