Dit zijn technische observaties waar zeker een kern van waarheid in zit. Maar het maakt de kasten niet mooier of de uurwerken beter afgewerkt. Als ik een horloge koop wil ik verfijning, afwerking, mooi ontwerp. En dat is net wat bij veel JLC’s van nu ontbreekt. Vind ik jammer hoor, want draag het merk wel een warm hart toe.
De meeste PP’s zijn dan ook 30m WR. Die van mij gelukkig 60m, maar die heeft dan ook een schroefdeksel.
Kasten is vooral een kwestie van smaak natuurlijk. De nieuwe 330 sc de vervanger van het 324 sc caliber heeft wel hacking seconde.
Verspringen van de datum is bij PP ook direct. Bij VC zijn ze wellicht wat traditioneler ingesteld en doen ze dat bewust niet.
Maar als die “verfijning” een drukbodem betreft hoef ik het niet te hebben. Ik vind dat ook totaal niet passen bij Patek Philippe omdat het goedkoop overkomt. Ook moet de drukbodem bij onderhoud omslachtig worden geopend én met een grotere kans op schade!!
Even wat plaatjes erbij gezocht.
De JLC wr van 5 bar heeft de voorkeur boven de 3 van PP. Zal vast door de schroefjes komen.
Bij PP is het dekseltje dan weer leuker.
Bij PP lijkt de caliberdiameter (27 mm) bovendien veel groter dan die van JLC (26 mm). Zal door het kastontwerp komen.
Verschil in afwerking is lastig te bepalen maar ik heb daar twijfel bij.
Bij VC zijn ze niet “traditioneler ingesteld”, maar ze lopen op technisch gebied gewoon achter, naar overigens mijn bescheiden mening .
Het Patek Philippe uurwerk is ronduit prachtig en mooier dan dat van Jeager-leCoultre. Wel moet in aanmerking worden genomen dat de huidige rotors -in de Masterlijn, helaas niet bij de Polarislijn- volledig van goud zijn. Het hier afgebeelde JLC uurwerk wordt in deze uitvoering niet meer gemaakt.
Kon van het nieuwe caliber 899 alleen een gare render vinden.
Maar het ging om de kastafwerking, vandaar deze foto’s.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de 5227R en niet naar de Master Ultra Thin date…
Sterker nog, ik vergat de Drive. Ik blijf 'm super cool vinden, ook al was hij een tikje groot.
Dat uurwerk schijnt wel heel fragiel te zijn. Ik ken iemand die er een had en na een kort sprintje door de gang op zijn werk week de tijd opeens een paar minuten af. Schijnt normaal te zijn met sommige JLC calibers.
Ze maken wel robuuste calibers, zoals bijvoorbeeld de calibers 970, 975, 977 en 978.
Ai, maar ja, heb geen wekker meer nodig…
Dat klopt, dat is wel een leuke gimmick. Maar ik zou me ergeren aan het feit dat het zo’n gevoelig uurwerk is. Het is natuurlijk geen toolwatch, maar je mag verwachten dat je er wel mee kan rennen. Zolang je nergens tegenaan stoot moet het gewoon op tijd blijven lopen.
Mijn twee centen is dat JLC buiten de Reverso geen iconen in de line up heeft.
De magie van bijvoorbeeld Rolex is dat de gehele modellen range van het merk zorgvuldig is opgebouwd en telkens is geëvolueerd is ipv van gerevolutioneerd.
Het merk heeft een aantal echte kunstwerken gemaakt en nu laten ze die ontwerpen compleet links liggen. Erg zonde imo.
Zeg nou zelf…
Dit:
Is een factor of 10 mooier dan dit:
Ik weet het niet, vandaar dat ik de vraag ook stelde.
Eenduidig antwoord is er waarschijnlijk niet. Het viel mij in elk geval op dat het vaak niet over JLC gaat.
Persoonlijk waardeer ik JLC heel erg. Sympathie heb ik voor het huis. Waarschijnlijk onder invloed van alle marketing.
Met pp en vc heb ik dat ook. Zeker als het vintage betreft.
AP zit niet echt in mijn systeem. Enige horloge wat ik zou overwegen is een RO A-serie.
Nb. Deze is onderweg.
Niet het eerste boek in mijn kast over jlc.
Ik lust beide wel
Ik heb het boek van Zaf Basha, maar ik ben altijd op zoek naar goede referentie boeken. Zou je een review willen plaatsen als je deze hebt ontvangen? Ik ben erg beniewud of je er echt dingen in kunt opzoeken of dat het meer een koffietafel boek is met leuke artistieke foto’s…
Klinkt als een te hoge amplitude, dan gaat het horloge prellen (“overbanking” - Eng.) en dan wil de balans een grotere uitslag maken dan mogelijk (grens is ongeveer bij 340 a 345 graden). Ik draag mijn vintage Memovox ook op de fiets, maar ga er niet mee koersen of het terrein mee in. En eerst zelf helemaal geserviced.
Toen ik (paar jaar terug) als een onwetende eens een juwelier binnenstapten, weet ik dat ik me aan veel heb vergapen. Ik weet ook dat ik een kast met JLC heb bekeken, maar daar bleef ik niet hangen want die kast was niet op mijn doelgroep gericht (millennial), maar echt op oudere mannen.
En dan sprak de verkoopster het ook nog als een Frans gerecht uit.
Ik snap best waarom het niet zo wordt gedragen en begeerd door millennials en jonger, als PP AP Rolex