Ketelaars Watch "new project" deel2

@stefanketelaars over 50 jaar moet je toch zo’n topic in je boek kunnen verwerken! Het productieproces met opmerkingen en verbetervoorstellen vanuit het HF!
:+1:t2: :grin: :+1:t2:

Ik vindt het mooi dat je open staat voor verbeteringen! Dit is uiteindelijk toch ook het publiek waarvoor je het doet!

3 likes

Prachtig, Stefan! :clap: Eigenlijk zou je je horloges samen met een microscoop moeten verkopen.

3 likes

Heel fraai, bijna zonde om ze weg te doen :wink:

2 likes

Ik werk graag staand vandaar dat ik een verhoogd plateau inspan in de bankschroef wat ik gebruik als ondersteuning als ik iets af aan het werken ben. Maar na 3 jaar misbruiken was dat plateau toe aan vervanging. Gelukkig had mijn vriendin een mooie olijfhouten snijplank in haar kerstpakket zitten.

De machine was toch werkeloos, dus nu kon ik dit in de tussentijd maken.

32 likes

Je vriendin weet ervan? Of grijpt ze morgen mis als ze het brood wil snijden :laughing: :laughing:

8 likes

Haha, nee dat is gebeurt in goed overleg met de baas.

6 likes

Mooi stukje hout in elk geval :ok_hand:

M’n pa was een poosje geleden ook op zoek naar een stevig stuk hout voor op z’n gereedschapkar. Nieuw hout in grote dikte is behoorlijk prijzig, dus heb hem maar geadviseerd een jaren 80 salontafel te zoeken op marktplaats. Dus hij heeft nu een plaat 6 cm dik massief gepolitoerd eikenhout onder z’n bankschroef. En was nog gratis af te halen ook :smile:

9 likes

Er moet natuurlijk ook brood op de plank komen @stefanketelaars dus je vriendin zal het wel snappen…of is daar een broodplank niet voor??

3 likes

Ik ken nog zo iemand :slight_smile:

1 like

Vandaag het laatste onderdeel gefreesd voor “the beast”

Dit blok aluminium van 25kg is mechanisch af :grin::point_up:

Elke week heb ik wel 1 a 2 nachten dat ik maar een paar uur slaap (lastige slaper) dan is het overdag niet te doen om je te focussen op kleine onderdelen, om dan toch mijn 100% efficiëntie te halen hou ik me dan bezig met “bijzaken”. In de “zombie status” ga ik dan nieuwe onderdelen frezen, bestellen, mail bijwerken, boekhouding, sociale media bijwerken en aan de machine werken. Na 1 jaar slecht slapen is dat het resultaat :ok_hand:

26 likes

Kunnen we hem al bestellen?

2 likes

Dat heb je weer mooi gemaakt!

Lijkt verdacht veel op Binance.

Onder elk merkplaatje zit de code voor toegang tot 1 Bitcoin maar dat weet niemand :shushing_face:

5 likes

Weekend hobby werkzaamheden, de freesmachine kast begint ergens op te lijken.

20 likes

Even een gedacht hier plaatsen.

Ik werk nu iets langer dan 2 als een fulltime “independent watchmaker”

Wat mij in de loop der jaren opviel is de hoeveelheid handelaren die contact met je zoeken om op hun “unieke” platform de horloges te verkopen tegen een “bescheiden” commissie van 30a 40%. Het gros van de horlogemerken gebruiken deze platformen om hun horloges te koop aan te bieden, zelfs kleinere independent watchmaker. Elke samenwerking komt met een eigen wurg contract waardoor je weer een stukje vrijheid en onafhankelijkheid in moet leveren.

Mijn doel is niet om ze veel mogelijk te verkopen in een zo kort mogelijke tijd. Doordeweeks hobby ik lekker door en in het weekend kan ik zonder schuldgevoel 40km gaan fietsen of wat gaan schilderen (ik noem maar iets)

Maar nu komt de grote vraag, hoe “independent” zijn independent watchmakers tegenwoordig?

18 likes

Ik denk dat grotendeels daar de crux zit waarbij je natuurlijk eigenhandig een prachtige orderportefeuille hebt weten op te bouwen meen ik uit je berichten te halen waardoor je ook de luxe kunt hebben om met rust te kunnen werken.
Er zullen ongetwijfeld verschillende collega independent watchmakers zijn die zich wel zorgen (moeten) maken over een inkomstenbron, anders hebben ze geen boterham op de plank wellicht…?

Edit: En het is maar de vraag hoe goed men deze contracten lezen en/of doorgronden qua wurg/inleveren van vrijheid.

2 likes

Misschien, maar om een horloge rendabel te maken voor een independent watchmaker die levert aan een handelaar moet hij de prijs met 40% omhoog brengen, hierdoor is jou afzet weer een stuk kleiner dan voorheen waardoor je ook de exposure nodig hebt van de platformen om een fatsoenlijke afzet markt te krijgen. Stel je hebt uiteindelijk genoeg exposure zal je personeel aan moeten nemen om aan de vraag te voldoen. Om nu je break even point te halen gaan hier je materiaalkosten, loonkosten, huurkosten en je handelaars commissie kosten er vanaf. Ik denk dat je in een visuele cirkel terecht komt waar je nog moeilijk uit kunt komen.

Onderaan de streep kan het goed zijn dat ik met een productie van 25% net zo veel over houd dan het voorbeeld hier boven.

3 likes

De som is nog iets ingewikkelder te maken, afhankelijk van de contracten die je met dealers zou sluiten. Het feit dat zij 40% marge willen hoeft niet te betekenen dat jouw prijs met 40% omhoog moet. Ze nemen ook kosten weg bij je (alle e-mail, telefoon en service) en als je je prijzen integraal aanpast op de dealermarge verdien je meer op directe verkoop. Tevens zou je die platformen ook puur als exposure kunnen inzetten, gokkend op het feit dat mensen je wellicht dan als of direct benaderen.

Overigens denk ik dat de nu gekozen route een veel relaxter verhaal is. Zolang je een goede marge kunt draaien, een gevuld orderboek hebt is er niet zoveel aan de hand. Wat je je nog kan afvragen is welke waarde het bedrijf dan heeft zonder jouw inbreng, als je het op een gegeven moment zou willen verkopen (pensioen o.i.d.).

1 like

Dit neemt ongeveer 5% in van de totale tijd per klant. Echter gaan de contacten en vragen nog steeds door, alleen nu met een tussenpersoon, dus uiteindelijk is de winst kwa tijd hier ook minimaal.

Dat is het probleem met veel indi brands, de horlogemaker is het bedrijf. Ongeacht of je wel of niet levert aan platformen ben jij toch een stuk van het verhaal wat de doorslag geeft voor de verkoop. Dus op latere leeftijd je bedrijf verkopen is erg lastig. Van der Klaauw is een voorbeeld waar dat wel bij gebeurt is. Echter is de charme van een investeringsmaatschappij in plaat van de oprichter een stuk minder bij de aankoop van dusdanig uniek horloge als wat hun leveren.

2 likes

Daar heb je dus al je antwoord :slight_smile:

Overigens even een snelle som gemaakt en eigenlijk is alleen een scenario waarin je wel je prijs verhoogd en niet teveel via die kanalen verkoopt een handig scenario. Het risico is dan wel aanwezig dat de verkoop via andere kanalen een grotere vlucht neemt en daardoor je marge op je totaal enorm drukt.

Ik heb zelf ook met een bedrijf een beetje in die situatie gezeten (wel hele andere markt). Uiteindelijk toch voor een aantal resellers gekozen, vooral om lokaal wat meer aanwezigheid te hebben. Mijn eis was dan ook een fysieke winkel en voorraad, zodat mensen konden komen kijken. Die online verkoop kon ik ook zelf wel.

Uiteindelijk heb ik mijn bedrijf overigens verkocht aan één van die resellers. Kon helaas nog niet met pensioen…

2 likes