We zijn het roerend eens, maar ome @GerardNijenbrinks wilde graag een hoger trust-level.
Hij doet overigens niet heel erg mee in alle discussies over wat nou high end mag heten of niet, terwijl hij die met z’n vraagstelling wel aan slingerde.
Het ruikt naar snobisme, dit topic.
Ik kan hetzelfde zeggen over mijn ex, de Citizen promaster Sky met 200m waterdichtheid, eco drive uurwerk en radio sync. Die deed het 12 voortreffelijk aan mijn pols en wordt nu door een ander forumlid als beater gebruikt.
Ik denk dat de Citizen beter tegen schokken kan. En over de bom hebben we het al gehad. Die Monster doet het ook niet meer als de eigenaar gereduceerd is tot een vlek van verbrand vet op de muur waar hij voor stond toen het gebeurde.
De reden dat ik niet op alle antwoorden reageer, houdt niet per definitie in dat ik niet heel erg mee doe ome Fate. Sommige antwoorden gaan m’n horloge kennis te boven en die laat ik dan maar even schieten qua reactie
Aangezien casettebandjes ook weer een comeback aan het maken zijn zou ik het in onze nerdhoek niet uitsluiten. Maar als het gaat om innovatie en pure, harde aantallen zou ik zeggen dat quartz nooit is weggeweest.
Eco drive. Dat draait op licht, wat zich in energie vertaalt die in een oplaadbare capacitor op wordt geslagen. Die hebben een levensduur die vaak tussen de 15 a 30 jaar ligt, afhankelijk van hoe vaak je 'm totaal leeg laat lopen. Maar nee, daar hoef je geen batterijen te wisselen.
Een voorbeeld:
High torque en high accuracy quartz, levensduur van 3 jaar per batterij:
Voor wie nu denkt “hee, is dat een kras op het glas?”… Jazeker. Deze heeft goed op z’n donder gehad, maar hij maakt het naar verluid prima bij de nieuwe eigenaar.
Dat is correct. Die lopen ook op zonne-energie of zelfs kunstlicht zoals de lamp in je eetkamer. Solar is erg, erg robuust en volwassen technologie.
Als Cartier nu al kans ziet om een capacitor in een Tank op te laden omdat de zwarte print van de I - XII numerals licht doorlaten naar een zonnecel, dan weet je het wel.
Geen behoefte mij te mengen in het gesprek wel/geen comeback van quartz omdat ik gewoon te weinig kennis van de materie heb. Ben wel mede door jouw input in dit topic meer geïnteresseerd geraakt in quartz horloges.
Nu gaat dit topic over “high-end” qua beleving/aanschafwaarde en (ik geloof bij jou) met name over de accuratesse. Dat vind ik interessant. Serieuze vraag aan je; wat zou jouw keuze voor horloge zijn als het wel een quartz/zeer accuraat/solar/etc horloge zou moeten zijn, maar zonder de high end prijs, dus zeg max 500 euro? Wil dit topic niet kapen, maar gewoon uit interesse.
Tourbillions zijn er primair om de accuratesse te verbeteren, en als je het goed toepast zoals bijvoorbeeld door de meesters van de Haute Horlogerie Greubel & Forsey ;
Everything that the geniuses who are Robert Greubel and Stephen Forsey has pursued from inclined escapements and balance wheels, to fast rotating tourbillon cages and multiple axis tourbillon cages with inclined balance wheels, to two inclined balance wheels with rates averaged by a differential mechanism, to constant force devices — all are for one reason. That is to further the fundamental horological pursuit of accuracy in a wristwatch.
Dan werkt dat en is het geen gimmick. En die deden ook nog mee in GPHG dit jaar waar het zelfs een eigen categorie heeft, en surprise, de Grand Seiko Kodo in deze klasse won, ook very high end . Wat een Beest !
dat er Chinezen zijn die een gat in de wijzerplaat slaan en daar voor onder de 2K een tourbillion in proppen maakt het niet minder HH want dat is geen vergelijk natuurlijk, en kijk dan ook even naar de afwerking. En levensduur.
Neemt niet weg dat ik als mechaniek liefhebber altijd wel een quartz in de kast heb voor Snel/Ga of een middag aan het strand. Gewoon prima. De groenten van HAQ zijn natuurlijk top als je van precisie houdt, of minder tandwielen wilt, of geen tourbillion door een gat wil zien gluren, of om mensen te pesten die veul te veul voor zo n ouderwets automaatje hebben betaald dat nooit op tijd loopt.
Maar Solar spreekt mij dan weer minder aan omdat er in de nucleaire winter toch te weinig licht zal zijn om op te laden.
Quartz is nooit weg geweest @GerardNijenbrinks , it is here to stay , net zoals onze opwind klokjes hoop ik
De kroon bij de OCW-S-100 is een draaischakelaar om snel een tijdzone te kunnen selecteren.
1 klik uittrekken en dankan je de secondenwijzer op de juiste stad/tijdzonde zetten, indrukken en de rest gaat vanzelf.
De ovale knop op 4 uur is de controle/synchronisatieknop voor de radioontvangst en het kleine verzonken knopje op 2 uur is voor het instellen van de zomer of wintertijd (aan/uit/automatisch).
Ik heb geen idee wat ik moet verstaan onder comeback en wat onder high-end. Wel weet ik dat het mij bij horloges gaat om het design van de wijzerplaat en de algehele afwerking. Mechanisch of quartz maakt me dus niets uit. Voor een Quartz horloge in staal of titanium wil ik tot 10.000 euro neerleggen, voor een quartz horloge in goud tot zo’n 20.000 euro.