Als verkoper heb je je deel gedaan, pakje correct afgeleverd aan de post, en je bent je materiaal ook gewoon kwijt.
Als koper heb je natuurlijk ook gewoon je deel gedaan, betaling correct gemaakt, en je hebt het materiaal ook gewoon nooit gehad.
Beide in een situatie waar je niet in wil belanden, beide de pineut. Beide geen geld en geen materiaal voelt onrechtvaardig, want er is overmacht in het spel. 50/50 vind ik echt nog zo eerlijk…
Het is ook een uitzonderlijke situatie, en dan zijn uitzonderlijke oplossingen nodig. En dat vergt inspanning van beide kanten. 99% van de pakjes komt gewoon aan. Als je elke week met dezelfde tegenpartij iets aan de hand hebt, dán moet je je vragen gaan stellen.
Mee eens, je kunt juridisch gaan haarkloven maar dat is het niet waard met dit soort kleine bedragen.
Het wordt dan al snel een principe zaak.
Dan is het aanbod van de verkoper om 50/50 te doen zeer schappelijk. Als de koper dat afwijst en volle 100% retour eist dan vind ik dat ronduit asociaal.
Dan zou bij mij de communicatie vrij snel stoppen.
Je kan het idee ook doortrekken naar een horloge van paar k euro hé. Ja, verzekerd verzonden, maar als verkoper ben je ook niet zeker wat je terugkrijgt en wanneer…
Ik had dat bandje zelf al 10 keer terugbetaald, maar het is de casus hier die interessant is.
In de bedrijfswereld is het simpel; de incoterms bepalen wie het verlies pakt. Exworks de koper/transporteur; delivery duties paid de verkoper. Vooraf contractueel vastgelegd (of toch zeker in de voorwaarden opgenomen).
Kan me ook in de plaats van de koper inleven.
Je leest en hoort zoveel over oplichting en het is altijd de koper die eerst de centen op tafel moet leggen.
Maar 1 keer meegemaakt dat iemand uit Hamburg voor 3 K objectieven verzond en zei je betaald maar als ze je bevallen en anders stuur je ze maar terug
Maar het verleden heeft me geleerd als iets niet aankomt je reclammeerd het dan net die dag of de volgende in de bus zit.
Er werken heel wat pestertjes bij die verzendingsbedrijven lol
De casus gaat over een bandje, dat inmiddels is geleverd. Nu is het verworden tot een topic over hoe überhaupt om te gaan met niet geleverde goederen, al dan niet aangetekend en verzekerd verzonden. En transacties van enkele duizenden euro’s worden dan weer op dat bandje geprojecteerd. Dat leidt tot spraakverwarring.
Ach, het is iets wat in deze tijd van het jaar vaker voorkomt.
Liever dat een bandje oid vertraagd aankomt dan rouwkaarten, kerstkaarten, of anderszins belangrijke stukken.
Ik had in een kwestie bij het UWV vandaag trouwens een brief op de mat liggen die verzonden werd op de 13e… Het lijkt momenteel dus gewoon de kerstdrukte te zijn waardoor wel meer post vertraagd is.
Ik weet niet of het zo fijn voor mij is aangezien ik al meerdere malen die verkoper ben geweest die het volle pond vergoedde en nog nooit diegene was aan wie de centen geretourneerd werden door een uiterst genereuze en amicale verzender. Ik ontving steeds de spullen.