Maar met een borrel in je hand de gehavende grasmat repareren is wel leuk. Maar je ziet er wel eens een verdwaalde JLC inderdaad.
Ik was jaren verliefd op de master geo.
Geloof dat @tompj er ooit een had Ik ben gaan passen, stond me echt voor geen meter maar vind het nog steeds een super mooi horloge.
Polaris draagt klein. De Audemars Piquet Royal Oak (41 mm) en de Vacheron Constantin Overseas (ook 41 mm) dragen pas echt (reusachtig) groot. En āoude mannenā moeten er ook zijn natuurlijk.
Precies, en bij gebrek aan inkomen zal het overgrote deel van de massa nooit meer uitgeven aan een horloge dan een paar honderd euro. Ik heb ooit een bijzondere kans gehad een vintage sub te kunnen kopen, maar ik verwacht nooit meer horloges van duizenden euroās of meer te zullen kopen. Veel mensen hier kopen blijkbaar dergelijke en nog veel duurdere horloges achteloos van hun zakgeld, maar bij mij zit dat, net als bij het grootste deel van de massa er niet in. Dan maar geen PP, AP, VC, JlC, Breguet etc. Leuk om naar te kijken, maar volledig onbereikbaar. Ik kies met mijn budget liever voor kwantiteit dan voor kwaliteit. Ik heb best een hoop horloges, zodat ik lekker veel te kiezen heb, maar voor wat ik daar aan uitgegeven heb zou ik nog steeds geen nieuwe Polaris kunnen kopen.
Goede vraag, heb me een jaar geleden flink verdiept in JLC omdat ik vanuit persoonlijk oogpunt altijd een JLC wil hebben/gehad wil hebben. Er zijn mensen die zich verlekkeren aan een Rolex of PP, er zijn ook personen die zich verlekkeren aan een JLC en ik val binnen die laatste categorie.
Begin 2022 besloot ik wat duurders aan te gaan schaffen en ging ik toch redelijk snel richting JLC (na wat andere overwegingen). Ik vind de legacy mooi, vind het klassieke mooi en gewoon de horloges zelf smoelen erg goed. Nadeel vind ik de grootte. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de JLC Master Control Date 39mm. Op leer een horloge wat heel goed past onder een pak of een jasje en mooi subtiel toch klasse uitstraalt.
Over smaak valt niet te twisten, qua kwaliteit kan ik niet vergelijken want ik heb nooit een VC, AP of PP vast gehad maar voor mij is het een mooie allrounder die jaren in de collectie kan blijven.
Daarnaast wil ik dit jaar nog een klassieke vintage JLC er bij halen. Iets in deze trant:
Voor mensen met een modaal inkomen zal het doorgaans niet zo voor de hand liggen om duizenden euroās opzij te kunnen leggen voor een horloge. Maar voor een grote groep die wat meer verdient of een keer een financiĆ«le meevaller heeft wellicht wel. En ik denk dat een groot deel van de mensen dan toch kiest voor het veilige idee van een aankoop met weinig of geen afschrijving
Ik heb zelf altijd al een zwak gehad voor Jaeger-Lecoultre. Ik blijf het een romantisch merk vinden.
Het minder bekend zijn bij het grote publiek vind ik net leuk.
Als horloge voor mān trouw heb ik dan ook voor een vintage exemplaar gekozen.
voor velen misschien saai, maar het stond zeer goed bij een maatpak.
JLC is de laatste jaren toch ook wel iets meer aanāt inzetten op naamsbekendheid. Ik denk aan vermeldingen in meerdere Marvel films. Met zelfs een uitgesproken rol voor een perpetual cal. in de 2 dr. strange films .
Omdat een groot deel van de mensheid ongeĆÆnteresseerd is, onontwikkeld, niet leest, zich niet verdiept in een breed scala aan onderwerpen en alleen geĆÆnteresseerd is in consumeren aangespoord door marketing, social media en status.
Shallow people, niet het type voor een leuk gesprek in de kroeg.
Het is ook oppervlakkig en treurig, maar zie je dat anders dan? Liefhebbers vinden we vooral hier op het forum of vergelijkbare plekken en de meesten kopen een horloge met veel meer emotie en interesse in de techniek en het merk. Maar ik denk dat een heel groot deel van de potentiƫle kopers met een heel andere visie een duur horloge koopt hoor
Zo herkenbaar.
Toch maar eens een boek gekocht.
En ja hoor, wat denk je. Niet alleen plaatjes maar ook heel veel tekst!
In het engels!
Nu lopen ze klanten mis.
Ik ben eigenlijk klaar met mān verzameling, maar die Grand Seiko rent rondjes om die JLC heen. Zowel in uurwerk-technisch opzicht als ook de complexiteit en afwerking van de kast, als ook in termen van de wijzerplaat.
Sterker nog, ik denk dat er tussen de GS die ik daar laat zien en een Lange Saxonia Thin maar weinig horloges zitten die de moeite van het aanschouwen waard zijn. Aldus mijn sterk bevooroordeelde mening.