Jullie mening - brief niet aangekomen.

Uit fatsoen zou ik zeker ook hetzelfde gedaan hebben. Mocht er echter een geschil uit voortkomen, dan zou ik handelen naar wat ik hierboven schreef.

2 likes

Ik heb tot nu toe zelf altijd een normale envelop gebruikt, maar ik heb de inhoud dan wel in dubbelgevouwen en dichtgeplakt karton gestopt zodat het veilig door het proces zou komen. Als die rollen de inhoud maar niet in een hoekje van dat dunne papier kunnen duwen, dan zit het volgens mij wel goed.

Maar goed, dat waren ook maar batterijtjes en veerpennetjes waarvan het echt geen punt zou zijn geweest als ze kwijt waren geraakt. Het zou hoogstens een extra dag en een postzegel hebben gekost. :joy:

1 like

Voor batterijtjes en push-pins kan dat natuurlijk ook prima! Een horlogeband is een stuk waardevoller (misschien wel 1000 pushpins :stuck_out_tongue_winking_eye:), groter en zwaarder. Dan zou ik zelf gewoon het risico niet lopen en het ook niet prettig vinden als de verkopende partij dit wel zou doen.

1 like

Heb het laatst ook gehad met een forumlid die vanuit België had verstuurd. Een paar weken gewacht en contact onderhouden en besproken dat we hier niet moeilijk over gingen doen. Verkoper stelde voor de schade te delen en ik heb de helft terug gestort. Het is vervelend maar je doet er niets aan. Hier ging het om 7,50 de neus dus dat is nog te overzien.
Het scheelt ook wel als je van elkaar de indruk hebt eerlijk te zijn. Bij bv. Marktplaats zul je veel eerder argwanend zijn en denken dat je bedonderd bent.

1 like

Niks vergoeden is ook gewoon ok. Risico van het kiezen voor de post.
De helft is zeer attent van jou.
Het gehele bedrag vergoeden had uit initiatief van jou kant uit een optie geweest.
Maar kan niet zo zijn dat de koper dit van jou doet eisen.
Serieus, bij zeiken houd het helemaal op.
Kan hij de verzendkosten terug krijgen en dat was t.

Man, wat een gemiep

5 likes

Ik denk dat die band nog wel aankomt. Ik zou het gewoon even tot einde eerste week januari geven.
Het is idd gewoonde kerstdrukte. Mocht het niet aankomen dan idd 50/50. Het op deze manier laten verzenden is namelijk eigenlijk volledig risico van de koper.

2 likes

Dit hele topic is geniep over envelopjes die het verzekeren niet waard zijn.

2 likes

Met een goede reden: als je dit niet vermeldt dan ben je als verkoper 100% aansprakelijk.

Als een door mij verkocht bandje zoek zou raken, dan zou ik 50/50 vergoeden uit coulance. Ik vind het een gedeeld risico. En dan kan de koper ook niet op zijn strepen gaan staan om 100% te ‘eisen’.

Naar mijn idee ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de koper bij een particuliere transactie.

Ikzelf leg dit ook al vast in de advertentie. Letterlijk garantie tot aan de voordeur (of tot de brievenbus). Het klinkt bot, maar dat is het risico van een particuliere transactie en zou dit andersom ook niet verwachten.

Wellicht dat kopen/verkopen op HF iets anders ligt.

Maar als jij op marktplaats van iemand iets koopt dat niet aankomt met de post en diegene heeft ook geen verzendbewijs, denk ik niet dat jij het gewoon ok vindt als diegene niets vergoed.

Even geduld
!

Heb net een glaasje binnen voor een horloge dat al hier ligt. Verzender enorm balen, was onverzekerd. Heeft er een kleine week over gedaan (binnen NL)
 Pakketje was gewoon te klein. Dan flikkeren ze van de band in het sorteercentrum, en worden dan een paar dagen later teruggevonden en alsnog verwerkt
 Of zo, stel ik me er bij voor
 Pakketje/envelop was echt HEEL klein hier.

Dit dus.

Ik heb ook ooit weleens een discussie hierover gehad. Vanaf dat moment staat er bij een advertentie van mij : per post op eigen risico, met een duidelijke beschrijving erbij .Als het horloge verbrand, en in 52 stukjes wordt afgeleverd, is dat niet mijn probleem, klaar. Zo kan je ook nooit gezeik achteraf krijgen : ik wil 50%, ik wil 75%, het is jouw schuld dus ik wil het hele bedrag

Als ik het pakketje keurig ingepakt en gefrankeerd op de bus heb gedaan, is mijn taak klaar. Blijf niet aan de gang :sunglasses:

5 likes

Mijns inziens is het als volgt;
Niks aangegeven: Proberen tot een overeenkomst te komen indien het object niet/beschadigd aangekomen is.
Kosten koper: Koper bepaald verzending en het bijbehorende risico. Koper draagt zorg voor goede verpakking.
Incl. verzending: Verkoper draagt zorg voor levering, dus draagt ook het risico.

Bovenstaande uiteraard;

• Tenzij expliciet anders vermeld/overeen gekomen.
  • Koper en/of verkoper kunnen altijd nog afspraken niet nakomen, niks verzenden of op een andere manier afspraken niet nakomen. Er zit altijd een risico in.

Ik vind dat de koper de keuze moet maken: track & trace of niet. Brievenbuspakketje is ook echt wel te betalen. Als de ontvanger bewust kiest voor de goedkoopste optie en het envelopje raakt zoek dan heb je daar vantevoren iig een heldere afspraak over. Tegemoetkomen met 50% terugstorten is best nobel maar hoeft dan al helemaal niet.

Koper gewoon helemaal schadeloos stellen!

1 like

Goed punt. Vooral de toetsenbordenkrijger :joy: i like that one

Omdat ik veel horloges ontvang en verstuur over heel Europa wegens werkzaamheden die ik verricht, staat ethisch hier helemaal los van. Op de fora waar ik actief ben is dit ook de regel. Zodra het de handen verlaat van de verkoper, you’re on your own

Dit is niet cf. de wet, voor zover ik weet. Ik zal ook nooit een horloge van je kopen.

Als de verkoop excl verzending is, is het risico voor de koper. Volgens de wet.

Als de verkoop incl verzending is, is het risico voor de verkoper tenzij uitgesloten in de advertentietekst.

1 like

Wat heb je aan track en tracé als je pakketje zoek raakt?

1 like