Mee eens en Quartz zal ook nooit verdwijnen.
Je gaf daarboven 3 alternatieven die geen quartz nodig hebben?!?
Nou, gewoon: technisch.
Als je ziet wat er qua wetenschapsgeschiedenis, filosofie, natuurkunde en engineering nodig is geweest om tot de Apple Watch te komen, en je kijkt dan naar de evolutie van het mechanische, door een veerton aangedreven horloge…
Tja, dan kun je niet anders dan concluderen dat mechanische horloges een soort van anachronistische zelfpijperij zijn waarbij je af en toe mensen hebt die die zelfpijperij zo moeilijk mogelijk maken door alle onderdelen met een nagelvijl en een figuurzaag te maken (hoe heet die Japanner ook al weer met dat variabele-uren-horloge?), terwijl anderen proberen zo complex mogelijke verouderde meuk te maken.
Dus: Wat is je definitie van high end? Ik chargeer wat, maar ik heb niet de illusie dat een Apple Watch geen high end device is. Haptisch, functioneel en ontwerp-technisch is dat toch echt de shit, ook al haat ik ze.
Maar in een polshorloge nog nooit gedaan zijn. Ik vermoed dat de Apple Watch HPET of Time Stamp Counters gebruikt, maar die moet je met zo’n forse accu dan ook eens in de twee dagen opladen.
Dat is voor een autonoom apparaat gewoon niet te doen. Als je gaat nadenken over de voltages en het stroomverbruik wat ze in de HAQ horloges hebben moeten realiseren, om over Spring Drive nog maar te zwijgen, dan begrijp je ook waarom we geen autonome horloges met HPET, PIT of TimeStamp technologie om de pols hebben.
Qua functionaliteit zijn die dingen wel ongeloofelijk. Niet iets waar de gemiddelde horlogeliefhebber warm van wordt, maar als je Marathon Des Sables loopt, dan toch liever met een Garmin om de pols dan met een Rolex Explorer.
Garmin heeft trouwens ook een ‘high end’ reeks. Wat eigenlijk hun technologie in een propere stalen kast is. Komt niet in de buurt van Omega e.d. qua afwerking. Maar beter dan de gegoten kasten van hun sportreeksen.
Je doet lekker actief mee @GerardNijenbrinks. Ik kan me nog herinneren dat jij mijn Citizen, ondanks quartz, toch wel leuk vond:
Is dat meteen het antwoord op je vraag?
Btw, ik vind dat je gewoon de forumbaas even een berichtje moet sturen om TL-2 te worden. Na zo’n lang lidmaatschap verdien je dat wel!
Tja, wat zit er in een atoomklok? Strontium-bicarbonaat? Maar in ieder geval zal tijdmeting en tijdweergave altijd elektronisch blijven gebeuren, nu en in de toekomst. Want dat is de norm voor internet, GPS, lucht en ruimtevaart, industrie … enz …
Nu heb ik wel gehoord dat er gebouwd wordt aan een mechanische giga klok die slechts 1 seconde gaat afwijken in de honderdduizend jaar! Met very high tech materialen. Of dit project al klaar is weet ik niet. Een project overigens met een gigantisch budget, de ontwerpers weten vrijwel zeker dat het kan lukken.
Misschien niet eens 'ondanks. `ojjz, meer ‘dankzij’. Ik ben best wel onder de indruk van wat er de laatste tijd weer op quartz gebied gemaakt wordt. Uiteraard, de mechaniek en constructie van een quartz uurwerk is anders dan van een mechanisch uurwerk, maar juist door de prachtige afwerking van moderne high-end quartz uurwerken waardeer ik ze zeker.
Zelf moet ik bekennen ook to have turned to the Dark side vd smartwatches met een Garmin Fenix 7s.
De functionaliteit is gewoon erg handig en de lange gangreserve v dergelijke modellen zijn geen belemmering meer.
Zoals in n ander topic aangegeven, mis ik wel fysieke wijzers met lume. En veel modellen hebben n kunststoffen bandje, niet zo gek ivm sporten, maar voor dagelijks draag ik liever op metaal.
In principe wel. Zo goed als alle horloges die op elektriciteit werken (en niet van een opwindveer afhankelijk zijn kwa energie), hebben een quartz crystal die de gang bepaald (ipv een balansveer op een mechanisch/automatisch horloge).
Dus als je het zo bekijkt maakt quartz een horloge een comeback via de smartwatches.
Maar de meesten hebben het over n simpel batterij horloge als ze het over n quartz horloge hebben.
Ben bang dat smartwatches idd de toekomst hebben.
p.s. wie loopt er nog met een vestzakhorloge rond?
Bij 3 delig pak erg leuk hoor, probeer het eens
Stel, je loopt binnen bij de AD, en je kunt kiezen tussen een Rolex Oyster Perpetual van € 6000, of een identiek uitziende Rolex Oyster Quartz van
€ 3000 of zo, wat zou jij dan kopen? Want dit is toch de uiteindelijke vraag niet?
Nee, zo zie ik het niet.
Een High Accuracy Quartz als benchmark en “grab and go” in een verzameling heeft zeker een plek.
Betrouwbaar, precies.
Niet als het mindere en goedkope broertje van het standaardmodel.
Quartz is absoluut niet als minderwaardig bedoeld, maar goedkoper want toch eenvoudiger te produceren.
Niet als het gaat om hoge frequentie kwartskristallen die je kunstmatig laat verouderen, metalen bewegende delen die volledig gejewelled zijn, high torque stappenmotoren en alle mogelijke verdere trucs in gaat bouwen.
Dan denk ik dat de kosten behoorlijk overeenkomen met een mechanisch uurwerk.
Dacht eigenlijk aan Grand Seiko, een hoogwaardige quartz GS kost echt veel minder dan een vergelijkbare mechanische uitvoering.
Ik zou voorstellen dat je m’n post over electronische tijdmeting nog een keer leest. Voor zover ik weet is het een uitzondering om een RTC klok in een smartwatch te bouwen, want extra circuit, extra stroom, en ze kunnen het met time-stamps en HPET meting al af.
Als er smartwatches zijn van Garmin, Samsung, LG of Apple die wel een RTC klok gebruiken hoor ik het graag, iedereen is daar mega geheimzinnig over. Ik zou het zo niet engineeren.
Ik niet. Deze luid tikkende rakker, waarvan de papieren op jouw naam stonden, voelde niet als goedkope rommel.