IWC only (Deel 2)

Denk ik een goede inschatting geweest. Ik denk dat verdere prijsverhogingen ook niet meer “geslikt” worden door de consument.

Helemaal mee eens, vind de prijs lichtelijk absurd t.o.v. de vergelijkbare horloges in hun collectie. Chronografen en kalender horloges die duizenden minder duur zijn

1 like

Begrijp wat je bedoelt. Alleen past crème kleur / goud meestal niet bij mij. Zit maar één ding op om het zeker te weten: passen.

Die tijden zijn voorbij. Er is een bepaalde prijselasticiteit. IWC kan niet ongelimiteerd prijzen verhogen.

2 likes

14 likes

Ja zoveel mogelijk passen zeg ik :smile: Toen ik voor het eerst de witte en zwarte had gepast had ik echt een “dit kan een one watch collection horloge zijn” gevoel. Echt wel geslaagd hoor.

Welke Evo9 is de kanshebber? Ik heb zelf een White Birch en kan wel zeggen dat de dials en afwerking van de case op de GS wel een maatje boven de Ingenieur liggen. En de movement is natuurlijk helemaal een groot verschil.

Maar de Aqua vind ik persoonlijk wel een dial die de Ingenieur omhoog lift. Voor mij persoonlijk is het Aqua > Wit > Zwart, puur ook omdat de zwarte weinig speelt met het licht.

2 likes

Aqua heeft mij ook enorm verbaasd. De PCL’s vind ik persoonlijk dan weer wat minder. Aanvankelijk wilde ik de zwarte maar uiteindelijk wint wit/zilver. :white_heart:

Nú hopelijk snel eentje onder list te koop in de EU…

In de UK zie ik ze al rond de 10k.

Hier in NL nog maar mondjesmaat en dat 1 jaar na introductie. :slightly_frowning_face:

8 likes

Ik moet zeggen dat de PCL’s in het echt niet zoveel opvallen omdat ze bol lopen en daardoor bijna niet spiegelen. Maar het is een smaak dingetje ja.

Maar zilver vond ik ook meteen fantastisch toen ik die voor het eerst om had. Goede keuze!

Ik denk dat de prijzen nog redelijk stabiel zijn omdat ze enkel via boutiques verkocht worden, dus niet snel op de tweedehands markt komen voor minder. Over een jaartje misschien onder de 10k?

5 likes

Absoluut! Hulde aan de kopers welke de trekker gewoon overhalen voor deze Ingenieurs :facepunch:t3:

1 like

Naast de Aqua die ik heb, ben ik ook heel erg onder de indruk van de Ti. Weegt 70 gram inclusief titanium band. De monochrome, gezandstraalde verschijning maakt het meer een tool watch. Echt een hebbedingetje. Maar dan moet die prijs van 16k wel stevig omlaag.

11 likes

Heel cool! Ik heb hem nog niet in het echt gezien helaas. Hoe zijn de gepolijste elementen? Ik kan me voorstellen dat het mooi opvalt doordat de gezandstraalde delen extra mat zijn en natuurlijk donker van titanium, dus nog meer contrast met de gepolijste zijkanten van de bezel en bracelet.

De SLGH019, blauwe iwate met titanium kast :blush: .

De afwerking van GS is sowieso boven alles in hun ptijscategorie en titanium is heerlijk licht. Maar het design van de Ingenieur is zo af, naar mijn gevoel is er nagenoeg niets aan op te merken.

Terwijl bij de GS mist de band toch wat taper, hij heeft geen female endlink en er is meer ruimte tussen de endlink en de eerste link van de band dan de rest van de schakels. Dat zijn dingen die ik jammer vind. Geen lume kan ik nog net mee leven en als GS fanboy kan ik wel wat minpunten verdragen. Maar het is ook geen kleingeld, dus ben ik er nog niet aan uit :smile:

Dit dus! Binnenkort eens tijd voor maken :+1:

1 like

Bijna perfect… het ontbreken van een fijnafstelling ? Meende dat er wel halve links te bestellen zijn bij IWC. Soort van ‘glidelock’ zou de oplossing zijn.

1 like

Voor mij is dat geen punt eerlijk gezegd. Er wordt hier veel over gepraat, maar alle horloges die ik al gehad heb hadden het niet of ik heb nooit iets veranderd eraan in de zomer bv (GS allerhande, BB58, iwc pilot mk16, iwc 3239 enz). Bij de BB54 zat er snelverstelling op, maar zette ik het telkens op dezelfde stand. De een zal er meer last van hebben dan de ander denk ik :blush:

Belangrijkste voor mij is dat je de band tot op paar mm kan aanpassen initieel. Een keer ik de goeie stand gevonden heb, laat ik het altijd zo. Ik meen wel gelezen te hebben dat er anderhalve links waren of iets dergelijks, dus dat zou wel goedkomen dus :+1:

2 likes

Ja hij is gewoon heel netjes, mooi, strak, degelijk, geen extremiteiten (zeker geen hate it or love it design). Er zijn maar drie dingen die ik anders had gedaan: crown guards weg en iets dikkere bezel (zoals het origineel) en nog iets meer taper (en geleidelijker) op de bracelet. Je ziet het als je een wrist roll doet, de taper stopt opeens en dan loopt het recht door (na de vierde link vanaf de case). Maar dat zijn hele kleine dingen die niet echt boeiend zijn en de GS heeft ook vergelijkbare verbeterpunten.

Aan de GS mis ik eigenlijk echt alleen de taper (die eerste link aan de case is ook wel raar nog steeds ja, heel anders dan de rest). De bracelet is wel super smooth, bijna zacht en geef een hele goede balans. Maar ik vind persoonlijk veel taper het mooist.

1 like

Idem, het draagt toch een stukje eleganter. In het geval van de ingenieur is het natuurlijk ergens normaal dat de taper snel gaat en dan rechtdoor, want dat zijn de verwisselbare schakels. Maar ik snap je punt :blush:

1 like

Ik weet ook niet wat er anders aan is bij de Ingenieur, maar bij een Royal Oak of Defy Skyline is het zo geleidelijk dat je geen overgang ziet. Maar ja, het valt alleen op als je een wrist roll doet en je er op let, waar hebben we het over :smile:

1 like

Dat contrast valt mee. De titanium Ingenieur Automatic 40 is praktisch geheel gezandstraald met uitzondering van de smalle bevels op de bezel, horlogekast, crown guards en metalen band, die zijn high polished. De uurmarkeringen en wijzers zijn zwart afgewerkt in tegenstelling tot de gepolijste elementen op de stalen modellen.

1 like

Anno 2024 is’t misschien wel een aandachtspuntje :see_no_evil: . Ik zal er eens op letten een keer ik eentje om heb!

Edit: ik snap wat je bedoelt denk ik. Ze hadden de overgang inderdaad iets minder scherp mogen maken :blush:

5 likes

Dat is het precies. Not a big deal, maar het viel me op.

Ik ben trouwens heel benieuwd of IWC iets gaat doen met de Ingenieur lijn tijdens Watches & Wonders. Misschien meer kleuren, andere varianten, andere materialen (ceramic, goud, etc).

5 likes