Nee precies, daar komt alleen maar spijt van.
Daarom is het ook moeilijk om iets over de prijs te zeggen. Het is precies wat jij benoemt, het gaat er om of je het voor jezelf een gerechtvaardigde prijs vindt. Ik vind de prijs van de Royal Oak het waard, maar van de Nautilus niet. Bij de Alpine Eagle en Laureato heb ik twijfels, de Octo Finissimo vind ik te duur, de Defy Skyline heb ik twijfels, de Defy Original is het waard, etc.
En bij de Ingenieur is het dus in het echt passen en dan een echte mening vormen. We weten allemaal dat een horloge op een foto en om de pols een wereld van verschil is
Maar IWC heeft wel iets los gemaakt
Klopt en is denk, ook gebaseerd op eigen ervaring van beide, de beste band die er op dit moment te krijgen is, maar met alle respect, dit rechtvaardigt nog steeds niet de huidige prijs.
Dat heb ik ook met een speedmaster overgins.
Kwa prijs prestatie ook compleet overvraagd.
IWC staat hierin niet alleen.
Ook toen al was het max 10% wat ik kreeg kocht ik er wel twee in één keer.
Aqua zonder crown guards en met een verkleinde crown
Silver zonder crown guards maar met de huidige crown
Silver zonder crown guards en met een verkleinde crown
Dus zonder crown guards en met een kleinere crown vind ik hem er beter uit zien. Met de huidige grote crown vind ik het minder goed staan.
Ja op zich kan een grote crown ook wel. Een foto vertekent het natuurlijk ook. In het echt is het om de pols niet zo opvallend aangezien je ogen altijd naar de dial, case en bracelet gaan.
Wachten op IWC bobo die haastig komt melden “wie haaav ooolso zie option too riemoov zie crauwngaarz but wie diezaided zis woas zie best estetiks but wie listn zu our cuztomers”
Hij had nog voor de gein gezegd dat in de volgende Watch Advisor episode hij de crown guards zou behandelen
In een andere video zei hij dat ze met en zonder hadden geprobeerd en dat ze het met beter in balans vonden, het mooier de contouren van de case volgt tot aan de crown en dat het een meer sporty uitstraling geeft. Ik heb een beetje het gevoel dat als ze nog een half jaar langer hadden het horloge er toch weer anders uit had gezien.
En dan een slijptolletje op accu er bij pakt
Dat is ook mijn gedacht. Ik ben heel benieuwd, vnl naar de zwarte en de titanium versie. Geen haast bij, maar ik heb wel zin in een zwarte als dagelijks horloge. Als hij niet te zwaar valt, zou dat wel eens een instant hit kunnen zijn hier
Is de nieuwe IWC Ingenieur Automatic 40| IW328902 vrij verkrijgbaar? Of gaat dat ook een jarenplan worden?
Helaas! Maar misschien mag het nog eens over de prijs gaan. Ik heb even wat sporthorloges opgezocht met geïntegreerde band of toch tenminste die look en de prijs erbij. De GS birch staat erbij omdat dat duidelijk hun alternatief is met die brede band. De catalogusprijs van de Nautilus staat er ook bij benadering bij.
Omega Constellation - 7200
Cartier Santos Large - 7950
Zenith Defy Skyline - 9400
Grand Seiko White Birch - 10000
Iwc Ingenieur - 12700
Bulgari Octo - 14400
GP Laureato - 15000
H Moser Streamliner - 19900
Parmigiani Tonda PF - 22000
APRO - 24800 - extra thin 31300
PP Nautilus 5711 - 29000 (discontinued)
Ergens vind ik de prijs dan nog niet zo verkeerd gekozen, vanuit hun standpunt dan uiteraard. IWC prijst hun modellen altijd aan de hoge kant en aangezien dit een rechtstreekse afstammeling van 1 van de Genta 3 is, mag er in hun optiek wel een Genta tax bij. Dus hij moest wel een stuk boven de Zenith staan. Anderzijds blijven ze wel een stuk onder de Laureato en Octo, om toch enigzins aantrekkelijk te blijven in het segment. Ik had hem liever aan 9k gezien, maar wie ben ik…
Als ze nu de productie nog beperken om de waarde wat vast te houden, dan komen ze er misschien wel mee weg. Als ze er genoeg maken, dan gaan ze na een jaar wel een stuk zakken in prijs. Dat is het leukste scenario voor de meeste hier denk ik
Ik zoek een speld om er tussen te krijgen maar vind geen.
Hij is zowaar goedkoop
#omdenken
Het gevaar zit in de eigen collectie met bvb Mark XX. Dan is t n stevige “Genta Tax” (die term ga ik onthouden )
Ik ben maar advocaat van de duivel hé
Voor een IWC blijft het duur, zeker als je uurwerk op uurwerk vergelijkt. (dat is dan ook de enige gelijkenis met een Pilot vind ik) Maar een Speedy aan 7k is ook duur. De markt is helemaal uit de hand gelopen de afgelopen jaren en ze proberen er allemaal op mee te liften. De doorsnee liefhebber is de dupe want die kan amper volgen.
Je vergat nog Tissot PRX
En VC overseas
En een ML Aikon en een Oris Aquis 🫣
Dat is over het algemeen een beste advocaat
En de Chopard Alpine Eagle
Juist, dat is nog een serieus alternatief. De 41mm kost dus 15300 en zit dus iets boven de Laureato in het lijstje.
Tja, als we even omhoog kijken naar de Octo, dan heb je dit:
Dat is wel een ander zicht dan de IWC, dus die krijgt wel betere punten alleen al op visueel vlak. Balansbrug, microrotor, PR 60 uur, heel mooi!
De IWC32111 heeft dan wel een indrukwekkende 120 uur reserve (de vraag is maar hoe precies die loopt met 1 veerton, maar goed), een ValFleurier uurwerk die gebaseerd zou zijn op een ETA 2892 maar wel van 0 herwerkt. Zeker ok en gelukkig plat genoeg, maar niet persé bijzonder.
De Laureato’s uurwerk is inhouse, PR 46 uur, niet persé bijzonder.
De Chopard idem. Wel COSC en 60 uur, maar verder ook vrij doorsnee.
De Santos is ook zo’n verhaal, goed en degelijk, maar verder niets bijzonders. De GS is een aparte categorie met hun nieuwe high end uurwerken, maar die valt dan ook niet helemaal onder deze categorie.
De Zenith is wel het vermelden waard met het El Primero uurwerk. Je moet ervoor zijn, maar het is wel een bijzonder stuk! High beat, 60 uur PR, 1/10th van een secondenwijzer
Samengevat kan je wel stellen dat het binnenwerk van deze sporthorloges duidelijk niet de grootste prioriteit heeft. Zenith maakt er wat bijzonders van en Bulgari werkt het keurig af, maar voor het echt fijne werk moet je naar de 20K en hoger gaan.
Ik blijf erbij, het is wat de zot ervoor geeft en dit soort horloges zijn (of waren) nu eenmaal hot in horlogeland. Je kan dit niet rationeel uitgelegd krijgen.
IWC probeert als laatkomer alsnog een hap uit de koek te nemen, met een middelmatig uurwerk, een middelmatige afwerking en een bovengemiddelde prijs. Waar ze wel enorme punten scoren is het ontwerp, het is gewoon heel erg goed gelukt om het Genta design naar 2023 te brengen.
Tijd zal uitwijzen of het lukt. Ik ben alvast geprikkeld, wat een Alpine Eagle, Octo, Laureato en zelfs de Defy nog niet gekunnen heeft
Nog een plaatje!