Jaeger le Coultre is een al dan niet ondergewaardeerd merk/horlogehuis?

JLC wordt zeker ondergewaardeerd! Mijn vrouw heeft een gouden Reverso, wow!!!

Maar PP en VC zijn toch wel van een ander niveau.

1 like

Deze snap ik niet, JLC zit toch in de Rolex/Omega categorie? Niet in in PP/AP hoek? Ik vind ze juist opvallend betaalbaar gezien het ‘horloge’ wat je ervoor krijgt. Mijn Reverso dual face is by far het meest bijzondere horloge (qua techniek) dat ik bezit voor iets van 8k…

7 likes

Echt wel een schitterende klok! Ondergewaardeerd, zeker.

12 likes

Toen het bedrijf nog Patek, Czapek & Cie heette, tot 1845, was Czapek doende als repasseur ingekochte ébauches op te waarderen en te verfraaien.

Na de komst van Philippe die in 1844 een sleutelloos opwindsysteem had bedacht en zo de aandacht van Patek had getrokken fabriceerde Patek & Cie (Czapek was inmiddels vertrokken) vanaf 1850 manufacture ébauches.

Januari 1851 werd het bedrijf hernoemd Patek, Philippe & Cie.

Er werden nog steeds calibers ingekocht maar dus ook, sinds dag 1, inhouse geproduceerd.

2 likes

Dat komt vast omdat ze het niet correct kunnen uitspreken of niet weten hoe ze heg moeten uitspreken :rofl:
En buiten dat rapt het ook niet echt lekker weg zeg maar :see_no_evil:

2 likes

Ze zijn heeel sterk in hun niche van het klassieke horloge. Iets wat mainstream minder aanslaat bij influencers zeker?

Polaris is een uitzondering op dat klassieke in het huidige gamma, maar zelf vind ik die minder geslaagd.

De reverso en de master vindk magistraal.

1 like

Zeer beperkt. Er is zelfs een Patek die meer aanspraak maakt op de titel “spacewatch” dan menig speedmaster (gebruik een Lemania 2310, onder noemer CH 27-70. Ook wel gebruikt door Omega als… 321).

Pas de laatste 15/20 jaar is het echt een volledig manufactuur volgens mij. Maar pin me niet precies op een jaartal. Ze hebben heel lang ingekocht.

JLC heeft dat bij mijn beste weten alleen gedaan voor de JLC Club in de jare 70/80 tijdens de Quartz-crisis. Ze hebben heel veel geproduceerd voor diverse andere merken en staan niet voor niets bekend als “the watchmaker’s watchmaker”.

2 likes

Op stalen band toch nog 8k hoor.

Jlc moet eerst maar eens mooie horloges gaan maken.

:popcorn:

1 like

Ik heb veel naar JLC gekeken de afgelopen tijd omdat ik een gouden horloge aan wil schaffen, en die bij JLC goed te betalen zijn.

Maar hun kasten zijn niet erg karakteristiek. De uurwerken niet het mooiste afgewerkt. De power reserve is altijd maar matig. Dus tja. Interessant, soms mooi, goede complicaties, soms indrukwekkend (de duometre bijvoorbeeld). Ik heb een hele lijst “zou kunnen”. Maar in aantrekkingskracht voor mij nooit ergens op een niveau dat een merk met een karakteristiek op een bepaald aspect wel haalt.

3 likes

Kan ook liggen aan het feit dat de gemiddelde Rolex maar een beater is tov de Breguet prijzen.

Jij moet maar eens een beetje smaak gaan ontwikkelen :kissing_heart:

4 likes

Even doorscrollen naar de calibers…

Doe mij maar een Jaquet Droz anno 1738
Kunstwerk horloges!

https://www.jaquet-droz.com/

Nautilus, Overseas en Royal Oak zal je bedoelen.
Jlc mist een iconisch en voor de leek makkelijk herkenbaar sportmodel dat patsers aanspreekt.

Maar hierdoor is het juist ook een heel chic merk. Beetje oubollig wel maar op een goede manier. Ik ben zelf fan.

6 likes

Reverso is natuurlijk bij uitstek hèt sporthorloge voor Polo spelers.

Tja, en de meeste voetballers denken dan: huh? Polo?

2 likes

Ik kan je vertellen dat die site niet altijd alles weet. Maar ook hier, bijvoorbeeld deze is gewoon een Lemania;

En hier staat een JLC 920 variant;

En meer informatie over waar JLC de 920 aan leverde;

Patek is niet heilig, hoeft ook niet. Ze maken prachtige horloges en staan voor wat ze geleverd hebben. Zelfs als ze de componenten niet meer hebben, maken ze deze gewoon. Ik zit hier niet Patek af te kraken hè, zou willen dat ik er een had. Maar JLC doet imho niet zoveel onder voor Patek als de prijs doet vermoeden.

2 likes

een wijs woord ! helemaal mee eens.

1 like

Los van de Reverso’s - die ik bewonder maar niet begeer - is de huidige line-up niet mijn ding idd.

JLC doet ook niet onder voor PP.
Maar om te stellen dat PP ‘zeer beperkt’ manufactuur calibers maakt is niet correct.
En daar volgt altijd een discussie op over wat manufactuur dan betekent, dwz. zelf ontwerpen en/of zelf produceren.
Alle merken kochten zo ongeveer hun chronograaf calibers in, maar de PP Calatrava bijvoorbeeld heeft alleen van 1932 tot 1934 LeCoultre calibers gebruikt en daarna uitsluitend het manufatuur caliber 12"'120.
Het beeld van vooral ingekochte calibers is vwbt PP onjuist.

1 like