Kan quartz een comeback maken?

Nou… zeker niet fragiel :muscle:

2 likes

Gaaf om te zien, thnx!

En dat bedoelde ik inderdaad met m’n vraag, of dergelijke horloges - in de huidig geproduceerde collecties - een comeback zouden kunnen maken. Want zeg nou eerlijk, dit was toch prachtig? Is prachtig natuurlijk, maar ze zijn al langere tijd niet meer in de collectie.

2 likes

Dan sta ik direct in de winkel

1 like

Ik vind persoonlijk quartz fijner en beter dan automatisch.
Kan meer hebben (stoten etc) en loopt vaak accurater dan een automaat.

Is quartz weggeweest? :astonished::wink:

1 like

Bij de high-end merken - waar m’n vraag over ging - wel Melvin, of vind je van niet?

Daar bent u veel te jong voor :innocent:

Tja… Zijn de meningen over verdeeld denk ik.

Ik blijf van mening dat quartz beter is :wink:

Nooit echt weggeweest toch? Nog steeds zeer blij met deze uit 1979

7 likes

Dit is echt een uitzonderlijk mooie Paul!

Dat kan wel, maar ik denk wel voor een veel lagere prijs. Tenzij er een uitzonderlijk goed uurwerk inzit zoals boven genoemde Citizen. Want als het enige truukje/ goede verhaal is redelijk op tijd lopen en tegen schokken kunnen in een Rolex kast dan ga je toch niet hetzelfde betalen als voor een Rolex met een mooi mechanisch uurwerk. Ik niet in ieder geval.

Als ik mocht kiezen tussen een Rolex of een GS, (Quartz uitvoeringen), dan kies ik echt voor de laatste.

3 likes

Ja, zou wel best kunnen. Een groot deel neemt de smartwatch (en de smartphone ) over. De modemerken zie ik ook nog blijven bestaan (goedkope chinese quartz uurwerkjes). En de mechanische, al dan niet automatisch, dure verzamelobjecten, zeker als er topmerken zouden stoppen :wink:

Een kwarts horloges kan niet tegen een Elektromagnetische puls als de bom valt bij een automaat weet ik het niet zeker of hij blijft doorlopen :thinking::disappointed_relieved:

Kan ons lichaam daar wel tegen?:thinking:

1 like

De meningen daarover zijn verdeeld.

Het lijkt me dat de meeste horloges onder de 50mm al te klein zijn om een goede antenne/ontvanger te zijn voor de energiepuls, daarnaast zijn er steeds meer horloges magnetisch beschermd (kooi van faraday werkt bij magnetisme en electromagnetisme), dus de meeste duikhorloges zullen het ook wel blijven doen.

Het grootste issue lijkt me dat als een uurwerk door een EMP van een kernbom wordt beïnvloed, dat de drager van dat horloge op dat moment andere prioriteiten heeft.

Dan had dat al in de Quartz Crisis met de mechanische horloges moeten gebeuren. Maar ik zie er nog genoeg op het forum…

Het forum is maar een miniscuul gedeelte vd markt.:wink:

Dus mijn Citizen serie 8 kan er wel tegen.

Maar, die zijn er toch altijd geweest? Tissot maakt al 40 jaar quartz horloges en gaat zelfs vol op het orgel met de T-Touch, Frederique Constant deed zelfs de Horlological smartwatch, Breitling en Cartier stoppen al jaren quartz horloges in hun collecties, waarbij Breitling zelfs de Emergency ontwikkelde. Omega voert de X33 sinds 1998, Longines doet de VHP al vele jaren, Junghans heeft altijd quartz gemaakt, Grand Seiko doet dit (ook onder de naam Grand Quartz) al sinds ze quartz miniaturiseerden voor om de pols, FP Journe doet quartz… En ook Citizen verkoopt nu quartz voor een slordige 7 a 8K Euro…

Kortom, van een mallwatch tot aan een FP Journe heb je in vrijwel iedere prijsklasse een huidig quartzhorloge.

Zijn Cartier, Grand Seiko, Omega, Breitling, FP Journe en Citizen geen high end merken? Wat is je definitie?

Of is het net als hier eerder gesuggereerd werd alleen zo dat PP, AP, VC en Rolex high end zijn in jullie beleving?

Los van het feit dat de EMP puls verhalen niet van toepassing lijken te zijn op het gemiddelde horloge: Gefeliciteerd. Je bent zojuist met 5000 graden tot as gereduceerd, je bent door een schokgolf doodgedrukt, je bent door stralingsziekte geveld of je bent in een post-apocalyptische economie aan honger en kou bezweken, maar je wist al die tijd hoe laat het was. :slight_smile: Bij benadering, want mechanieken lopen niet zo straf.

6 likes

Nope. Shitizen zeker niet. Omega/Breitling/Cartier evenmin.