Ketelaars Watch "new project" deel2

Ik gebruik fusion 360 als 3d teken programma. Maar als jou zoon met een ander grafisch programma werk kan dat ook werken. Het gaat er om dat je een 3D model kunt exporteren naar een .step file.

5 likes

Ik zat te denken.
Mijn horloges die ik maak worden steeds complexer wat uiteraard resulteert in een steeds hogere prijs. Doordat de horloges door de klanten flink gepersonaliseerd worden nemen deze projecten ook enorm veel tijd in beslag waardoor de oneindige wachtrij eigenlijk alleen langer en langer gaat worden.

Wat nou als ik een instap model introduceer? Gebaseerd op een salita sw200, uurwerk voor het grootste deel niet zichtbaar door een cover in dezelfde afwerking als de wijzerplaat. En de voorkant de 3D Terra complicatie alleen allemaal net iets kleiner zodat het in een 39mm kast past. Dit model heeft dan ook geen reverse balance wheel of open heart, maar op de open ruimte wat mooie gravure (Ketelaars en 3D Terra)

Dit model is dan niet te personaliseren en er kan gekozen worden tussen 3 wijzerplaat opties waardoor dit een stuk gemakkelijker is om te produceren.

Ik kan dit model dan op de markt zetten voor een 4k.

26 likes

Prima idee, 39 mm is ook een mooie maat.
Gaat het produceren hiervan niet veel tijd in beslag nemen die je dan niet meer kunt besteden aan de horloges op je wachtlijst?

1 like

Nee, ik ontwerp dit model dan dat het zo eenvoudig mogelijk geproduceerd kan worden. En bij dit model zal ik het gros van het werk dan uitbesteden (90%) zodat het mij nagenoeg geen extra tijd kost maar toch enorm strak afgewerkt is.

4 likes

Persoonlijk vind ik dit dan afbreuk doen aan je merknaam, maar that’s one mans opinion :wink:

5 likes

Ik denk het niet, de afwerkingsgraad zal identiek zijn en buiten dat zal ik meer naamsbekendheid krijgen.

Ik vergelijk mijn horloges wel eens met een zeldzaam dier. Je weet er van af, maar de kans dat je het dier in het wild spot is enorm klein en de mensen die de plek weten waar het dier zich soms laat zien moeten daar jaren op wachten.

Ik denk als ik een horloge van mij iets toegankelijker maak in zowel de levertijd als aanschaf het een stuk interessanter maakt voor een grote groep mensen. Want om eerlijk te zijn. Zoals het nu gaat met een wachtlijst van 10+ jaar is ook niet de ideale situatie.

14 likes

Personeel aannemen😂

1 like

Ik zou dan wel voor een ETA uurwerk ipv Sellita gaan en in het geval van een 2824 automaat wel een tiretteveer plaatsen van een 2801 voor zonder datum stand, een datumverzetstand als er geen datum op zit dat is niks.
En mogelijk een optie voor de 2801 handwinder, sommige mensen hebben liever een handwinder bij zo’n horloge.

Maar als je het merendeel van de productie gaat uitbesteden verliest het wel een beetje de charme van een echte Ketelaars
Ik zou proberen zoveel mogelijk in house te houden, wellicht iemand aannemen/inhuren die je kan helpen met de productie van het instap model

2 likes

Ik ken een horlogemaker die 1 hele dag per week niks doet in het weekend, mischien dat ik ze daar laat af monteren :joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Een hele dag vrij wat een luiaard :joy::joy::joy:

2 likes

Dit zou mijn voorkeur hebben, echter moet ik het hebben van de grijze markt, hierdoor koop je dan vooral oudere rest partijen waarvan de kwaliteit ook enorm varieert. Dit zal een bottleneck worden wat mij uiteindelijk enorm veel tijd gaat kosten om elk individueel uurwerk opnieuw te smeren voor deze in de kast geplaatst zal worden. Vandaar dat ik dan liever voor een Sellita ga.

5 likes

Volgens mij kun je gewoon rechtsreeks inkopen bij ETA als je een groter aantal tegelijk afneemt

Ik mag hopen dat je die dan niet onder dezelfde merknaam in de markt zal zetten.

Dat streeft precies het doel nabij

3 likes

Ik weet niet precies welke markt je dan wil aanboren? Krijg je deze vraag weleens van mensen? Het lijkt er een beetje op dat je denkt de wachtlijst te verkorten hiermee, maar ik zou geneigd zijn om te denken dat de meeste mensen op die wachtlijst staan omdat ze een unieke Ketelaars willen door jou gemaakt. Mijn eerste gevoel is dat het toch wel een behoorlijke afleiding kan zijn. Je moet productie, kwaliteit, service, verkoop inrichten en iets met marketing doen. Allemaal tijd die je niet kunt besteden aan maken van wat je echt wilt.

Waarom zou je deze stap zetten? Ik dacht uit eerdere berichten dat je juist een beetje weg wilde blijven bij zaken als personeel en grotere productie? Als je de omzet wil laten groeien moet je “gewoon” de prijs omhoog gooien. Je wordt daarmee wel een exclusief merk, maar daar an-sich niks mis mee toch?

5 likes

Ik begrijp je punt helemaal! gisteren in de auto kwam ik op dit idee vandaar dat het me een goed idee leek om dit hier te delen.

Veel klanten willen een Ketelaars, het maakt hun vaak niet eens uit wat. Ik heb een enorme lijst van mensen die blindelings een horloge overnemen indien een klant afhaakt. Naar verwachting zal de helft van mijn wachtlijst geĂŻnteresseerd zijn naar zowel de snellere levering van een horloge als de kleinere uitvoering hiervan.

Buiten dat brengt dit model mij als bedrijf zijnde eerder naar waar ik naartoe wil dan hoe ik nu bezig ben. Ik haal de meeste voldoening uit ontwikkeling en enorm gecompliceerde modellen op de markt te zetten (bvb de terra lune) echter heeft de ontwikkeling niet voor niks 5 jaar geduurd. De gewone productie neemt enorm veel tijd in beslag (80%van mijn tijd) hierdoor blijft er nagenoeg geen ontwikkelingstijd meer over per jaar. Gedurende de ontwikkelingstijd komen er geen inkomsten binnen en geef ik enorm veel geld uit aan tooling en toeleveranciers om een nieuw model te kunnen realiseren. Het instapmodel zal juist een constantere cashflow genereren met iets minder werk waardoor ik meer ontwikkelingstijd over houd per jaar wat mij op langer termijn weer verder zal brengen.

In het kort komt het er op neer dat door een simpeler model op de markt te brengen ik sneller andere complexe modellen op de markt kan brengen.

20 likes

Jouw bedrijf Stefan, jouw merk, jouw naam. Ik snap helemaal wat je zegt. Zet dit voor jezelf op papier, overdenk de plus en minpunten en neem dan een besluit. Hoe je het ook wendt of keert: dit gaat impact hebben.
Veel succes met besluiten :+1:

2 likes

Slimme zet Stefan. Wel erg benieuwd hoe er dit dan irl uit gaat zien. En wat @Floris155 zegt: ga voor ETA, toch net een stapje beter en exclusiever dan voor Sellita te kiezen.
Ga je dit dan in je in-house case plaatsen of wordt het dan een ingekocht exemplaar? Ik denk als je alles behalve het uurwerk in-house gebruikt doe je jezelf en je merk niets tekort naar mijn mening.

2 likes

Dat plaats ik dan in mijn eigen case.

5 likes

En wanneer kan ik mezelf op de lijst zetten :blush:?

1 like