Let op het gebruik van het woord ‘eigenlijk’.
Een goed verstaander weet, die gaat nooit stoppen!
Ik heb het al eens gezegd maar de reden dat JLC minder gewaardeerd wordt is dat vrijwel de gehele line-up van nu nergens in uitblinkt. Niet in kastvorm, niet in lugs, niet in afwerking van het uurwerk, niet in sterk design. Het is veel te veel middle of the road. Beetje steriel. 15-20 jaar geleden - dat was JLC op zijn best, maar die tijd is voorbij. Ik denk dan ook niet dat JLC ondergewaardeerd is maar in de markt precies zit waar ze verdienen te zitten op basis van wat ze nu bieden.
Dus wie geïnteresseerd is, ontwikkeld, leest, verdiept in een breed scala aan onderwerpen, niet geïnteresseerd is in consumeren aangespoord door marketing, social media en status.
Diegene komen uit om een JLC horloge aan te schaffen?
Klopt. Maar ik heb geen snacks meer nodig. Ik kijk naar veel te serieuze shit.
Het verschil tussen JLC en PP, AP en VC is dat JLC vroeger ook wel echt budget horloges heeft gemaakt. Dan moet je denken aan verchroomde horloges, en andere horloges die je kwalitatief toch net even wat minder mag noemen.
Hoe ver ga je dan terug de geschiedenis in? Want de Zwitserse cottage industry is ontstaan als replica fabriekje waar goedkope knock-offs van overwegend Franse en Engelse horloges werden gemaakt. Sterker nog, toen de Amerikaanse zakhorloge-industrie zich met chronometer standaarden bezig ging houden vanwege het ontstaan van trein-netwerken, moest de Zwitserse industrie erg lang nadenken voor ze hun model ook omgooiden.
Of de oudere Zwitserse huizen altijd zo exclusief waren als ze zich nu vermarkten is een grote vraag voor me, gegeven de historische context waarin ze bestonden.
Welk uurwerk dat door JLC gebruikt werd, werd ook gebruikt door PP?
Ik vind vooral de afwerking van JLC ook minder goed dan die van de andere 3 merken. Het zijn prachtige calibers die ze maken, maar JLC vind ik echt een stuk minder qua afwerking dan PP, VC of AP.
Zelf kan ik JLC zeer waarderen. Het punt is alleen dat ik vooral de exclusieve (voor mij en 99% van HF niet te betalen) interessant vind:
Wat dan meer in mijn budget valt, vind ik dan weer wat saai. Met uitzondering van deze, die vind ik wel weer cool.
Patek Philippe 28-255 is een JLC 920 als ik me niet vergis.
Dit caliber van JLC werd ook door AP & VC gebruikt trouwens…
Ja. Maar nu gaat Diverman zeggen dat JLC nooit zijn eigen 920 heeft gebruikt. Maar dat was ook niet precies de vraag.
Klopt, en dat was ook juist wel zoals ik de vraag stelde. Dat caliber is inderdaad nooit door JLC zelf gebruikt. Daarnaast is het ruwe uurwerk door alle 3 de merken flink onder handen genomen en bijzonder fraai afgewerkt in de meeste gevallen. Alleen AP heeft wel wat “goedkopere” modellen gemaakt met dit uurwerk, waarbij de afwerking ook minder was. Die kon je tot een paar jaar geleden echt voor een habbekrats oppikken.
Ik geloof dat sommigen de ingetogenheid van veel JLC modellen niet kunnen waarderen. Anderen weer wel. De een zijn ‘saai’ is de ander zijn ‘stijlvol’. Ik vind een ingetogen JLC vele malen cooler dan een ‘kijk mij eens’ AP, PP of wat dan ook.
OK. Vooruit, terughoudend it is.
Krijg je ook iets terughoudender uurwerktechnologie met een simpele handwinder. Ik vind dit nog steeds spannender dan alle Master serie JLC’s die ik vast heb gehad bij juweliers en op vliegvelden.
Toen Patek de nering nog samen met Czapek bestierde bestond de doelgroep vooral uit Poolse vluchtelingen.
Eenmaal samen met de innovatieve Philippe werd er behoorlijk geupgrade en werd PPC vooral afgenomen door ‘de bovenkant van de markt’.
Hoe het bij de anderen aan toe ging, geen idee.
Maar ook PP heeft perioden gekend dat het water ze aan de lippen stond. Of dit ten koste ging van de exclusiviteit laat zich raden.
Er zijn genoeg modellen, vooral van PP en VC die echt niet opvallen als je ze draagt. Overigens maakt JLC ook best wat opvallende onterpen. Niets mis mee overigens. Als een ontwerp je aanspreekt moet je het gewoon kopen.
Goed punt hoor. Het higher-end spul van JLC is vrijwel allemaal gaaf en ook mooi vormgegeven. Duidelijk beter afgewerkt en ook betere kasten. Het helpt ook niet natuurlijk dat er bij JLC een hele trits horloges tussen de 8-15k zit als je 30k hebt stuk te slaan en je ook kunt kiezen voor PP, VC en ALS.
Ik vind de afwerking van sommige kasten van Patek Philippe en ook Vacheron juist veel minder dan bij Jeager-leCoultre. Ik doel dan op de drukbodems die bv de PP Calatrava en ook sommige VC Patrimony’s hebben. Ik zie liever geschroefde of een met meerdere schroefjes op zijn plaats gehouden bodem. Verder stoort mij bij deze merken ook dat ze soms geen secondenstop hebben, de nieuwe Calatrava overigens weer wel. Ook ontbreekt bij de Vacheron Constantin Overseas een ogenblikkelijk verspringende datum wat Jeager-leCoultre en ook Rolex wél hebben.
Je vergeet een van de belangrijkste, balon bleu. Blijkbaar in Aziatische markten een enorm verkoopsucces.