Zelfs dat geloof ik niet.
Wat ik bedoel te zeggen dat ze de productie van kasten en bracelets in tight control hebben en dat daarom pasvormen en afwerking van de losse stukken zeer hoog is vergeleken met andere compatitors. Wat precies en of er letterlijk in huis gebeurt weet ik ook niet.
Dat is wel heel wat anders…
Helemaal super! Geniet ervan Samen…
Zijn er ook horloges goedkoper geworden ?
Is dat een retorische vraag?
Soms rammel je ontachtzaam, even snel, er wat tekst in zonder er goed voor te gaan zitten. Dat doe ik voor mijn werk al met extreem feitelijke documenten, dus in berichtjes in de privesfeer ben ik daar lossig in. . Ik ben het met je eens hoor, wat raar geformuleerd…
Oh jazeker wel. Ik heb dit gekocht omdat het een design-forward mode-statement is:
Hoe accuraat er is, wat voor uurwerk er in die kast ligt te ronken, en of iemand er ooit een berg mee heeft beklommen zal me vierkant een worst zijn. Dit is gewoon een Cartier.
Punt.
Je koopt Cartier omdat het Cartier is, en daar heb je associaties bij van verfijning, een zekere klasse, een zekere je ne sais quoi, zeg maar. Het is de totale anti-these van een Day-Date. Het is zoals Harry Heart zich tot Tony Soprano verhoudt, zeg maar.
Cartier is een modemerk en juwelier pur sang, en ik hoop dat ze dat maar lang mogen blijven. Hulde!
Het enige verschil is dat jij gehersenspoeld lijkt te zijn om te denken dat mode iets is om de neus voor op te halen, en dat een Rootbeer niet aan mode onderhevig zou zijn.
Chanel’s Little Black Dress uit 1926 is van net zo’n grote invloed geweest op de wereld als de Santos Dumont en Tank horloges.
Ook de blauwe blazer, die van oorsprong in Cambridge ter wereld kwam in 1825 (zij het in het rood), is een volledig tijdloos icoon voor heren.
En ja, daarom kom je in artikelen over wat nu de essentiële stijl-iconen voor zowel dames als heren zijn gewoon vaak iets van Cartier tegen. Zoals bijvoorbeeld hier:
https://www.mrporter.com/en-sg/journal/fashion/luxury-fashion-investment-pieces-24911134
Ik kwam op deze pagina terecht door “Most timeless fashion pieces for men” te zoeken, bijvoorbeeld.
Kortom: een ode aan de mode. Veel horlogefans zouden er goed aan doen juist iets modebewuster te worden, als ik zo op de gemiddelde GTG om me heen kijk.
Ik moet je teleurstellem Chris. Je juweel met boterzachte bezel is de eerste Flieger-watch.
Net als een Reverso de G-Shock van zijn tijd is.
Da’s gewoon een blauw jasje. En heb je gezien wat voor horloge deze gast bij dat jasje draagt?
FatC heeft gelijk, heeft ie altijd.
Al jaren krijg ik op mijn werk complimenten van collega’s, jij weet ook echt altijd alles.
Ze moesten eens weten dat ik gewoon op HF zit.
Hij staat op een brug boven water. De gelegenheid bij uitstek om je dresser te wisselen voor een desk-diver.
En dit is een voorbeeld waarom je Cartier niet alleen maar een modemerk kunt noemen.
En dat is het enige dat ik stel.
Diep respect voor het fantastische merk Cartier, ben zelfs een liefhebber van het merk !
Nog zo een, Raymond Weil, never gonna happen. Ken een enorme pannenkoek die Raymond heet.
Sterker nog, dat juweel was zo zeer de eerste flieger dat het woord flieger nog niet bestond. Ome Alberto, jeweetwel, Santos Dumont, zei tegen ome Louis Cartier dat hij het zo klote vond om z’n zakhorloge te checken tijdens het vliegen, waarop Louis een polsjuweel voor 'm maakte. Dat dat een Flieger moest heten, daar kwam de Marketing afdeling van Stowa pas 100 jaar later achter, want zelfs in WO II heette zo’n ding gewoon een Beobachtungsuhr.
Evengoed, zelfs een juwelier kan af en toe iets doen wat praktisch toegevoegde waarde heeft.
Jazeker, deze man snapt het niet. Dat begint al bij de observatie dat hij geen goed gestevend Oxford overhemd aan heeft en zelfs zo vulgair is om een button down te dragen. Het alternatief is dat het “Sprezzatura” is, oftewel een gebrek aan inzicht verheffen tot stijlkeuze.
Dat alles maakt de blauwe blazer niet minder iconisch.
Het verschil tussen onze interpretatie zit 'm er eerder in dat “modemerk” in mijn optiek een groot compliment kan zijn, en jij dat niet zo ziet.
Nee hoor, niks mis met modemerk…maar je kunt Cartier niet alleen maar een modemerk noemen, het is zoveel meer dan dat.
De achtergrond op de foto doet me vermoeden dat hij niet door St James’s and Piccadilly loopt.
Dus Sprezzatura lijkt mij de enige optie. Gelukkig maar dat het opzettelijk is denk ik dan. Dan weet ie toch nog wat ie doet of zou moeten doen.
Zo makkelijk als Italianen soms de regels overtreden qua kledij, zo autistisch zijn ze weer qua eten als je geraspte pecorino kaas durft te gebruiken ipv ovengedroogd broodkruim in de cucina povere dan gaan ze net zo over de pis.
Maar als we het over de button down hebben…
Volgens mij snapt heel het centrum van Milaan het dan niet.
Of ML iets bijzonders is? Jazeker, anders had ik het zelf wel gemaakt. Mooi of niet? Smaken verschillen en afschrijfkanon. Tja, dat doet wel een beetje afbreuk aan de merkbeleving. Maar er zitten echt waanzinnig mooie horloges bij🤩
Waar ik benieuwd naar ben is hoe de kwaliteit is. Waarom goed, waarom slecht, waar moet je op letten? Ik heb zelf een ML gehad waar ik wel een beetje op uitgekeken was na 12 jaar dagelijks dragen. Leren bandjes werden steeds duurder en op een gegeven moment zat er allemaal vocht in het horloge. Je kan zeggen slechte kwaliteit maar het was echt mijn eigen fout. Gewoon batterij vervangen bij een juwelier en niet gekeken naar wat voor juwelier. Als ik beter om was gegaan met het horloge, had ik hem nu nog gedragen.
Waar moet je op letten en aan denken als je overweegt een ML aan te schaffen?