De ‘kolderieke maten’ van de Big Pilot zijn gebaseerd op het piloten horloge dat gedragen in o.a. de tijd van WW2, geen drukcabines, ijskoud en werd gedragen over de mouw van de pilotenjack, het moest ook bij donker goed afleesbaar zijn, en de kroon moest verstelbaar zijn met handschoenen aan
Dus de Big Pilot is een trouwe weergave van hun piloten horloge uit die betreffende periode, dus een prachtig eerbetoon aan een uniek model
Waren die modellen niet 50+ mm? En IWC maakt nu zelfs een 43mm Big Pilot, dus het gaat vooral om het behoud van het uiterlijk en niet de diameter. Als bankier of investeerder moest je natuurlijk wel een dikke klatser om de pols hebben, dus dat moet vooral de reden voor een 46mm maat zijn geweest
Aangezien ik niet in een Stuka vlieg zijn die maten kolderiek. Iets wat in 1941 bij het RLM een goed idee leek hoeft 80 jaar later niet per se houdbaar te zijn.
Ik heb gewoon een 39mm Flieger. Die ik onder de mouw draag.
Daarom zie ik de Big Pilot met name als een soort overpriced Diesel big daddy. Voor mannen die denken dat de leuter groeit van een hockeypuck op de pols.
Smaken verschillen. Geef mij de neo-vintage Mark XV maar.
Maar hedentendage zou 55 mm ‘to much’ zijn geweest voor mij op die aan te schaffen, maar 50 mm, die maat is er ook geweest, zou ik ook prime gevonden hebben
Maar om commerciële reden zal IWC voor 46,2 mm gekozen hebben
Voor mannen die denken dat de leuter groeit van een hockeypuck op de pols.
Nee daar zijn de meeste Rolexen voor (Sub/Dweller/Deep Sea/GMT Master/Daytona & de AP’s zoals de Royal Oaks)
De BP is niet zo’n bekende verschijning bij het publiek itt tot de ‘faute’ klokken zoals hierboven genoemd, vooral door de beeldvorming in de media & opsporing verzocht
Ja dat zou heel goed kunnen, de versies met stalen band hebben een ander nummer. Dat was destijds mijn geluk. De IW325301 kwam op lederen band en werd al reeds geïndexeerd door Chrono24 voor de waarde-indicatie. De IW325307 was dezelfde Mark XV maar dan met de pyramid band en was onbekend bij Chrono24. Dus deze kwamen vaak goedkoper online te staan. Zelfs nog eentje voor 2000 euro op de kop kunnen tikken (waarde was toen 3500 euro; band alleen was al 1000+ euro waard). Enige IWC Mark die ik met winst heb kunnen verkopen haha.
Ik heb het met plezier gedragen, maar mijn hart ligt meer bij de chronografen of wijzerplaten met iets extra’s erop. En ik kan ook ervan genieten door zo nu en dan de foto’s erbij te pakken. Als iets is vertrokken, is het vaak ook wel uit het hart. Ik koop te vaak iets impulsief maar verkopen gaat een heel traject aan vooraf
Kreeg er geen grotere leuter van, dus heb hem laten gaan
Zelf heb ik deze IWC nog op de misschien lijst staan.
Omdat deze aan de grens zit van onze financiële ruimte voor een horloge hoop(te) ik er 1 te vinden waar de kop vanaf is. Enige maanden geleden stond precies dit model te koop in het blauwe deel, PM gestuurd met akkoord van de vraagprijs en een afspraak willen maken. Onderwijl bleef de ad staan en heeft de verkoper besloten (voor een lager bedrag) aan een ander te verkopen. Geen idee of het mijn TL-1 t.o. de TL-3 koper was, maar dat voorval heeft zo’n bijsmaak gegeven dat ik nu niet weet of deze echt nog op mijn lijstje thuis hoort
Misschien dat het gevoel ooit wegebt en dan zien we dan wel weer,
voorlopig vindt ik hem nog prachtig, maar de koop prikkel is even weg.
Lekker draadje wordt dit. Even zien hoeveel ruimte er nog is na tax season maar ik vrees dat er dit jaar een iwc moet komen. Denk een XV. Overigens; ik heb vorig jaar een petit prince big pilot met complicatie mogen testen en het is volstrekt idioot hoe die dingen toch draagbaar zijn en er niet eens gek uitzien, zelfs op een wuft polsje zoals dat van mij.