Is een smartwatch een “horloge”?

Verschrikkelijk is dat. Zelfs de betere merken doen dit dikwijls niet goed.

1 like

Ben ik naïef door te denken dat er in het uurwerk van een Rolex, IWC, Omega ambacht zit? Of is het echt tegenwoordig allemaal fabriekswerk? Snap dat de onderdeeltjes door een machine gemaakt worden maar er komt toch best wel wat mankracht en ambacht bij kijken (hoop ik)?

Is een bakker die ambachtelijk brood maakt niet ambachtelijk wanneer het meel etc van de loopband komt? Oprechte nieuwsgierigheid!

Er verschil tussen merken. Bij Rolex is alles behalve de assemblage dacht ik geautomatiseerd. Bij GS worden de kast bijvoorbeeld wel met de hand afgewerkt.

1 like

Ook erg geschikt om de BBQ in de gaten te houden :wink:

1 like

Haha buiten of dit nou een horloge is of niet, toch heel vet dat je de temperatuur van je vlees op de bbq op een minicomputer op je pols kan aflezen. :joy:

3 likes

Haha absoluut! Doet het ook altijd leuk met visite als ze dit voor het eerst zien.
Sterker nog, kan er 4 aanhangen, dus kan op de AW 4 verschillende temperaturen zien

Ach, en of men het nu wel of geen horloge vindt, zal mij echt een zorg wezen haha. Vind het handig om af en toe deze te dragen, tijdens sporten, klussen of dus BBQ-en.

Oke. :+1:

Pas nou op :sweat_smile:

Tja, wat is een horloge,

Ik neem aan dat veel mensen op dit forum gefascineerd zijn doordat een piepklein veeraangedreven mechanisch mechaniekje zo nauwkeurig de tijd kan aangeven. Ik denk ook dat veel mensen juist in deze tijd van elektronica het mechanische aspect van een mechanisch horloge waarderen. Dat een horloge, maar ook een wandklok of torenuurwerk enkele dagen achter elkaar zonder inmenging van buitenaf braaf zijn werk doet vind ik zelf in ieder geval bijna magisch, alsof het een levend ding is.

En toen kwam Quartz. Waarom weet ik niet, maar op mij maakt het een stuk minder indruk, terwijl het alles behalve mechanisch en héél klein is. Het ‘echappement’ (ofwel de ‘gang’ in goed Nederlands en ‘beweging’ in slecht vertaald buitenlands) is bij een quartz-uurwerk weliswaar niet mechanisch en de raderen worden niet door een veer maar door een electromotortje aangedreven, maar de beweging van de wijzers (gesteld dat het een analoog horloge is) wordt nog wel steeds via raderen en dus mechanisch doorgegeven. Ik heb laatst een goedkoop kwartsuurwerkje gesloopt en kwam zulke miniem kleine radertjes tegen, daar kunnen de beste mechanische merken een puntje aan zuigen. Toch doet het mechaniek mij weinig. Met alle begrip voor liefhebbers van Quartz.

En ook kwam toen digitaal. Ook dit doet mij, met mijn fascinatie voor raderwerken, niet zoveel. Ook raderaangedreven jumphourhorloges doen mij niet veel. Dat zijn persoonlijke dingen. Waarom vind de een vrachtwagens interessant en sportwagens niets, terwijl dat voor een ander precies andersom is? Ik denk dat er best een hoop mensen op HF rondlopen die alles wat digitaal de tijd aangeeft maar niets vinden. Maar net zo goed zijn er die dresswatches niets vinden, of duikers niets vinden, etc. etc.

Een grote groep mensen op HF zal het overigens worst wezen hoe de wijzers (of cijfers) van hun horloge worden aangedreven, zo lang zij de buitenkant (kast, wijzerplaat, wijzers, achterkant, bandje, gesp) maar mooi vinden. Hoogstens vinden zij het leuk dat hun favoriete horloge een interessant, zeldzaam, duur, betrouwbaar, gecompliceerd, goedkoop, goed afgewerkt of wat dan ook ‘binnenwerk’ heeft.

Voor verreweg de meeste mensen zal het een combinatie zijn. Interessante mechaniek en een mooie buitenkant. Ik vermoed dat heel veel van die mensen een smartwatch misschien praktisch en handig vinden, maar niet interessant. Ze zijn (bijna) allemaal zwart met een vierkant scherm. Maar ja, onze geliefde (pols)horloges zien er ook bijna allemaal ongeveer hetzelfde uit, meestal rond, tussen de 34 en 44 mm doorsnee, hebben meestal 3 wijzers en zitten met een bandje rond de pols.

Misschien hebben de liefhebbers van zakhorloges in het begin van de vorige eeuw, toen de polshorloges opkwamen wel net zou laatdunkend gedaan over polshorloges die ze helemaal niets vonden …

Persoonlijk vind ik smartwatches niets. Ik heb er dan ook geen. Ik vind ze niet interessant, maar ik heb wel een smartphone en kan zo langzamerhand niet meer zonder. Een horloge heb ik, net als naar ik verwacht de meeste mensen hier, feitelijk eigenlijk niet eens nodig. Toch kijk ik er meerdere malen per uur op, terwijl ik ook linksonder op mijn computerscherm, op de magnetron, op mijn telefoon of op nog tientallen andere dingen kan zien waarop de tijd wordt aangegeven. Ik ben het gewend en dan kijk ik liever naar iets moois dan naar een zwart glad plastic ding. Dat gezegd hebbende vind ik de beelden die je van verschillende wijzerplaten op één smartwatch te zien kunt krijgen ook wel weer grappig.

Ik vind het trouwens opvallend in hoeveel voorsteltopics je niet leest dat iemand na jaren een smartwatch te hebben gedragen toch weer (of voor het eerst) een ‘echt’ horloge wil. En daar geven we met zijn allen eigenlijk gruwelijk veel geld aan uit. Praktisch gezien totaal onnodig, want met een Quartz Lorus van een paar tientjes heb je eigenlijk al een horloge dat probleemloos, misschien met één of twee keer een nieuwe batterij, 10-20 jaar de tijd zeer nauwkeurig en betrouwbaar aangeeft. Al met al is het allemaal niet zo logisch, maar puur gevoelsmatig. Het is dan wat mij betreft ook niet mogelijk om een sluitende definitie van het begrip horloge te geven waar iedereen mee kan instemmen.

Ik denk ‘smartwatches are here to stay, learn to live with it’, maar het kan goed zijn (en ik hoop eigenlijk) dat ze geen al te grote plaats op het HF gaan opeisen, omdat de meesten hier ze niet echt interessant vinden.

6 likes

Ik zie dit als lelijke horloges

1 like

Voor mij is mijn Apple Watch wel een beetje wegwerp elektronica.
Ik vervang hem elke 2 jaar voor de nieuwe versie(samen met de telefoon)
Ze hebben bij mij ook geen enkele emotionele waarde.

Dat gezegd hebbende, wordt hij hier wel veel gedragen tijdens de sportievere activiteiten.
Ik zou persoonlijk niet graag meer zonder willen.

2 likes

Na meerdere antwoorden en definities die ik heb langs zien komen,
ook mijn onzinnige bijdrage aan het vraagstuk.

Een AppleWatch houdt ook zonder hulpmiddel (iPhone, WiFi) de tijd bij,
zei het niet met de nauwkeurigheid met synchronisatie.

De nieuwste AppleWatch heeft een eigen SIM er in om contact te houden met het netwerk,
bellen, tijd bijhouden, status updates, etc., gaat daarmee volledig autonoom.

Hoofdfunctie van een horloge is weergave van de tijd, de Applewatch is ontworpen om dat als primair doel te hebben, met daaromheen tal van complicaties en apps als aanvulling.

Is daarmee een horloge met (meerdere) complicaties ook geen echt horloge?

Draag ik liever een analoog, liefst zelfs mechanisch horloge? Absoluut!
Maar deze discussie om smartwatches (een mechanische perpetual calender vindt ik zelf overigens veel meer “smart”, maar dat terzijde :wink: ) vindt ik wel weer grappig. Komkommertijd en het houdt ons bezig.

Waar baseer je dat op?
Ik herinner mij een presentatie als een geweldig apparaat voor communicatie en verbinding met je iPhone…

Dus helemaal niet als horloge/tijdsaanduiding.

Wat als Rolex een smartwatch zou maken? Eentje in samenwerking met Apple. Met rotor die de chips, batterij en sensoren op moet wekken met polsbwegingen waarbij het horloge zowel digitaal als analoog te gebruiken is.

2 likes

Die is al uitverkocht voor de productie gestart is :joy:

3 likes

Dan komt er nog een auto bij die ik niet zo nodig hoef te hebben :wink:

En als ie wel beschikbaar komt kost ie € 21.000 op z’n minst :money_mouth_face:

1 like

Ik zie deze vaker voorbij komen, maar de HEMA verkoopt al heel lang geen horloges meer. Das wahr einmahl.

Ieder zijn ding. Leven en laten leven.
Als de vraag was; is een smartwatch iets voor jou?

Dan een keiharde nee. Waarom?

Voor mij is een mechanisch horloge een ode tegen vergankelijkheid en de huidige wegwerp maatschappij. Een knipoog naar vergaande tijden toen gebruiksvoorwerpen werden gemaakt om zolang mogelijk mee te gaan. Generatie na generatie.

Het uurwerk en het horloge is vaak een kunstwerk. Zowel in techniek en verfijning, als in design. Een juweel op vele fronten.

Een smawatch is een tool van de moderne “constant verbonden” maatschappij. Een slurpende machine om je aandacht nog meer naar de digitale wereld te lokken. Gemaakt om over een korte tijd overbodig of stuk te zijn zodat je weer een nieuwe koopt. Lelijk design, niet of nauwelijks te repareren. Geen karakter.

Handig? Misschien. Voor mij een onding.

3 likes

Hah, een koopje voor zo’n technisch hoogstandje met Zwitserse roots