Junghans Mega-1

Gisterenmiddag laat werd mijn derde Junghans Mega-1 door de pakjesman bezorgd: de blauwzwarte PVD-kast met licht gebold glaasje.
Ik had al twee andere varianten maar de blauwzwarte was erg moeilijk te vinden, althans in een fatsoenlijke staat en voor een schappelijke prijs,.
Deze vond ik na -met onderbrekingen, dat wel- een paar jaren geduldig zoeken vorige week bij iemand in Lissabon en toen heb ik de knoop doorgehakt.
Met deze erbij heb ik er weer drie, “weer” want de matzwarte is een paar jaar terug overleden.

De Junghans Mega 1 werd geïntroduceerd in 1990 en kwam in een vijftal uitvoeringen.
Er was in sommige folders nog een zesde te zien (een grijze), maar die werd nooit in productie genomen.
De introductieprijs lag, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 399 DM voor een chroomkleurige, matte kast met een recht glaasje (26/0010) tot 550 DM voor de blauwzwarte PVD-kast met een iets gebold glaasje (op de foto helemaal links respectievelijk. tweede van rechts).



Ik heb nu dan dus de chroomkleurige-plat glaasje(26/0010), de 26/0011 die een wat gewelfd glaasje heeft en een PVD-kast die een wat bronsachtige kleur toont en nu dan ook de 26/0014, blauwzwart PVD en ook een wat gewelfd glas.
De andere twee varianten (mat zwart en titanium) hoef ik niet, die vind ik qua uitvoering wat minder.
De kleur van die PVD-kasten varieert behoorlijk, afhankelijk van de lichtval.

Het is, zoals wel bekend (er werd hier al vaker over geschreven) een eerste generatie “funk-uhr” en daar waar tegenwoordig de antenne gewoon in de horlogekast zit, is dat bij de Mega-1 nog niet het geval: daar zit de antenne in de band, wat gelijk betekent dat je het ding wel droog moet houden.
Hieronder een opengewerkte (of wellicht gewoon een kapotte) band en de koppeling van antenne/band aan de kast.



De banden zijn met wat zoeken nog wel te vinden bij de oosterburen, al stijgt de prijs wel zo door de tijd.

Nu wat eigen fotoos (behalve de eerste hieronder).

Het pakjesmannenbusje was laat, het was al donker.
Maar: beter laat dan nooit, toch?

Het pakje, uitpakken kan beginnen….
Bruine envelop uit Portugal….


…met daarin een piepschuimen doosje, geen originele doos dus.
Ach, daar hecht ik ook niet zo aan.

Inhoud: de PVD-blauw-zwarte versie van de Mega-1.
Te zien is dat ‘ie één synchronisatieslag heeft gemist onderweg naar hier.


Vanmorgen was dat vanzelf in orde gekomen zoals op de volgende foto’s te zien is, waar hij samen staat met zijn twee broertjes.

27 likes

Erg mooi, ik wil ook nog wel eens ééntje, of ze zijn heel duur of nogal afgekloven. Geen haast :slight_smile:

Mooiverhaal!!
Hou ik wel van.
Super, en ook een interessante klok.
:+1:

Leuke klok, ziet er goed uit. :ok_hand:

Prachtig🖒…weer wat geleerd ook😊

Mooi spul! Bijzonder, hoor! Gefeliciteerd.

Leuk verhaal, mooie horloges, top!

Cool ontwerp, wist niet dat er nog zoveel verschillende uitvoeringen zijn gemaakt :thumbsup:

Waar zie je aan dat hij een synchronisatieslag gemist heeft?

Links onderaan staat een tellertje op één.
Bij de drielingfoto een dag later is dat weer weg.

1 like

Dank!

Mooie collectie! Kan me voorstellen dat je nu wel heppie bent.
Alhoewel…veel echtgenotes zouden zeggen: “Hoe? Dat zijn toch allemaal dezelfde horloges???” :joy:

Maar ja, die kenne da niet begrijpe :wink:

1 like

Ik heb de bronzen uitvoering destijds 1990 gekocht bij de kijkshop.

5jaar later, heeft het ook licht?

Leuke, karaktervolle horloges met een interessant verhaal!

Zelf ook al 2x een exemplaar in collectie gehad, maar… uiteindelijk net té retro voor mijn smaak en daardoor ten prooi gevallen aan wat men hier wel eens “flipperitis” noemt :stuck_out_tongue:

Design is van de hand van niemand minder dan Hartmut Esslinger (FROG Design) die ook heel intensief betrokken was bij Apple eind jaren '80. Daar o.a. verantwoordelijk voor “Snow White” en de NeXT Computer.

Was echt heel innovatief en een flagship model begin jaren '90. Er staat momenteel ook een 18K gouden versie op Chrono24 voor de die-hard verzamelaar:

3 likes

5jaar later, heeft het ook licht?

Nee.

4 likes

Hoi Martijn, staat er momenteel 1 op Marktplaats.

2 likes

Gezien, dankjewel :+1:

1 like

Ben jij in onderhandeling met de verkoper?
Hij staat als gereserveerd namelijk