Je 3 favoriete horloges in bezit. Welke en waarom?

Zoals de titel zegt. Maximum 3 horloges die je al een tijdje gedragen hebt en (min of meer) blijvers zijn. En waarom zijn het blijvers? Plus- en Minpunten graag. Foto’s meer dan welkom :smile: Laat jullie top-3 maar zien!!!

Ik trap af:

Seiko SBBN017

Waarom?

• : + Ultieme grab and go toolwatch, super accuraat, tuna-design en pedigree, kwaliteit en afwerking.
  • : - Jammer dat de originele, supersoepele B-22 rubberband niet in te korten is zonder schade.

Mühle Terrasport Lufthansa Edition

• : + Rustige wijzerplaat, sublieme afwerking, draagbare pilot-military watch, mooie, slanke kast.
  • : - Originele band stinkt en die uur- en minutenwijzers mochten wat breder voor mij. Datum mocht gerust achterwege blijven.

Ball Marvelight

• : + Tritium, inzetbaarheid (sportieve en toch formele uitstraling), afwerking en exclusiviteit. Het is geen horloge dat je dagelijks tegenkomt maar toch herkenbaar is. Min of meer betaalbare instapper in het Ball-gamma.
  • : - Krasgevoelig, originele metalen band heeft geen fijnverstelling.
16 likes
  1. 18k rosé Omega Constellation Deluxe

Jaren naar op zoek geweest.

1. Omega Speedmaster

De tofste.

1. 18k rosé Longines Conquest Deluxe

De mooiste.

43 likes

Wat een leuk topic :smile: Mijn top 3 zijn ook automatisch eigenlijk de 3 horloges die al het langste in mijn verzameling zitten.

No. 3 Casio World Timer uit eind jaren 80.

Waarom dit horloge een van de favorieten is:

1. De typische retro Casio uitstraling.
  2. Het formaat, het horloge is wat forser dan een F91-W bijvoorbeeld en heeft daarom wat meer uitstraling en wat meer aanwezig.
  3. De perfecte beater, kost niks en is robuust.

Wat kan er beter? Ik zou het werkelijk niet weten :sweat_smile: Ik kan goed begrijpen dat veel mensen mijn enthousiasme voor dit horloge niet delen en het is ook asboluut niet het meest bijzondere horloge maar voor mij is dit een blijvertje.

No. 2 Seiko 7016-7001 “Panda” uit 1971

Waarom dit horloge een van de favorieten is:

1. Panda’s zijn cool :panda_face: Panda wijzerplaten hebben echt een soort van ying en yang achtige perfectie. Een soort x-factor die lastig is uit te leggen en ook op foto’s veel minder is dan in het echt :sunglasses:
  2. Het uurwerk, een automatische flyback chronograaf.
  3. Veelzijdigheid, half dresser, half sporthorloge. DIt is mijn favoriet horloge voor alledag.

Wat kan er beter? De lume is wat groezelig geworden (het glaasje is gekrast en het uurwerk moet worden geserviced, beide geen probleem kan worden gefixd). Dit horloge is ook zeker een blijver, de enige reden waarom deze ooit weg zou gaan is als ik een exemplaar vind in betere staat.

No. 1 Seiko 6139-6002 “Pogue” uit 1973

Waarom dit horloge mijn favoriet is:
Ik kan eigenlijk lastig omschrijven waarom dit mn favoriet is. Mischien is het de historie, een van de 3 eerste automatische chrono’s, het eerste automatische horloge in de ruimte en de typische 70’s styling. Ondanks dat ik al wel een paar leuke horloges gehad had was dit het eerste klokje waarbij ik echt dacht, wow.

Wat kan er beter? Best veel eigenlijk :sweat_smile: Het horloge is niet echt een bandenswapper en de originele band is nog al cheap. Ook vind ik hoe de kroon werkt niet echt handig. Soms is het totaal plaatje veel belangrijker dan alle losse punten. Deze is sowieso een blijver en als ik 1 horloge moest kiezen om de rest van mn leven te dragen zou dat deze zijn.

11 likes

Prachtige top 3!

Deze 3 blijven tot nu toe altijd plakken en ik verwacht ze ook niet zo snel weg te doen:

1. Certina DS4 day/date

Lang op zoek geweest naar het ideale horloge. Goede afwerking, net uurwerk, fijne stalen band, mooi formaat. This one thicks all the boxes.

2. WUS ST5

Fijn formaat, prachtige blauwe wijzerplaat en een leuk verhaal met het jaren 70 handgewonden uurwerk er in.

3. Seagull 1963 re-issue 'ed’

Fijn formaat horloge en ziet er chique uit zo zonder de blauwe en rode wijzers. Dat het de enige in zijn soort is maakt het wel een stuk specialer.

8 likes

Heel leuk topic!

Ik heb er maar één die ik wil voorstellen: de Omega Seamaster 253180.00, ook wel de ‘Bond watch’ genoemd. Er zijn al heel veel feitjes bekend op het internet over dit iconische horloge dus ik zal het, na een korte introductie, vooral bij mijn persoonlijke mening houden.

Halverwege de nineties introduceerde Omega dit horloge, wat aan populariteit won toen het screenpresence kreeg aan Pierce Brosnans pols, in de rol van James Bond in de film Goldeneye.

Het horloge meet 41,5mm in doorsnede, met een dikte van minder dan 12mm. Érg comfortabele maat voor mij. De niet-taperende band van 20mm bestaat uit 9 schakels naast elkaar en vormt zich perfect rond de pols. De uitmuntende sluiting met duikers extentie maakt het geheel af. Vandaag de dag zijn een superband en sluiting bij topmerken niet zo bijzonder meer; eerder gemeengoed, maar in de nineties was de kwaliteit van de polsband en sluiting bovengemiddeld.

Onder het gebolde saffier ligt een 1120 calibre, eigenlijk een gemodificeerd eta 2824 werkpaard. Twee extra jewels en wat Zwitserse versieringen maken dit tot een zeer betrouwbaar, basic uurwerk. Iets wat mij aanspreekt.

Het horloge mag een highend luxurywatch genoemd worden, maar is tegelijkertijd een stoere toolwatch. Ik gebruik hem ook als zodanig. Ik timmer veel, ik zaag en schuur en schaaf veel, dus schokken, stof en onlangs zelfs polymeerkit en grondverf tref ik soms aan op het horloge (en mn armen). Ik maak hen dan wel meteen goed schoon hoor, ik ben tenslotte toch gek op het horloge. Maar ik ben 50 uur per week ambachtelijk bezig, als ik bij mijn horloge moet gaan nadenken heb ik geen leven meer.

De Omega kan het aan: duiken, klussen, alles blijft ie onverstoorbaar doorstaan, met chronometer timekeeping. Half jaar geleden totale beurt gegeven bij W&V, waarover ik overigens zeer tevreden ben.

Het horloge wordt nogal eens bekritiseerd door de matige fijnafstelling rond de pols; een halve link moet je het mee organiseren, maar daarvan heb ik geen last. Bij mij zit ie precies goed. Tevens vinden sommigen de band typisch nineties, en niet mooi. Onlangs las ik op het forum de term ‘tramrails’ gebruikt worden voor de band. Ik kon een glimlach niet onderdrukken :slight_smile: Ik begrijp het ook, het is geen oysterband, wat toch een allemandvriend voor het oog is, maar ík ben gek op het design. Maar ik begrijp dat het niet voor iedereen is, zoals vaker met bijzondere ontwerpen.

Naast de praktische eigenschappen die me aanspreken (omdat ze goed bij mijn leven passen) spreekt ook het design me aan: het blauw is easy on the eye. Ik heb eerder de zwarte gehad maar die heb ik toch weggedaan. Te ‘hard’. Het blauw kan mooi faden in een prachtig patina. De golfjes wijzerplaat is zo prachtig. De skeletonhands: hate 'm or love 'm. Het zal jullie niet verbazen: I love 'm. Twee bolletjes en een driehoekje. Eenvoud. Timeless. Hourmarkers van slechts lume, dus niet de applied markers maken dit horloge nog eenvoudiger kwa opmaak. Niet te rommelig, op de dial. Bij Rolex vind ik de modellen zonder witgouden rand rond de markers ook mooier: meer tool, minder chique. Dan de bezel: vind ik ook mooi vormgegeven: de schoepjes zijn uniek.

De kast heeft een prachtige vorm, mooie overgangen tussen matterig en polijsting, geweldige lugs die de band nauw opsluiten zonder kiertjes of lelijke enlinks.

Is er dan níets wat niet deugt??
De lume valt tegen, de bezel heeft minder grip dan je gewend bent, de band moet je ding zijn, je ziet het horloge op elke straathoek en de helium escape puist, ik bedoel valve.

Het horloge heeft mijn hart gestolen toen ik als 11 jarig jongetje met mijn vader naar James Bond op het scherm keek. Hij was vanaf zijn jeugd (dr No) geamuseerd, en ik ook. Ik nam me voor om ooit zo’n mooi horloge te kopen. Dan ga je studeren, trouwen, koop je een huis. Maar: soms rolt er tussen de dubbeltjes nog een kwartje, en is het opeens toch mogelijk. Dit horloge zal ik dan ook nooit meer weg doen. Ik overweeg wel een Rolex duikhorloge te kopen, een Seadweller van de pre-ceramic version (óf de 116600 als de bubbel ooit barst) maar die prijzen liggen toch significant hoger, dat ik daar echt heel lang over wil nadenken. Zoiets kan ik nu eenmaal niet gemakkelijk doen. Wat misschien ook wel weer part of the fun is, toch (bezit van de zaak is het einde van het vermaak).

Dromen blijven dus, net als mijn rammer die mij iedere dag onder alle omdtandigheden de juiste tijd wijst:

20 likes

Met stip op nummer 1:

De Mido Ocean Star Powerwind, mijn geboortejaar horloge (1962) waar ik puur toevallig tegenaan gelopen ben :slight_smile:

Op nummer 2:

De Jumphour van Alpha 1993, een hommage aan de Breguet Jumphour, lang naar op zoek geweest :slight_smile: (gelukkig ook handwindbaar … want de rotor doet noppes meer)

En op nummer 3:

Omdat een echte Portugieser van IWC buiten bereik ligt, deze mooie hommage van Parnis :slight_smile: (mijn dagelijkse beater wel, anders staat ie even een paar dagen in de winder)

7 likes

Leuk topic! Het is dat ik hem net in bezit heb (Seiko 6217-7000 World Time, zie NA topic) en dus hier even buiten beschouwing laat, anders was het volledig vintage Seiko geweest. Nu schuif ik er daarom 1 moderne in de top 3.

Op 1 komt voor mij de Seiko 6217-8001 uit juni 1966. Volledig origineel (op band na), geserviced en lang naar op zoek geweest. Seiko’s voorvader vd skx007 en qua robuustheid, looks en design gewoon heerlijk.

Op 2 een opvolger vd 6217, de 6105-8110, deze is uit 1974. Voor een kwart vd waarde op een markt in Utrecht gekocht en nu voor seevice bij @Floris155:wink: Heb er een chocolate rubber band (repro van Wjean) en blauwe 70’s Seiko doos bij gekocht).

En op 3 dan een modern horloge: de Carrera cal. 6. Tijdloos, heerlijke maat. Minder fan vd sluiting.

14 likes

Die eerste is een topper! :grin: De re-edition die eraan komt ziet er gelukkig bijna hetzelfde uit.

Zelf kende ik m als de 62MAS. Enig idee hoe hij aan die dubbele naam komt?

1 like

Normaal niet zo van de dressers, maar wat een mooie wijzerplaten op je constellation en conquest :ok_hand:

1 like

Gaaf om te zien dat je hem echt gebruikt! en niet af doet voor het ‘zware’ werk.

2 likes
  1. Certina DS action, Deze draagt super en is niet zwaar., Quartz, en je kan er nog mee duiken ook,
    echt een daily beater. Enige nadeel is de band, deze is nu al 2x spontaan losgegaan doordat er een pinnetje loskwam :scream:

2. De SKX007 dit was mn tweede "serieuze aankoop een kampioen in bandenwissellaar, top zomerklok en kan tegen een stootje, al zitten er nu misschien iets te veel krassen op mn hardlex., dit vind ik ook meteen het nadeel, hardlex krast toch wel sneller dan saffier, dus tijdvoor een nieuw glaasje een keramische bezel.

3. En dan de Oris divers date, mijn aller eerste echte mechanische klok, ik was zo blij als een kind toen ik deze Kocht. Super afwerking, best nog wel zwaar in het dragen (moet hem na een week dragen echt af en toe even af doen) Nadeel? heb er eigenlijk geen kunnen ontdekkken.

op de een of andere manier telt ie van 1 naar 3 maar dat moet dus andersom zijn… De Oris is my nr one!

9 likes

Blijkbaar van autoMAtic Selfdater. Waardeloze afkorting haha.

Overigens zijn er wel wat verschillen met de nieuwe hoor, al is het alleen al de belachelijke prijs. Daar koop je 2 mooie 6217’s van. Of 1 en dan nog een 6105, 6309, 7002 en skx007, gelijk de familie compleet…:slight_smile:

Daar was ik zelf niet opgekomen inderdaad… :confused: Dankje!

Ja, de nieuwe is erg duur maar had de oude eerlijk gezegd nog duurder verwacht, gezien zn status als moeder aller Seiko duikers. Veel geschiedenis voor dat geld! En de jouwe is in goede staat zo te zien, tof :ok_hand:

Veel draagplezier!

1 like

25 likes

Die Omega is zo mooi en behoort tot één van mijn favorieten hier op het forum!

Als die ooit een ander plekje nodig heeft,… :wink:

3 likes

Ja ik vind hem zelf ook nog steeds erg mooi! Verkoop is daarom nu niet aan de orde maar ik zal je in gedachten houden :wink:

1 like

@Trevillian Leuk verhaal en geweldig om te lezen dat je al zoveel jaren plezier van één horloge/de Bond watch heb :thumbsup:

1 like

Ik denk deze drie.
Prachtige vintage chronograaf, een simpele duiker die ik wat heb gemod en de GMT als all-time favoriet!

12 likes

Met Stip op 1: De Grand Seiko, mooi, stijlvol en beschaafd en super accuraat

Op 2: de Citizen BN0150, Toolish, net zo accuraat als de GS, lekker op Solar en een echte duiker, en oja: superlume

Op gedeeld derde plaats:

12 likes

Waarom de Citizen boven de Magrette?