Love de Ceres. Als je m ooit weg doet let me know
Ik ben teveel ‘fanboi’ om voor de 5 digit te gaan. Misschien leer ik het nog eens als ik groter word.
Waren fora niet van origine juist bedoeld voor oraties? Ik begon er net plezier in te krijgen!
Een collage van het geheel behoort ook niet tot dd mogelijkheden, maar ik zal binnenkort m’n best eens doen op het gedeelte ter plaatse.
Precies. Net als al die alternatieven van Cartier, Omega, of Rolex niet echt een haalbare noch noodzakelijkerwijs een wendbare kaart zouden zijn. Helaas, dat wel, want er zit wat moois tussen. De Cellini lijn heeft mij altijd meer kunnen bekoren dan de populaire modellen. Omega’s Constellation heb ik liever dan de Speedmaster, etc. en er zijn waarschijnlijk nog wel obscuurdere voorbeelden te bedenken. Alles wel vaak nog diverse malen meer dan wat je bij de micros kunt halen.
En ja, het is een interessante en pertinente vraag wanneer een micro ophoudt een micro te zijn. Net als dat ik geen heel nauwkeurige definitie heb, heb ik dus ook geen heel nauwkeurig eindpunt. Voor mij lijken merken als Christopher Ward of Vaer het echte micro wel voorbij, net als misschien ook Farer en Baltic, maar toch allen niet op dezelfde wijze. En de schaal is problematisch, alleen al wanneer we appreciëren hoe enorm de proportionele verschillen zijn tussen de gevestigde huizen en conglomeraten van merken. Op die manier bekeken vraag ik me weleens af of, zeg, een Czapek daadwerkelijk groter is dan menig micro. Natuurlijk mag er dan ook gekeken worden naar de hoeveelheid horloges vs de hoeveelheid geld. Volgens mij kan je micros het best benaderen als boetiek design met een beperkte (al dan niet strikt of praktisch beperkt) oplage met grotendeels outsourced productie en voornamelijk berustend op geleverde uurwerken. Er zit veel speling in die poging to definiëren, en uiteindelijk is alle supply ‘beperkt’.
Thanks! Jij hebt er ook een paar toch?
Tof die Trafford. Ik heb er ook naar gekeken maar vond ze nog flink aan de prijs. Door jouw post maar weer eens een kijkje op de website genomen en damn
Ja, die roze is ook echt een mooie variant. Als ik uit deze tweede batch zou kiezen, dan vermoedelijk deze
Ik lijdt aan vergelijkbare twijfels, maar tot nog toe voelt het voor mij niet comfortabel om zeg 2k+ om de pols te doen en het liefst heb ik toch dat ik naar gelang mijn nukken een horloge om kan doen zonder al teveel zorgen over de context of schade. Dus aan de ene kant zou ik het ‘kapitaal’ in variëteit wellicht effectief kunnen concentreren in drie hoger geplaatste stukken, maar aan de andere kant verlies ik dan wellicht een hoop draaggemak en plezier en zeker ook variatie. Immers, men koopt waarschijnlijk niet met dezelfde overtuiging een boerenbont horloge zodat je kleurvariatie kunt aftikken als mooie exemplaren afzonderlijk in een bepaalde kleur.
Dit is een leuke collectie, overigens, zonder dat het heel buitenissig wordt. Heb je veel micros versleten voordat je hier terecht kwam? En, zo ja, hoe ervaar jij de kwaliteitsverschillen tussen de Clemence, Traska en Trafford (van die laatste heb ik overigens een Cabernet).
Behalve de redenen reeds aangehaald en mogelijke privacyzorgen? In principe niets. Maar ik vind de fora vooral ook leuk vanwege de nieuwe en andere inzichten die eruit komen. Het stellen van vragen helpt daar vaak meer bij dan alleen maar plaatjes.
Je kan ipv offtopic gaan ook gewoon in de microbrand thread blijven.
Dat vermoedde ik al een beetje.
En toch is het door de bank genomen redelijk duidelijk wat ermee wordt aangeduid. Dat is toch prachtig? Niemand die het weet. Ieder precieze definitie lijkt al snel scheef te trekken en toch is het redelijk makkelijk om het in die termen over grote groepen merken te hebben. Waarschijnlijk zit er in mijn speelse voorzet van een definite dus veel dat in zienswijze door andere wordt gedeeld, zelfs als er verschillen in mening en classificatie zijn in de extremen.
Ik begrijp je punt, maar het lijkt me redelijk vanzelfsprekend dat een discussie over het mogelijke hoe en waarom er redelijk weinig micros prijken in de grootste collecties en de beperkte aandacht op het gehele forum, erkend door het bestaan van één schamel draadje, terwijl er bovendien geen volledige overeenstemming over de categorie is, aangeeft dat precies deze discussie daar niet tot z’n recht zou komen. Ik vind het vooral leuk dat er juist hier een aantal inzichtelijke en goede reacties op komen. Bij preken voor de eigen kerk volgt meestal alleen ja en amen. Is dit het juiste draadje? Misschien niet. Het microbrands draadje is voor de discussie geen betere.
Dat is gewoon niet juist. Vrijwel ieder micromerk heeft hier zijn ‘only’ draadje. Helaas zijn er meer micromerken dan dat er actieve HF leden zijn, wat 9 van de 10 resulteert in 1 iemand die 50% van de posts verzorgt. Kijk maar eens hier bijvoorbeeld:
Dat is ook zo in ‘only’ draadjes van bijvoorbeeld zodiac en stowa, wat je bezwaarlijk microbrands kunt noemen. Je kan daar dus volop aan de slag om er leven in te krijgen. Mijn zegen heb je.
Of van ChatGP.
Dat zijn toch tekenen dat de indeling momenteel zijn doel onvolledig treft? Er is kennelijk een zekere interesse om de geïnformeerde discussie met elkaar aan te gaan, hetgeen het forum juist de moeite waard maakt, maar dat kan kennelijk het best ontstaan in daarvoor minder geschikte draadjes? Het microbrandsdraadje wordt toch voornamelijk gebruikt voor het posten van plaatjes van nieuwe releases of aanwinsten, niet om bredere discussies aan te gaan en dan natuurlijk alleen onder de mensen die bij voorbaat al interesse hadden in wat hun begrip is van de categorie. Ik kom er graag, maar heb hier nu al haast evenveel uitgehaald als in twee jaar onderbroken foruminteractie. Zoals gezegd, ik snap dat dit draadje er ook niet echt toe dient, maar vind het erg leuk zo onder een diversere groep reeds te hebben kunnen spreken. Bovendien lijkt het beginsel van de discussie nog altijd relevant voor dit collectiedraadje. Een brand-only draadje heeft vaak tot nadeel dat alleen mede-eigenaren er komen of diegenen die dat verwachten snel te worden.
Is dat aan te bevelen?
Neuhh daar kom ik zelf wel uit