Ik vind de Aquis een prima bouwkwaliteit hebben. Waarin is de afwerking dan minder zoals hier beweerd wordt? Aan de materiaalkeuze ligt het niet lijkt me.
Klopt ook over het prijsverschil hoor, maar vind dat Tudor met veel kwaliteit gerelateerde aspecten zoals het gevoel van bijv. de bracelet, sluiting en lunette
ver boven de prijs zit dan dat je ervoor betaald zit, helemaal in vergelijking met soort gelijke horloges van andere merken van 2x de prijs (Breitling, Omega, IWC en zelfs vergeleken met Rolex).
Oris nieuw tussen 1.5 en 2k vind ik idd een nette prijs. Vergelijkbaar met Longines of met Seiko SPB modellen qua prijs. Maar 3.3k voor de Aquis met Calibre 400 uurwerk vind ik wel erg prijzig, hoe goed het uurwerk ook is.
Ik had met de bracelet van de band van de Diver65 vond ik hem een beetje het gevoel geven alsof het een echte riveted band was, ook al is dat natuurlijk voor de sier. Voelde wel erg breekbaar en dun. Helemaal in vergelijking met de BB band die erg solide voelt.
Ik geef je zeker geen ongelijk dat ze enorm veel teren op de designtaal van vroeger en regelmatig weinig tot geen vernieuwende designs toevoegen. Maar qua bouwkwaliteit van het horloges zelf doen ze het echt bizar goed voor de prijs.
Ik kreeg dat gevoel bij de bovengenoemde punten. Vond de Aquis robuuster aanvoelen dan de Diver65, wat ook logisch is als je kijkt wat ze nastreven met de horloges. Maar vond het geen match in vergelijking bij de BB. Bij Tudor voelen vooral de band en sluiting echt super.
In vergelijking met merken “boven” Tudor vind ik dat ze qua kwaliteit van de bovengenoemde punten vergelijkbaar zijn in kwaliteit, alleen moet Tudor gewoon echt stappen maken met bijvoorbeeld het standaard aanbieden van snelverstelling in al hun modellen.
Misschien maar goed ook want ik heb al heel lang geen horloge meer gekocht. Vind het mooi wat ik heb nu. De tijden van een dollar voor 1.50 euro waren mooi. Ben nu bezig naar de toekomst te kijken. Beleggen en eerder stoppen met werken. Zeker minder gaan werken.
Prachtig model en mooiste Oris naar mijn mening. Wat me echter wel tegenstaat is de 100 meter water resist. Dit geeft toch geen pas voor een duiker? Zelfs voor een fieldwatch vind ik 100 m te weinig… Mijn Sinn 556a heeft bijv. al 200 m. Heb je enig idee waarom dit zo laag is bij deze modellen van Oris, technisch moet 200 m toch mogelijk zijn?
Ik begrijp je punten, maar vergeet niet dat wanneer je verder kijkt dan de listprijzen maar naar de reële verkoopprijs je een nieuwe ETA Aquis koopt met korting rond de 1500 euro. List voor de calibre400 is 3300 momenteel, maar ook deze staat te koop bij verschillende webshops voor aanzienlijk minder. Wanneer je het op die manier bekijkt dan wordt het ineens een heel andere vergelijking. Listprijs Oris lijkt inderdaad bijna in Tudor vaarwater te komen, maar in werkelijkheid zit er nog wel een redelijke scheidingslijn.
Ja, Tudor is beter afgewerkt maar dat mag je ook verwachten voor een horloge wat 2x zo duur is. Ik heb zelf zowel een blauwe als zwarte BB58 gehad en ze allebei van de hand gedaan omdat ik toch altijd naar mijn Aquis greep als sportieve duiker. Ondanks dat de BB58 inderdaad zoals je zegt beter is afgewerkt en de bracelet fenomenaal is.
Ook met korting vind ik de calibre 400 nog aan de prijs al kan dat ook aan mij liggen. In tegenstelling tot velen boeit het uurwerk wat in een horloge zit mij vrij weinig. Een inhouse of COSC gecertificeerd uurwerk is leuk maar ik koop geen mechanisch horloge om accuraat de tijd te kunnen aflezen. Bovendien vind ik het ook helemaal niet erg om af en toe de tijd goed te zetten want het is fijn om met je horloge in de weer te zijn
Begrijp je volledig. Denk alleen niet dat het eenmalig is dat Oris horloges duurder worden. Neemt nog niet weg dat zoals je zegt, ze voor minder te kopen zijn. Maar in een ideale wereld voor Oris verkopen ze je hun horloge gewoon voor de volle mep en dat is dan ook wel wat het dan in mijn ogen waard hoort te zijn.
Ben ook wel enorm benieuwd hoe ze vanaf nu de Calibre 400 gaan meenemen in nieuwe horloges (of juist niet) en of dit de reden zal zijn dat andere modellen in de toekomst ook duurder worden.
Ik ben alleen benieuwd of het over een aantal nog steeds een factor 2 is of dat Oris modellen een stap in prijs gaan zitten door bijvoorbeeld introducties van een nieuw uurwerk, vind dan de stap van 1500-2000 naar 3000+ wel groot.
Ik zou het echt niet weten. Een wilde gok zou zijn dat de Divers 65 een leuke retro look heeft en afstamt uit de jaren 65 toen skin divers nog 100m wr hadden? Om die reden willen ze dit zo houden? Technisch gezien zou 200m inderdaad mogelijk moeten zijn. Maar goed. Ze hebben wel vaker rariteiten. Zo leveren ze ook een aantal Divers 65 met leren band. Dat slaat natuurlijk als een l*l op een slagroomtaart, maar toch komen ze er mee weg Het misstaat ze niet en die 100wr vind ik persoonlijk niet heel erg. Ik zwem niet heel vaak en als ik eens een plons neem, dan heb ik geen horloge om. De enige vochtige omgevingen die mijn horloges hebben gezien is dichte mist
Niemand die zich verbaasd over de minimaal 10 Rolexen die te koop staan en nog steeds staan met nieuwe ups en waarvan een aantal zeer gewilde modellen betreffen? En dan druk maken om Oris.
Ik heb Oris altijd wel een leuk merk gevonden.
De Aquis, de 65, de pointer date.
Gewoon helemaal prima met die leuke ETA met een rode rotor
Heb er alleen zelf nog nooit een gehad maar mijn vrouw heeft nog steeds een kleine two tone pointer date.
Ik wil er altijd nog wel een proberen amar weet niet of het leuk is voor een tijdje of voor een week
Misschien iets aparts zoals de fratello Oris ooit
Verder snap ik die in-house tour niet zo. Maakt het wat duur allemaal.
Rode rotor met een ETA was het kenmerk
Dit denk ik dus.
Je ziet dat bij bijna alle merken de prijzen al een aantal jaren steeds wat omhoog gaan. Ik begrijp heel goed dat Oris dat ook doet. En ik denk dat er ook nog best een markt blijft voor bijvoorbeeld de duikers, als je ziet wat je voor een Seamaster betaalt, vandaag de dag en ook een BB is natuurlijk echt geen koopje. Ja, misschien zitten deze kwalitatief nét wat hoger. Maar voor veel horlogekopers rechtvaardigt dat geen meerprijs van duizenden Euro’s, denk ik. Daarnaast is er weldegelijk een groep kopers die een in-house uurwerk belangrijk vindt. Niet voor niets bieden Tudor en TAGHeuer dit bijvoorbeeld aan. Dus ook deze keuze van Oris kan ik me voorstellen. O.k., ze hadden wat mij betreft dan niet zo’n stevige meerprijs hoeven vragen…
Seamaster en BB zijn voor velen zeker geen koopje, maar vind het in deze huidige moderne markt goed geprijsde horloges. Maar die prijzen gaan natuurlijk ook standaard omhoog. Omega vorig jaar ook al 3 keer.
Ik denk alleen wel dat Oris zichzelf een beetje in een ongemakkelijke tussengroep positioneert. Lijkt me dat Oris nog altijd vergeleken zal worden met Longines en Seiko duikhorloges qua kwaliteit maar qua prijs daar steeds verder boven gaan zitten.
Ik ben er gek van: originele ontwerpen, onafhankelijk, sympathiek. Niet perfect natuurlijk: die zichtbodem van de Aquis is beetje overbodig. De bezel van de Diver65 wiebelt als een dolle. Wel hele mooie wijzerplaten, als het licht net goed voelt want de ontspiegeling laat te wensen over. Maar wat een karakter hebben deze Orissen.
Ja, vind ik eigenlijk ook wel. Toch best wel een onderscheidend merk met ‘eigen smoel’.
Interessante thread. Oris is een prachtig merk, heb 2x een aquis gehad, 2x verkocht en weet zeker dat er weer een Oris gaat komen. Kom tevens tot het besef dat het me na 4 jaar op HF ook echt geen reet meer kan schelen wat anderen van bepaalde horloges vinden. Het is allemaal subjectief, vindt je het niks, prima, vindt je het mooi, geniet er dan met volle teugen van:)
Valt toch goed mee? Op een enkel bericht na lijkt het neer te komen op “Oris is een fantastisch merk en elke cent waard” en “Oris is minder mijn ding, en ik verkies andere merken”. We hebben hier al discussies van een ander niveau gevoerd.
Alles behalve!
Het gaat niet over een goed of een slecht merk. Het gaat over wat je zelf leuk vindt. Smaak heeft bitter weinig te zien met het vergelijken van specificaties of afwerkingsniveaus. Dat laatste valt ook niet altijd even goed op een foto te vatten. Een minder nauwkeurige bezel die wat losser zit, zie je niet op foto maar voel je in de hand.
Ik vind een Panerai Submersible leuker dan een Rolex Submariner. Toch zou die laatste op bijna elk vlak winnen als je ze naast mekaar legt (die durft bijvoorbeeld ook al eens een lossere bezel te hebben). Maar dus niet voor mij. En je vindt hier vast wel iemand die het omgekeerde vindt. Een geen van ons beiden zal snel overtuigd worden door de andere.
Goh ja. Sommige vrienden vinden een fles wijn maar 6 euro waard en vinden een betere wijn geen extra geld waard. Ik wel. Dat is van hun kant geen ongefundeerd statement, maar een eerlijke inschatting van wat iets voor hen waard is.
Ik denk dat je dan terug specificaties zit te vergelijken. Welk gevoel iets je geeft is niet aan te tonen. Ik neem aan dat je van je huidige of vroegere partner ook niet eerst een lijstje hebt gemaakt om diens waarde aan te tonen?
Er zijn een paar posts waarin dingen aangehaald worden op basis van een direct vergelijk. Bv. de bezel die al eens wat losser durft zijn dan nodig. Ik kan niet zelf vergelijken want ik heb enkel een Tudor.
Welkom op HF.
Waarde is niet objectief vast te leggen. Dat is vraag&aanbod = economie = pseudowetenschap.
Je hebt kwaliteit / brand image / beschikbaarheid / … En nog zoveel andere factoren die voor iedere persoon een price-range bepalen voor aankoop.
En iedereen heeft daar zijn gevoel/range bij. Dat gevoel van mij wordt blijkbaar minder gesmaakt hier. Maar elk zijn gevoel he.
Dit valt wel mee toch? Ik krijg het gevoel dat redelijk veel mensen vanuit eigen meningen op basis van eigen ervaringen spreken. Zie in ieder geval genoeg “ik denk”, “volgens mij”, “ik vind”, “komt op mij over dat…”
Maar ben het wel met je eens dat er met regelmaat met gestrekt been en ongezouten mening op topics en antwoorden in wordt gegaan. Maar ik ben ook niet enorm lang lid dus weet niet of dit daarvoor anders was.
Dat ligt toch ook een beetje aan het medium en hoe je het zelf interpreteert maar goed, we zijn in een metadiscussie beland en ik wil dit niet naar off topic duwen