Volgens mij gebruik je ons voor een gedeelte om jouw eigen idee te toetsen en je gedachtes op orde te krijgen, dus lees mijn berichten ook vooral zo. Ook beperkte productie die je uit besteed kost toch nog een hoop tijd. Een ander alternatief zou kunnen zijn om met eigen productie een “instap” model te maken dat ook niet of nauwelijks aanpasbaar is, zodat je een aantal weken productie kan draaien en dan weer een periode kan focussen op complexe maatwerk horloges. Voor een in huis gemaakt standaard Ketelaars horloge kun je denk ik veel meer vragen dan voor de uitbestede variant en dan toch aan dezelfde steady cashflow komen. Aangezien je er minder van verkoopt is ook alle gedoe er omheen minder (klanten, vragen, service, inkoop en productie netwerk onderhouden). Je moet alleen wel nee kunnen verkopen op verzoeken tot aanpassing, maar dat lijkt me geen probleem toch?
Ik weet zeker dat je al goed hebt nagedacht over het plan wat je noemt. Inkomen genereren om het produkt verder te ontwikkelen, is een hele logische stap. Wat ik eigenlijk niet terug lees in het topic, is wie het onderhoud doet aan verkochte horloges. Ik kan me voorstellen, dat de klant het custom made product door de maker geserviced wilt hebben. Doe je dit zelf?
Ik heb hier in het verleden al eens over gehad met Stefan maar hij wilde de aftersales en onderhoud toen zelf doen, ik weet niet of dat inmiddels al veranderd is.
Bij mijn gewone model is de service net iets complexer, Voor het instap model ben ik wel van plan om dat uit te besteden, bij dit model kan ik gewoon een service plan van de complicatiebrug mee sturen. Aangezien hier een niet aangepast Sellita uurwerk in zit hoeven her geen bijzondere verrichtingen uitgevoerd te worden.
Je zou het ook zo kunnen ontwikkelen als losse module dat die los gehaald kan worden van het basis uurwerk.
Zo heb ik het nu al ontworpen bij mijn ETA6497 gebaseerde uurwerken, ik monteer de complicatiebrug en wijzerplaat bovenop het uurwerk.
Ik zou het een slimme zet vinden. Je hebt een enorm potentieel aan skills en apparatuur. Je beperkt jezelf alleen door alles zelf te willen doen, want dat is de reden voor 10 jaar wachtlijst.
Een instapmodel dat jij bedenkt en laat maken door 2 leerlingen. Dan nog iemand die part-time de marketing op zich neemt en je boort een constante stroom inkomsten aan.
Ik weet niet wat de vanaf-prijs is van je huidige collectie, maar zeg even 7k (je hoeft hier niet op te reageren, puur een aanname van mijn kant) dan komt het op mij over als; ik wil een BMW X5 maar ik ga toch maar voor een X1…of als jouw vanaf-prijs 6k is dan ga ik niet voor een X5 maar een X3. Oftewel in mijn ogen is het dan toch net niet. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar jouw prijzen ieder jaar indexeren.
Er zijn toch zat mensen die een BMW 1 serie nemen omdat ze geen 5 serie kunnen of willen betalen
Je ziet inderdaad een stuk meer 1 series dan 5 series.
Dan wordt het gewoon uitproberen en kijken of het model het redt.
Mooie avatar wissel Stefan
Begrijp je overweging om een ‘standaard’ uurwerk en afwerking uit te werken voor een basismodel. Wordt dan een ander type Ketelaars dan de ‘specials’ die je nu maakt. Voor 4k wil ik best vast intekenen :-).
Merk dat ik boven een bepaalde prijs een horloge waanzinnig mooi kan vinden, maar niet per definitie zou willen bezitten. Zo dub ik al tijden over een horloge met een list price die net in de 5-cijfers valt. Dan maak ik kennelijk andere keuzes dan sommige anderen (gravelbike? vakantie? sabbatical?). Om mee te gaan in de BMW-vergelijking: de X1 is meer dan voldoende auto voor mij, hoewel de X3 of X5 imposanter, mooier, stoerder, etc. is. Kortom: iets nuchter Gronings zit er nog wel in bij mij.
Succes met de afweging en te maken keuze! Je gaat niet over één nacht ijs (ik bedoel maar: 5 jaar investeren in de ontwikkeling van de Terra Lune)
Ik denk dat je nu op een T-splitsing staat. Of je blijft echt solo zoals Phillipe Dufour of gaat bouwen aan een organisatie zoals F.P. Journe. Zoals wij al eens eerder besproken, de horloges die je al hebt verkocht komen na 7 jaar ook terug voor service, als je niet uitkijkt ben je daar straks hartstikke druk mee.
Ik merk aan hoe je erover praat dat je gewoon graag meer mensen wilt bereiken met jouw merk en dan ligt het laatste wel het meest voor de hand.
@stefanketelaars waar kan ik solliciteren voor 2 weekenddagen in de maand monteren van de “snelkokerlaar” graag met “fietsplan” voor een echte ketelaar in de arbeidsovereenkomst.
Hoor graag van je
Wellicht is het een idee om in een beperkte oplage serie modellen te ontwikkelen, zodat je minder tijd kwijt bent aan personalisatie en meer tijd vrij kunt maken voor ontwikkeling van nieuwe eenvoudigere of gecompliceerdere versies.
Zoek naar een voor jou goede balans tussen creatief en productief bezig zijn.
Besteed de werkzaamheden die je minder leuk vindt om te doen uit aan een ander bedrijf die dat minstens zo goed kan. Denk bijvoorbeeld aan assemblage en servicing.
Wat je denk ik uiteindelijk niet wilt is het Seiko effect, waarbij de goedkopere modellen afbreuk doen aan de top modellen.
Bewaak je positie in de nichemarkt waarin je je bevindt goed.
Veel succes!
+1!
Dit schiet op!
64 wijzers in een frees bewerking.
Maar goed dat dit in een keer gelukt is, aangezien dit de helft van mijn voorraad 1mm high carbon steel is.
Goed afgesteld, getweaked, gepoetst en onderhouden gereedschap is het halve werk. Lekker bezig man
Geen idee of het mogelijk is maar als je bij de volgende batch de wijzers met de punten naar elkaar toe plaatst kan er uit dezelfde plaat een rijtje extra wijzers tevoorschijn komen
Geen dank!