Kennis/ervaring op doen over horlogetechniek

Beste HF-ers,

zoals in mijn voorsteltopic beschreven ben ik de afgelopen jaren steeds meer gefascineerd geraakt over horloges en de bijbehorende techniek. Nu ben ik iemand die eens in de paar jaar een nieuwe hobby ontdekt, zich daar dan avond na avond in vastbijt, en niet stopt voor de honger voldoende gestild is. Op die manier ben ik aan m’n beroep gekomen, en heb ik voor een hobbyist ook vrij diepgaande kennis opgedaan van wasmachines (je kan raden waarom), auto’s, (motor-)fietsen, boten, vliegtuigen en helikopters, meubels en nog wat onderwerpen.

Mooie mechanische horloges, da’s leuk, en na wat Youtuben snap ik ook hoe de techniek in basis werkt, maar ik wil méér. Horloges zijn dan wel direct het kleinste en fijnste stukje techniek dat ik tot nu toe bekeken heb en dat maakt dat het niet echt raakvlakken heeft met waar ik tot nu toe m’n gereedschap op heb losgelaten. Ik ben dus bang dat ik met demonteren en weer monteren niet zo snel ga leren

Mijn vraag spreekt voor zich: wat zou een eerste goede stap zijn richting hobbymatig horlogesleutelaar?

Wat ik in ieder geval al overwogen heb:

  • Ik had horlogeseminar.nl al wel gevonden, overweeg ook om het een keer te gaan doen (ook omdat het gebruikte uurwerk fantastisch vind), maar heb het gevoel dat dat nu nog even een te grote stap is; in ieder geval een vrij prijzige.
  • Ook overwogen om op eBay eens te zoeken voor een paar Miyota of Seagull uurwerkjes, om eens te kijken of ik die eigenhandig in een eveneens te bestellen of te 3D-printen kast kan rommelen. Weet echter niet of de autodidact-modus me ook hier doorheen gaat slepen :slight_smile:

Zijn er betere ideeën?

PS: Ik beloof plechtig geen zeldzame schoonheden open te maken voor ik voldoende kennis heb :wink:

4 likes

Haha hyperfocus. Ik herken het. Succes met je nieuwe hobby!

Eens in de zoveel tijd worden er workshops door HF leden georganiseerd. Maar ik weet niet of je geduld hebt om daar op te wachten. :wink:

1 like

Thanks voor de tip, ik houd het in de gaten!

:smiley:

Wat is dat?

1 like

Veel succes! :+1:

Maar begin iig met goed gereedschap :wink:
Dat is op zich al vrij kostbaar.

Wel dapper dat je hieraan begint.
Ik ben zelf nooit verder gekomen dan een
bezel verwisselen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Thanks!

Goed gereedschap is altijd kostbaar. Een enkel dopje uit een ratelset in goede kwaliteit kost ongeveer evenveel als een complete ratelset bij de Lidl. Bij de laatste krijg je echter ook een hele berg gratis frustraties als je pech hebt :wink:

M’n grootste angst is eigenlijk dat m’n handen gewoon te groot zijn. Time will tell! :slight_smile:

M.b.t. dat dapper zijn: Het beginnen is niet zo moeilijk…

1 like

Als het goed is zit je maar weinig met je vingers aan de uurwerken.
Dat gaat allemaal met pincet en uurwerkhouders.

1 like

Bergeon is een goed merk op dit gebied.
En prijzig :wink:

1 like

Was al aan het Googlen. Nog niet geschrokken van de prijzen, alleen totaal geen idee wat ik nodig zou hebben :smiley:

de “Watch Movement Holder” - ik kan 'm toch ook gewoon in de bankschroef klemmen? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Bijv een uurwerkhouder, pincetten, set schroevendraaiers, een loep, schone werkomgeving
onderdelen-bakjes en goed licht.

1 like

Kom zelf niet verder dan een bandje inkorten, dan wel verwisselen.
Wat ik wel begrepen heb is dat starten met een oud zakhorloge verstandig kan zijn…:innocent:

1 like

Ah, da’s misschien wel een goeie tip! Binnenkort sowieso eens even een paar kringlopen afstruinen, kijken of ik wat klokjes kan vinden…

1 like

Goed idee :+1:

Begin met handwinders.

1 like

Was idd het plan. Heb sowieso wel iets met handwinders, vind ze leuker dan automaten :slight_smile:

1 like

Ik vind ze ook top, vooral zonder datum.
Opwinden en de tijd zetten, klaar!

Ik heb er wel een paar, een HMT uit India en
een aantal Russen.
Echte tractors zijn dat.

1 like

Of als de kringlopen niks hebben op Alie ETA- kloontjes bestellen.

En @vinwat lief aankijken voor het organiseren van een nieuwe clinic!

2 likes

Wat wil je doen/leren ?
Horloge onderhoud / uit elkaar nemen en weer samen zetten / herstellen, delen vervangen / maken (Zoals onze vriend Stefan Kettelaars) ?
Wat voor horloge ? Zak horloge, spillegang, cylinder, moderne anker, of quartz ?
Man / vrouwen horloge ?
Chrono, datum, andere complicaties ?
Dan krijg je verschillende antwoorden :wink:
Veel plezier !

3 likes

Kalle Slaap heeft op Twitch elke dinsdag en donderdagavond een stream, waar hij live horloges repareert.
Dat doet hij onder de naam “Cr0n0glide” (met 2 nullen)
Zeer leerzaam!!

4 likes

Mij lief aankijken? Dat geldt alleen voor lieve dames, mijn geaardheid staat het anders niet toe.
Overigens ben ik wel weer bezig om een vervolg te organiseren voor de deelnemers aan de eerste clinic die ik heb gegeven. Er is behoorlijke belangstelling om dieper in te gaan op de materie.
Dus wordt de clinic II opgezet en zal ongetwijfeld een leuke sessie worden.
De behandelde onderwerpen zijn dan o.a. inca-bloc herkennen en bewerken, spiraal fatsoeneren, opwindstiften vernieuwen en op maat maken, en dat soort dingen.
Later komt dan ook nog aan de orde, indien ook daar belangstelling voor is, een balans as repareren door een nieuwe in te zetten en niet te vergeten een nieuwe steen plaatsen resp. inzetten als er een steen is gebroken.
Dus forumleden er is nog voldoende te doen om te zorgen dat al jullie ultieme horloge bezit in werkende staat blijft.

8 likes

Ik kan niet wachten! Ik vond de eerste clinic hartstikke leuk en een vervolg is natuurlijk nog leuker!

1 like

De eerste clinic helaas gemist vanwege vakantie maar ik zou graag mee doen aan de tweede: worstel o.a. met een warrige balans spiraal en een gebroken steen, dus wat meer theorie en praktijk is welkom.