Mijn mening, geen feiten (nou ja her en der wel): IWC is een merk met een interessante geschiedenis/heritage. Ze zijn lange tijd erg vernieuwend geweest met zowel uurwerken als materiaalgebruik en design (denk pellaton, titanium, PVD, Gerald Genta en F.A. Porsche).
Ze zijn relatief lang aangepaste ETA/Valjoux uurwerken blijven gebruiken terwijl de meeste merken de trend om volledig terug te gaan naar eigen manufactuur al gemaakt hadden. Inmiddels hebben ze bijna overal weer manufactuur uurwerken maar zijn ze wel wat blijven hangen in een paar populaire lijnen met relatief weinig vernieuwing.
Ook hebben ze een service probleem gehad (geen kwaliteitsprobleem maar wel een probleem met de kwaliteit van hun service waar veel wisselingen plaatsgevonden hebben). Maar dat is volgens mij, ook op basis van eigen ervaringen al lang weer voorbij. Wel volgen ze de trend dat het merk steeds minder bij kleine juweliers te koop is.
Het is voornamelijk een liefhebbersmerk met een redelijke marketing, bij het algemene publiek misschien net iets bekender dan Zenith bijvoorbeeld maar wel een niche merk. Zoals veel merken hebben ze pieken en dalen en ik ben vooral benieuwd wat de toekomst weer gaat brengen. Mij is de huidige Ingenieur lijn een doorn in het oog terwijl ik dat historisch gezien juist een leuke lijn vind.
Bij mij zit het merk in mijn favoriete 3 (Zenith/IWC/Omega) van relatief betaalbare luxe horlogemerken (de middenklasse van het hogere segment) en ik hoop dat ze dat blijven…
In mijn huidige werkomgeving maar ook in eerdere werkomgevingen zie ik relatief veel IWC. Ik denk omdat ze niet opvallen/bekend zijn bij een breed publiek wat vaak als niet passend gezien zou worden (zoals Omega/Rolex/Breitling etc). Een Zenith ben ik in de werkomgeving nog nooit tegengekomen vreemd genoeg.
Klopt wel wat je zegt. Hier in België zie je ze vaker dan in NL vermoed ik. In kantooromgevingen is de Portugieser Chrono een vaak gedragen horloge, het wordt wat klassevoller aanzien dan de sub.
Maar Vlaanderen heeft dan ook niet zo’n horlogecultuur als NL of ze kopen vaker wat subtielere horloges. Het mag allemaal zo niet gezien worden merk ik, terwijl in NL het toch wel als een statussymbool gedragen wordt. Pas op, je hebt de typische “kijk mij met mijn Rolex”-figuren ook wel uiteraard, dat beweer ik niet, maar het lijkt minder een ding hier. IWC Portugiesers passen wel in dat straatje van iets subtielere luxe
herkenbaar verhaal en een flink aantal IWC modellen vind ik zeker gedistingeerd, een tijdje vanaf de Big Pilot werd het even voetballers horloge, maar zeker de tijd van de 34 mm Portofino een klasse apart, niet opvallend en iets moois voor de drager.
Wanneer komt die nieuwe Ingenieur nou? De fliegers Mark … en Spitfire zijn cool, maar niet uniek genoeg en mijn bankrekening zegt ik pak wel een Stowa.
In Rotterdam hebben ze nog niet zo heel lang geleden een nieuwe boutique geopend. Ben er nu al een paar keer langs gelopen maar nog nooit een klant binnen zien zitten.
IWC… ja de Big Pilot was altijd 1 van mijn favorieten, de Portugieser ook mooi, maar valt voor mij af, omdat als ik een ‘excusief’ horloge van het merk IWC wil dragen ik geen ‘opgefreubelde’ VJ7750 erin wil hebben
Dus vorig jaar na meer dan 15 jaar de knoop doorgehakt en een Big Pilot aangeschaft😎
Er is nog een IWC die ik mooi vind, de IWC Aquatimer Chronograph Jacques Cousteau , maar daar kwam ik pas achter toen ik een prachtig zelfbouw horloge van een forumgenoot had overgenomen, met een schitterend afgewerkte VJ7750
Met als gevolg dat ik (Tot nu toe) de stap naar de Aquatimer Chronograph Jacques Cousteau te klein vind om te maken, omdat ze in mijn beleving teveel op elkaar lijken…
10-15 jaar geleden vond ik IWC een heel mooi merk naast mijn Rolex en Omega horloges. De Portuguese Chrono en Big Pilot zijn iconisch. Zelf had ik een Portuguese Classic Laureus. Veel complimenten gekregen van vrienden en collega’s, maar eind van de dag is het niet mijn “go-to watch”. Draag liever toch de Rolex en Omega. Het uurwerk van IWC is niet heel bezonder en ook veels te dik. Horloge staan veels te hoog op de pols en draagt niet lekker na lange tijd.
Bij de marketing van het IWC merk veel gebruik gemaakt van acteurs, Lewis Hamilton en locale BNers. Snapte ook niet de groene en bordeaux kleuren en stalenband bij de iconische Portuguese. Wat het merk betekent in 2023, niemand weet het.
Uiteindelijk toch verkocht aan de dealer met een 50% verlies, zelfs na 1000eur betaald te hebben voor een servicebeurt.