Is een smartwatch een “horloge”?

Voor alle duidelijkheid , ik heb het ook over getik van 2,5-5hz.

Dat ander is niet hoorbaar, of is gezoem. Ik heb een smartwatch voor zijn functionaliteit, maar ik beschouw het niet als een plezierig horloge.

Een smartwatch is om te kijken hoe laat het is of andere functies te bekijken. Een -mechanisch- horloge draag je vanuit liefhebberij, emotie. Waar duizenden vak en ambachtslieden zich mee bezighielden/houden.
Verder is er over een smartwatch totaal niets interessants te vertellen en heeft uiteraard geen historie. Een smartwatch is net zo vluchtig als deze tijd. Ik wacht alleen nog op “Smartwatch 24”.

Zo zie ik het ook, de smartwatches behoren tot de horlogefamilie maar daar binnen wel een aparte en specifieke soort. Anders dan de gewone polshorloges (die wij hier vaak voor t gemak de algemene term horloge noemen)

1 like

Toch een leuk topic zo, echt komkommertijd!

een mens heeft denk ik wel een ziel, maar kun je die dan ergens aanwijzen? Wellicht is het onze ziel die de waardering voor horloges waarde geeft.
ja ook een smartwatch is een horloge, want je draagt deze zichtbaar.
Smaken verschillen, dus een vierkant en geheel zwart horloge spreekt mij minder aan. Anderen wel. Een zwarte stealth vind ik ook niets, alleen de achterkant van een Zenith (best een mooie in zijn soort) is de moeite waard.
ik heb bij een smartwatch geen horlogegevoel, maar laten we eerlijk zijn de functionaliteit van een smartwatch is subliem. Mooi toch!
ik zal er niet zo snel eentje kopen, maar digitale wijzerplaten zijn best gaaf.

Tsja, tot zover mijn bijdrage vanuit een veel te heet Frankrijk …

2 likes

Volgens de Dikke Van Dale;
pols·hor·lo·ge (het; o; meervoud: polshorloges)
1 om de pols gedragen horloge

horloge (v)
1 uurwerk, klok: horloge parlante tijdmelding (van telefoon); horloge biologique biologische klok

Dus ja, een smartwatch is in mijn inziens ook een horloge.

Weet je zeker dat een smartwatch een quartz kristal aan boord heeft?

Ik kan me voorstellen dat stroomverbruik en gebrek aan ruimte een ding zijn. We hebben een zender / ontvanger om de tijd via de telefoon, GPS of een netwerk te syncen.

Zodra we een referentietijd hebben kunnen we een ASIC/CPU gebaseerde programmable interval timer (PIT) gebruiken om elapsed time te tracken vanaf het referentie-signaal. Da’s een beetje old skool, want die is vervangen door een High Precision Event Timer die op een klokfrequentie van minimaal 10MHz loopt. Kort en goed timed die hoeveel zeer kleine informatiepakketjes er voorbij komen om zo bij te houden hoeveel tijd er verstreken is. Dan is er nog de Time Stamp Counter, die sinds de Pentium het levenslicht zag in elke CPU voorhanden is, en die in Linux omgevingen als stabieler wordt ervaren, en een kleinere latency biedt.

Want ja, 1 32.768e deel van een seconde is een eeuwigheid voor een CPU/ASIC. Die dingen lopen in de Gigahertz frequenties, dus die zien hun hele leven aan zich voorbij trekken in de tijd dat één oscillatie van een normaal quartz kristal plaats vindt. Specifiek zit er in een Apple Watch een dual core CPU met een klokfrequentie van 1,8GHz.

Het enige moment waarop er nog een quartz kristal in een computer-achtig device (zoals telefoons en smartwatches) zou moeten zitten is als het device bij totaal stroomverlies te tijd nog bij zou moeten houden. Dat gebeurde in PC’s en servers altijd met een Real Time Clock, wat in principe een quartzhorloge-op-een-printplaat was, compleet met eigen batterij.

Ik vermoed dat smartwatches geen real time clock aan boord hebben, maar zeker weten doe ik het niet.

Iemand?

Ik heb mij jaren lang met computers, chips, weerstandjes (voor geluidskaarten op de parallelle poort) bezig gehouden als hobby. Dat was nadat m’n vader en ik de 27MC lieten gaan. Ik kon workstations, servers en storage systemen bijna geblinddoekt strippen in m’n tijd dat ik daar m’n werk van maakte. Soit, het is 20 jaar geleden, maar toch.

Zeg niet dat je in de electronica niet met zeer veel passie kunt hobbyen.

Zeg dat tegen degene die een zeer, zeer laag stroomverbruikende CPU hebben gemaakt ter grootte van een halve postzegel, met twee CPU Cores, 64bits adresruimte en een klokfrequentie van 1,8 GHz.

Merk op dat mijn eerste ZX81 Sinclair die ik ooit had een klokfrequentie deed van 3,25MHz. Dat was een machine van 17 centimeter breed, 18cm diep en 7cm hoog aan de achterkant.

Die kloksnelheid is 500 (!) maal omhoog gegaan. Die CPU deed 480 duizend instructies per seconde, terwijl jouw telefoonchip inmiddels aan de 8 miljard instructies per seconde doet.

Niks interessants te vertellen…Tssss. Kom op.

Nope, het zijn wearable computers. Geen echt autonome, want ze hebben een telefoon nodig, dus zijn het een soort van terminals met een GPU aan boord.

7 likes

Is een verlengstuk van je telefoon…
Smart ?
Rotwoord. Al decennia moet alles SMART

4 likes

Kan idd dat smartwatches zelfs geen quartz meer aan boord hebben. Maar resultaat is hetzelfde.

Kun je het openen en sluiten van een transistor poort nog als oscillator zien?

Misschien is dat een mooie definitie: Een horloge is iets wat autonoom de tijd bijhoudt middels een oscillator, in miniatuur-vorm, want draagbaar in de zak of aan de pols.

Daarmee zijn een Seiko Astron, Casio Oceanus, Citizen Radio Controlled en Junghans Mega nog steeds horloges: omdat er nog een oscillator in zit. Smartwatches die nog een Real Time Clock hebben zouden dus als horloge gezien mogen worden.

Iemand?

2 likes

Ja, het zijn horloges, beter dan mechanische zelfs.

Gewoon moeilijker om van te houden.

Ja, verschrikkelijk toch?
Quartz, radio ontvanger, zonnecel midden onder de wijzerplaat, de afwerking, zelfstellende wijzers, meerdere tijdzones…
En dan ook nog eens gemaakt door een niet-zwitsers bedrijf dat voornamelijk kassas en rekenmachines als geschiedenis heeft.
Nee, echt, dat is euh…

Wacht, hier heb je er een op de foto:

5 likes

Ja ik vind van wel. Maar daarnaast ben ik van mening dat er ook heel veel mooiere horloges te vinden zijn. Die letterlijk ook wat meer gewicht in de schaal leggen.Vanwege COVID heb ik ruim een jaar lang een Apple watch gedragen; ding houdt alles bij, of ik genoeg slaap, hoe hoog, - of hoe laag mijn saturatie was, appjes, beweeg ik wel genoeg, etc etc. Ik werd er tuureluurs van en ben blij dat ik weer mijn persoonlijk uitgezochte mechanische horloges draag.

1 like

Tja.

Als je de tijd er op kunt aflezen is het voor mij een horloge, als je er nog meer op af kunt lezen moet je daar van houden maar dat is voor een mechanisch horloge met meer complicaties het zelfde, en manier waarop een horloge aangedreven wordt vindt ik dan eigenlijk niet van belang maar meer waar je persoonlijke voorkeur ligt.

1 like

Ben jij het, Foxtrot Alpha Tango Charlie? :upside_down_face:

Tja dat klopt dan wel. Maar wel zielloos dan he

Wat een tof antwoord. Neem nog een bakkie.

Is een struisvogel een vogel? Er zit ‘vogel’ in de naam maar het beest kan niet vliegen

:man_shrugging:

Dank, spuit 11.

1 like

Net zoals een penguin :wink: