IWC only (Deel 2)

Zenith revival stijl. Volledig terug naar t origineel :pray:t5:

1 like

Eindelijk! Nu hopen op een elegante maat en geen 40+🤞

5 likes

Tribute to 1832 :smiley:

[Deze post stond blijkbaar als draft opgeslaan in oktober 2022, is er destijds niet doorgekomen. Nog steeds relevant gezien de IWC liefhebbers hier, dus alsnog even delen!]

Ook in dit liefhebberstopic even mijn nieuwe aanwinst en eerste IWC delen…

Tijdens een gezellig samenkomen van enkele vrienden die toevallig ook van horloges houden, kon ik deze IWC ‘Der Fliegerchrono’ (ref. 3741) even passen. Een vriend die redelijk wat vintage stukken heeft had deze vrij recent gekocht maar nog niet zo vaak gedragen. Ik was op slag verliefd door de afmetingen en presence van het horloge. 36mm diameter en een dikte van slechts een goede 10mm dankzij het JLC cal. 631 mecha-quartz uurwerk.
Foto van het horloge in kwestie rond mijn pols:

Dan besloten dat er ooit zo eentje moest komen in de collectie. Bij voorkeur 3741 (met saffier ipv plexi), enkele chrono ringen ipv dubbele, tritium dial en hands (liefst mooi egaal vergeeld en niet afgebrokkeld) en in mooie staat. Exact zoals zijn horloge dus was. En als het even kon met de Milanese band er bij.

Enkele maanden verschillende verkoopkanalen in de gaten gehouden, nooit helemaal gevonden wat ik zocht. Dan op het punt gestaan om een exemplaar uit Parijs te kopen. Het horloge had ondanks de ‘T SWISS MADE T’ aanduiding op de dial spierwitte lume plots. Nu had ik al horloges gezien met vergeelde lume plots en nieuwe hands, maar nog nooit eentje met tritium waar zowel lume plots als hands nog spierwit waren… Mogelijk had deze een heel leven lang in een kluis of schuif gelegen?
In elk geval dacht ik al van deze te genieten, en verder op zoek te gaan naar een exemplaar met vergeeld tritium. Al vreesde ik wel voor een ‘net niet’ scenario…
Foto van het horloge in kwestie:

Op aanraden van een andere vriend toch even gepolst (hihi) bij de eigenaar van het horloge dat ik eigenlijk wilde, of hij geen interesse had om zijn exemplaar van de hand te doen (haha). Omdat hij inderdaad ook meende dat ik telkens ging denken ‘dit is toch niet helemaal waar ik naar op zoek was…’.
Tot mijn grote vreugde zijn we niet veel later tot een akkoord gekomen voor het horloge incl originele box & papers en milanese band.
Twee weekjes moeten wachten totdat we konden afspreken, het was toen dan ook al enkele maanden geleden dat ik een 3741 gedragen had. Meteen viel me terug op hoe klein het er in eerste instantie uitziet, en hoe perfect gedimensioneerd het oogt eens om de pols (nuja, mijn pols).

De milanese band is gelukkig goed passend rond mijn pols (want geen micro adjustments omwille van de butterfly clasp) en draagt super comfortabel.
Ook met een leder of suede bandje oogt het horloge naar mijn bescheiden mening echt top! Misschien nog een nato in 18mm zoeken om de variatie compleet te maken :slight_smile: En ook eens op zoek gaan naar een extra set curved spring bars.

Ik ben nog niet op zoek gegaan naar de exacte productiemaand, weet niet of dit mogelijk is bij IWC zoals bij Rolex, op basis van het serienummer? De originele factuur uit Hong Kong zit er alleszins wel bij.

Lang geleden dat ik zo enthousiast werd van een horloge! Dit zou een blijvertje moeten zijn :slight_smile:

28 likes

Ik kijk echt uit naar deze IWC release komende week. Las op een ander forum dat er 3 stalen Ingenieur modellen uitkomen met een witte, zwarte en blauwgroene wijzerplaat plus 1 in titanium (grijs of blauwe wijzerplaat).

2 likes

Voor wat betreft de komende nieuwe release van een ingenieur voor de liefhebber hier alvast wat leesvoer vanuit historisch perspectief.

Veel leesplezier: https://www.frizzellweb.com/larry/ingenieur/

3 likes

Van harte gefeliciteerd met deze aanwinst :clap:t2: :clap:t2: :clap:t2:

Je ziet hem niet vaak deze mid-size Fliegerchrono Q. Nog uit de tijd dat er ook een geelgouden Mk XII in het programma zat. Er was trouwens ook een geelgouden Fliegerchrono Q.

Ik heb dezelfde Milanese band voor een Mk XII en XV maar ben niet altijd gelukkig met de bediening. Je moet nogal wat kracht zetten om hem te openen en dat kan een nagel kosten. Wel een voorbeeld van het vakmanschap toentertijd… :pray:t2:

Van het bij JLC gesourcde uurwerk weet ik niet zoveel behalve dat bijvoorbeeld ook in de MkXII als basis een JLC uurwerk zat.

De beige suede band staat hem ook mooi. Gelijk een tip voor @McNulty. Zwarte band lijkt ook een origineel IWC bandje, weliswaar niet voor dit horloge. De doos valt uit elkaar maar dat hoort zo :grimacing:

Onderstaand een bladzijde van de IW3741uit het Workbook 2000/01 en de catalogus uit hetzelfde jaar.

Geniet van je aankoop en wees er zuinig op :slightly_smiling_face:

5 likes

Klopt, ook nog een mooi exemplaar van te koop zien staan en toch serieus getwijfeld… Kwamen deze altijd op leer, of kon je die ook met geelgouden mesh band krijgen? Vind ze heel cool eigenlijk!

Ik doe die open met duim en wijsvinger, niet met m’n nagel(s). Zit inderdaad stevig vast, maar wat mij betreft nooit storend hard :slight_smile:

Klopt, vorige eigenaar en goeie vriend van me had er de IWC leren band met vlindersluiting van zijn Pilot automatic op gezet. Ook erg fijn!

Blijkbaar, heb ik nog al gelezen :sweat_smile: Elke keer ik de doos uithaal mag ik gelijk stofzuigen.
Ik kick niet bepaald op ‘full set’, maar vind het bij deze wel tof, zeker gezien de originele aankoopbon er nog bij zit.

Crosspost

21 likes

Wie wat bewaard heeft wat.

Zoals je in het Workbook 2000 kunt lezen is er een stalen versie met zwart leren band IW3741-001 (NLG 4950) en een met de stalen band IW3741-002.(NLG 6300)

De geelgouden versie was zowel met zwarte band, bruine leren (NLG 13950) en gouden Milanese band IW9541-001 (NLG 295500) leverbaar. Zeg maar cool en kostbaar :see_no_evil:

Catalogus 2000/1

Catalogus 1996/1997

De stalen vlindersluiting voor de leren band zal een vouwsluiting zijn. :wink:

PS als ik er over nadenk is het eigenlijk best wel bijzonder dat IWC toen zelfs voor de ‘instapper’ van de Fliegerchrono een 18k geelgouden band maakte. Zal wel geen hardloper zijn geweest.

5 likes

Er zijn al best wat mensen die de nieuwe releases hebben gezien en een Genta inspired Ingenieur is er eindelijk een van. Nu is het alleen hopen dat het design er daadwerkelijk goed uit ziet (goede taper in de bracelet, polished randen, dial met textuur, dikke platte bezel zoals het origineel, geen crown guards, etc).

Schijnbaar lijkt een van de dials hierop qua kleur en gradient:

En dan met een patroon als deze:

Ik ben echt super benieuwd maar ook bang dat hij tegen gaat vallen.

8 likes

Al iets bekend over het formaat van de nieuwe Ingenieur qua diameter en L2L?

40 of 41mm. Maar 40mm lijkt het meest logisch.

Beetje nerderig, maar als ik in Photoshop de duim pak en ervanuit ga dat die ongeveer 6cm lang is, dan is de kast ongeveer 37mm en zitten we goed :sweat_smile:

4 likes

Ik hoop op ingenieur 39mm

:joy: dat kan niet anders dan kloppen!

Dat zou een hele mooie maat zijn :+1:

1 like

Gelukkig die zenith defy nog niet gekocht dan. Hopelijk valt die mee qua prijs en afmetingen. Graag op staal en rubber. Dan heb ik een nieuwe IWC :slight_smile:

Ik kan me daar wel in vinden. Een paar jaar geleden was het zeker 41 geweest en nu hoop ik inderdaad 40 of zelfs 39. Ik zeg 40, us eigenlijk net als het origineel 1832.

Prijs: ca 10-12 k want ze gaan dit wil uitmelken
Zeker gezien de huidige prijzen van de Jumbo SL…

2 likes

Dat plaatje van die case…. ik heb nogal moeite om te geloven dat het een Ingenieur is. Een van de belangrijkste design elementen is de end link (of de enkele uitstekende lug in het midden) en bij de Ingenieur steekt altijd het middelste deel uit van de case en daar connect de bracelet aan.

In dit voorbeeld is het precies andersom en zit er een inkeping tussen de lugs, zeg maar zoals bij een PRX.

Maar misschien dat ze voor een andere bracelet connectie gaan, meer zoals dit.

4 likes

Misschien heeft het te maken met het te verwachten quick change mechanisme?

Nog een paar nachtjes slapen en dan weten we het😊

5 likes