Voor mij vaak wel, ja.
Hun horloges zijn in de huidige line-up zonder uitzondering te groot.
Maar ze doen wel de coolste marketing van alle horlogemerken. Kunnen Oris en Tudor (de enige merken die ik wel eens in het straatbeeld zie) nog even bij spieken:
Je kan het merk in een aantal opzichten vergelijken met merken zoals Zenith en JLC die ook periodes hebben gehad dat ze het minder goed deden of juist een weg insloegen waarmee ze een deel van hun “oude” klanten van zich vervreemde. Voor mij was dat bij Zenith de Thierry Nataf periode en de hele grote horloges (gemiddeld 45mm) die toen gemaakt werden en designs die niet heel klassiek waren. Of de Compressor periode van JLC.
Onder G. Blumlein heeft IWC een grote revival en bloeitijd meegemaakt met belangrijke samenwerkingen (Porsche Design) maar ook de komst van de Flieger/Pilot lijn en veel andere belangrijke ontwikkelingen.
Daarna zijn ze toch een beetje verloren gegaan in het grote conglomeraat van Richemont, steeds meer het karakter van de bloeitijd kwijtgeraakt maar gewoon een merk binnen het conglomeraat geworden met een niche van Fliegers en Portugiesers als basis van het merk.
Mooie horloges, goede banden, manufactuur uurwerken en de maatvoering is ook weer passend bij de tijd (chrono met manufactuur van 41mm, flieger van 43mm). Niets mis mee maar het karakter van de periode 1980/2000 is weg. Neemt niet weg dat dit ook weer terug kan komen. Zenith heeft ook een mooie periode nu na hele slechte tijden…waar ze naar mijn mening nog steeds te veel wisselen van modellen en lijnen en smijten met limited editions…Maar dit zijn alleen overwegingen voor ons soort nerds de WIS, en niet voor normale mensen die gewoon een horloge kopen dat ze leuk vinden en kennen van de marketing…
IWC.
Prachtmerk.
Niet geschikt voor meelopers.
Ik heb er zelf uit verschillende ‘tijdperken’ van IWC en moet zeggen dat ze voor mij elk hun eigen identiteit en charme hebben. Mijn favoriet is wel de Mark XV.
Dat hele idee dat na de early 2000’s de leuk er wel af is bij veel horlogemerken komt volgens mij gewoon omdat door de mobiele telefoon toen het horloge werd weggepromoveerd naar luxe hebbeding ipv essentieel onderdeel van de dagelijkse kit. Daarna zie je ook de grote trek naar luxegroepen, merken die óf upmarket gaan óf stuurloos ronddobberen. Lijkt me geen IWC-specifiek probleem - ik vind Omega youngtimers bijvoorbeeld ook veel leuker dan de dingen die ze nu in het assortiment hebben, nog los van alle ellendige ‘celebrity marketing’ en horloges die rond een vreemd marketingconcept met vergezochte redenen voor limited editions worden gebouwd.
ja afzichtelijk waren ze, maar volgens mij was dat wel de kentering die Zenith weer op de kaart zette.
Wat een wrist candy dat hier al gepasseerd is zeg, bovendien veel kunnen lezen waar ik iets van heb opgestoken.
Keep it comming
Dat past dan wel weer mooi bij,
Deze drie zijn er in 2021 weer uitgegaan omdat het geen manufactuur uurwerken waren. De IWC’s die ik nu nog heb zijn allemaal voorzien van een eigen manufactuur uurwerk. Neemt niet weg dat het leuke horloges met fijne banden waren…
Heb nu nog 3 vintage exemplaren en 2 modellen van na 2000 in de verzameling…
Prachtig horloge, maar bij het lezen van “natte droom” moest ik even kokhalzen.
@Jurtz overdrijft schromelijk hoor, @mhoutman. Ik begrijp die natte droom wel. Bij het zien van zo’n mooie, nette, no frills minute repeater kan ik me levendig voorstellen dat bij de IWC-fan de vlokjes door het badwater schieten. Hier wellicht geen bibrozalo’s, maar wel een gedegen waardering voor één van de cleanste carillons die ik ooit heb mogen aanschouwen.
Super. Daar moet ik niet van kokhalzen, van die natte droom.
Ja denk ook dat er een (te) stevig prijskaartje aan gaat hangen.
Maar ben vooral bang dat het een te groot en te lomp exemplaar gaat worden. Maar hoop doet leven
Dit is wel de Max qua maatvoering, de big pilot kan ik echt niet hebben…
Ik ben absoluut geen IWC fan maar dit vind ik een uitzondering !