Jouw collectie op één foto deel IV (Deel 1)

Dikte van het uurwerk misschien.
@PeterLC Weet jij of een hacking functie invloed heeft op de dikte en slijtage van een uurwerk?

Er zijn verschillende argumenten voor, naast misschien gewoon gemakzucht.

Het neemt plaats in, het zet kracht op de balansveer… maar deze vond ik wel valide: het is minder belangrijk voor de accuraatheid dan een goed gereguleerd uurwerk. Wat heb je aan hacken als je uurwerk 15 seconden per dag afwijkt? Dan liever eentje die 1 seconde afwijkt, op de lange termijn zal die juister lopen dan die eerste.

Persoonlijk heb ik graag een hackend uurwerk op een horloge met grote secondewijzer. Met een subdial maakt het minder uit (speedy bv).

Hacking? Wie koopt er nou een Patek om te weten hoe laat het is.

7 likes

33 likes

Ik had reeds een SKX007 maar de pepsi bezel bleef lokken. Aangezien de SKX nu relatief duur wordt heb ik iets verder gekeken en zo kwam ik bij een vriendelijk geprijsde PADI Turtle uit. Had wat twijfels bij het model maar ben er uiteindelijk erg blij mee. Toch wat anders dan de SKX, en mooie sunburst dial. Een zwarte Turtle lijkt mij een leuker horloge dan de Seiko 5, maar ik begrijp de toegevoegde waarde van de achtergrond :slight_smile:

3 likes

Ik vind de padi turtle erg gaaf, alleen het is een horloge wat ik minder snel bij een outfit zou dragen. Daar vind ik hem te druk voor. De zwarte turtle is wel wat rustiger maar ik blijf de zwarte 5kx het mooist vinden. Maar ieder zijn ding, dat is wat deze hobby leuk maakt.

Ik denk wel dat een aantal van jullie de 5kx een beetje onderschatten/ te kort doen. Ik vind de afwerking en het oog voor detail bij de 5kx beter dan de skx. Ook vind ik het ontwerp van de dial mooier en rustiger. Er staat minder tekst op de dial van de 5kx en de opgelegde indices en logo’s geven het horloge voor mij net dat extra beetje wat de skx niet heeft.

2 likes

Die PADI is inderdaad nogal uitbundig, zou 'm ook niet als enige horloge kiezen. Zwarte SKX is een wonder van veelzijdigheid.

Enne, een SKX is ook niet heilig hoor. Ik waardeer 'm vooral door z’n eenvoud. De 5 is inderdaad wat mooier afgewerkt, enige wat me echt tegenstaat is het lettertype van de tekst “automatic”. Vind ik veel te fancy voor het type horloge.

1 like

Dat vind ik juist heel gaaf. :joy:

Klopt, ik heb ook een skx009 in de collectie, en daar heb ik echt een haat liefde verhouding mee. Hij draagt heel fijn, maar past eigenlijk alleen bij zomerse outfits. En ik zit elke keer te prusten met de schroefkroon om daarna de seiko-shake te moeten doen omdat ik hem weer eens te lang niet heb gedragen.

3 likes

Maar als ie eenmaal zit word je er altijd blij van :grimacing:

2 likes

Helemaal mee eens!

Geen enkele invloed. Theoretisch slijt het balanswiel bij elk contact met de balansrem, maar dat is echt verwaarloosbaar.

Je kunt er lelijke blunders mee maken als horlogemaker. Vergeet je hem te monteren in een 2892-2, dan schroef je even de automaatkloof los en legt het hebeltje op zijn plek, auto-kloof terug, klaar.

Vergeet je hem in een 7750 te monteren, en je merkt dat pas als je helemaal klaar bent… …in een atelier waar ik een tijdje werkte, kwam bijna iedereen wel eens aan de beurt. Dan was het eerst - “K$T”! - waarna iedereen in koor “uit mekaaaar!” riep.

Want in een 7750 is het het eerste wat je monteert, en het laatste waar je weer bij kunt bij demontage… :grin:

2 likes

Hacking op een horloge met dergelijke dagelijkse afwijking is overrated :innocent:

1 like

Haha! Thanks

1 like

Waarom? Ik zet 't horloge dat ik draag toch om de paar dagen wel even op tijd als ik me verveel.

Maar goed, vind je dat geen issue blijft de seiko shuffle als probleem overeind staan.

1 like

En zelfs die is inmiddels geüpgraded met hacking. :laughing:

Huh welke dan?

1 like

Die van mij. :grin: :ok_hand:
Cal. 8204. Helaas staat er op de dial nog wel 8203, beetje jammer want op de case-back is het wel al aangepast.

26 likes

Hallo Hornet,

Ik bied €2000 cash

Gr Han

2 likes

Als ik ren valt er al meer uit mijn zakken.

Groetjes,
Johan-Richard

40 likes