Ik wist niet dat je oma in 2023 een Bafta gewonnen had. Los van de Bafta’s schieten Rami Malek (Tank Americaine), Jake Gyllenhaal (Santos), Leon Bridges (gouden Tank Cintree) en Finneas (Santos de Cartier Two-tone) me te binnen. Op de rode lopers en in de hip hop wereld heeft het merk toch echt een klein it-momentje.
Maar inderdaad, niet zo’n zeikerige Tank Tank. Wat mij betreft een Pasha, Santos Dumont, SdC, Cintree, Americaine of desnoods een Francaise. Voor dames een Panthère of Santos.
De halve mannelijke wereld (ongetwijfeld ook bij de BAFTA’s) droeg een paar jaar geleden legging achtige skinny jeans en bestelde een (al dan niet matte) grondverfkleurige Audi.
Ik neem aan dat ik jou dit soort modegrilhersenspoeling niet hoef uit te leggen.
Cartier doet het ook heel goed, al dan niet met stevige hulp van influencers (Jasper L hier in Nederland bijvoorbeeld). Erg knap.
Het is toch een beetje alsof je als hippe twintiger bij je Jeezy’s en Daily Paper hoodie ineens zo’n vormeloze lange vaalbeige ouwemannenregenjas gaat dragen.
Veel gaan passen. Dat scheelt minimaal 80 % aan wat je eventueel leuk gaat vinden.
Alles wat prachtig is op een foto, valt heel vaak in het eggie verdomd zwaar tegen. Kan je die gelijk afstrepen
Ik heb zo veel gepast, dat er niks meer overblijft
En je smaak verandert. Je leven. Je stijl. Is ook helemaal niet erg, wat is het probleem als je elke 2 maanden wat nieuws wilt? Zo lang je het kan betalen en je er niet in de problemen mee komt, vooral niet te moeilijk over doen. Geniet er van, en wees blij dat dit kan, zou ik zeggen. En laat je vooral geen spiegiesch gelul aanpraten.
Die Explorer de deur uitflikkeren (want daar heb je blijkbaar niks mee), en iets soortgelijks maar minder duur voor terug halen. Lekker toch? Maar ga ze vooral eerst passen, maak een horlogedagje ergens in een stad met veel winkels, en ros er gewoon zo veel mogelijk doorheen.
Nee hoor, een luxe
Veel plezier met passen en enjoy your life want je bent te jong om nu al te piepen over fokking horlogekeuzes.
Die hele born to dare campagne lijkt mij juist bekokstoofd door en gericht op een stel middelbare mannen die krampachtig hun jeugd terug willen halen.
Daarom pakken ze ook een oud lijk als die Beckham en en Lady Gaga die sinds 2020’s Chromatica heel erg geen “it moment” meer heeft gehad, en die vrijwel alle charts de laatste tijd omzeilt omdat ze te druk was met de stervensbegeleiding van Tony Bennett.
Ik zie de horde Swifties hiermee niet bij Tudor uitkomen.
Klopt, en als ze daarop uitgekeken zijn kunnen ze vast een voorschot nemen op hun tijd als vrouw (ook in de mode, zo’n transformatie) achter de geraniums, met een mooie Cartier.
Ik ben opgegroeid in een buurt waar heel veel mensen achter geraniums op het einde hunner tijden zaten te wachten, en die hadden nooit een Cartier om, die mensen.
Maar ik zal het je laten weten wanneer ik een brommerspiegel aan m’n huis monteer om de straat lekker in de gaten te kunnen houden vanuit m’n luise stoel, dan kun je een kop koffie komen doen om die boeken eens fluks te bespreken.
@dleemans , in deze discussie ligt een les voor je besloten. Ik weet niet wat die les is, maar ik vermoed dat je niet als ons moet willen worden. Misschien tijd voor een andere hobby.
Misschien zijn Beckham en Gaga inderdaad nog boomer producten uit hun marketing stal, maar als ik kijk wat Tudor doet op de socials en welke weg ze inslaan met hun sponsoring (all blacks/RBF1/WSL/wielrenklassiekers) dan zie je wel een hele duidelijke richting die focust op 20-40. Met horloge releases die erop aansluiten.
Ik hoorde laatst de opmerking “Tudor is what Rolex was 50 years ago” en daar zit wel een kern van waarheid in denk ik.
Ach ja, ik ken het. Begeren is erger dan het bezitten.
TIP. Wacht een poosje met aanschaffen van wat je ziet. Vaak zijn het impuls aankopen, waar je later toch van af wilt.
Focus op wat je super mooi vind en als je daar een klik mee heb, pas aanschaffen.
Beperk tot een paar horloges. In de praktijk is dat meestal genoeg.
Heb je er bv 8, dan laat je er 5 liggen in de la. (uitzonderingen nagelaten).
Het enige dat je kunt veranderen is je eigen onrust. Door jezelf te dwingen je laatst gekochte horloge minimaal 2 jaar te houden en dan eens kijken hoe je die daarna waardeert. Het hoort erbij dat je soms misschien even klaar bent met een stuk en dat daarna weer leert waarderen. Het is net een huwelijk/relatie en geldt net zo goed voor werk. Inruilen is vaak niet de oplossing. Dwing jezelf tot het opbouwen van een duurzame relatie met dat wat je belangrijk vind in het leven. Nu oefenen, pluk je later de vruchten van.
Mijn eigen ervaring is dat als je collectie zich uitbreid er zich vanzelf ‘verzadiging’ gaat intreden
Wat je minder bekoord verlaat je collectie weer op een gegeven moment en wat je nog steeds mooi vind blijft
Zo treed er stabilisatie op waar je je goed bij voelt en wat en hoeveel dat er zijn is voor een ieder persoonlijk
Soms laat ik b.v. horloge(s) gaan om een andere te verkrijgen.
Als voorbeeld kan ik aangeven dat mijn gevoelsmatige grens (is niet de financiële grens) aan wat ik aan transactiebedrag wil uitvoeren voor 1 horloge ligt op €5k
Is er een horloge dat meer kost, dan laat ik daar een ander(e) horloge(s) uit mijn collectie voor gaan dmv van verkoop danwel inruil
Het horloge wat ik dan laat gaan vind dan wel jammer, maar ik krijg er een begeerlijker horloge voor terug
En het ook voor dat het horloge dat ik heb laten gaan ik op een later tijdstip weer aanschaf omdat het toch een gemis is in mijn collectie
Het probleem dat je beschrijft, waarbij je steeds nieuwe horloges wilt kopen en verkopen, kan verschillende oorzaken hebben en het is belangrijk om deze grondig te onderzoeken om een duurzame oplossing te vinden. Ten eerste kan het zijn dat je passie voor horloges gepaard gaat met een constante drang naar nieuwe ervaringen en opwinding. Dit kan resulteren in impulsief koopgedrag, waarbij je steeds op zoek bent naar de volgende ‘kick’ van het vinden en kopen van een nieuw horloge.
Een mogelijke oplossing kan zijn om deze drang naar nieuwe ervaringen te kanaliseren in andere aspecten van je leven, zoals reizen, nieuwe hobby’s ontdekken of zelfs het verzamelen van horloges op een meer doordachte en selectieve manier benaderen.
Daarnaast kan het zijn dat je onbewust probeert om een leegte in je leven op te vullen door steeds nieuwe horloges te kopen. Het is belangrijk om te onderzoeken of er diepere emotionele behoeften zijn die je probeert te vervullen door middel van materiële bezittingen. In dit geval kan het nuttig zijn om te praten met een therapeut of counselor om deze kwesties te verkennen en gezonde manieren te vinden om aan je emotionele behoeften te voldoen.
Een andere strategie is om jezelf een budget te geven en je eraan te houden bij het kopen van horloges. Dit kan helpen om impulsieve aankopen te voorkomen en je te dwingen om meer selectief te zijn in je keuzes.
Tot slot is het belangrijk om jezelf de tijd te gunnen om van de horloges te genieten die je al hebt. Probeer bewust te zijn van de waarde en schoonheid van elk horloge dat je bezit, en neem de tijd om ze te dragen en ervan te genieten voordat je weer op zoek gaat naar iets nieuws.
Leuk verhaal . Ik snap je ergens wel de chase is leuk maar ik denk als je er mischien wat meer aanschaft dat je het probleem mischien verhelpt. Dan kan je wat meer kiezen.
Ik moet zeggen dat ik dat gevoel ook wel heb sons maar dan onderdruk ik dit door even echt stil te staan en te geniet van het horloge dat ik aan heb en dan komt voor mij de truk met meerdere horloge’s van pas want de dag erna kan ik een ander kiezen en hoef ik niet persee een nieuwe te kopen. Dat helpt alle sinds bij mij, heb er nu 4 en dar is goed bij mij ik heb rust in men hoofd .
Succes met jou rust te vinden he
Herkenbaar de jacht is altijd leuker dan het bezit, maar als je kunt wisselen van horloge af en toe blijven ze interessant, althans dat is mijn ervaring als je er meer dan een hebt.
Een horloge om te dragen in je vrije tijd, eentje voor op het werk, een beater voor als je klust, en een holey grail om naar te kijken af en toe