Klinkt logisch. Hoe kleiner een tandwiel is ten opzichte van zijn lagering, hoe groter de extra benodigde kracht door de wrijving is ter plaatse van de tanden. En elk extra tandwiel dat je er tussen zet geeft weer zo’n extra wrijvingskracht.
Klopt, maar ten opzichte van mijn tussen tandwielen kan het goed zijn dat deze 2x zoveel tanden heeft, buiten dat heeft deze een enorme veerton tandwiel
Aantal tanden op zich zal niet zo heel veel doen, deze Omega heeft veel fijnere vertanding maar dat geeft niet per definitie minder wrijving. Gaat om de effectieve diameter van het aangrijppunt van de vertanding.
Maar ik denk dat die diameter bij dit Omega uurwerk inderdaad wel wat gunstiger is dan bij jouw tussentandwielen.
Misschien is het probleem dat je kroonrad vrij groot is en de 2 tandwieltjes tussen het kroonrad en palrad nogal klein zijn. Van groot naar klein werkt misschien niet zo goed.
Dat maakt zeker wel uit! Grote kans dat het liggend opwind rad dezelfde hoeveelheid tanden heeft als de eta alleen een verkleinde diameter dan heb je hier ook nog eens een kracht verkleining van 50% te pakken.
Zo iets zal het idd zijn! Vandaar dat ik die ga vergroten en de weerstand ga verkleinen, dan moet ik een heel eind zien te komen! Hier hoef ik het uurwerk niet voor aan te passen, alleen de veerton brug.
Ik denk dat daar de oplossing ligt. Eventueel het kroonrad iets kleiner maken (wel meer werk) en de 2 tussenliggende tandwielen even groot als het kroonrad maken. Alles dezelfde diameter richting het palrad net als bij de Omega 1030.
Zoals een racefiets- / mountainbikeverzet? Klein tandwiel voor en groot achter, om makkelijker de helling op te gaan. Dat zou ook verklaren, dat de getoonde Omega makkelijk opwindt.
Precies! Dat principe ga ik ook toepassen als een van de oplossingen.
Instagram is stuk vandaag, op de een of andere manier meer dan 1000 volgens op een dag er bij gekregen, allemaal nep account… Het is allemaal leuk en aardig dat mijn nummer omhoog gegaan is, maar ik heb altijd veel liever veel betrokkenheid bij mijn berichten in plaats van 50.000 nep volgers bvb
Dit zal veel verschil maken denk ik.
Als je dan ook nog eens die diameter groter maakt, moet het goed komen.
Maare… dat betekend wel een compleet herontwerp van je opwind mechanisme. Grotere diameter betekend dat je gehele layout aangepast moet worden, denk ik zo?
Nog niet gesproken over de overige opbouw .
Wel weer prachtig werk Stefan. Mooi om te zien dat je voor perfectie streeft
Stefan, met een grote kroon kan je wel meer kracht geven. Maar krijg je een probleem dat het deel waar je die kracht nodig hebt misschien gaat overbelasten.
Je idee om de tand verzet gunstiger te maken heeft een beetje het zelfde effect maar minder schadelijk. Helemaal omdat je de kracht groter maakt op de plek waar je die krachten nodig hebt.
Jammer om te lezen dat je aanpassingen nog niet het gewenste resultaat hadden. Ik had zo gehoopt voor je dat het eind resultaat van al je werk klaar zou zijn.
Meer scherpe binnenhoeken dan Pateks jaarproductie!
Ik neem aan dat die tandwielassen ook op de andere zijde gelagerd zitten?
Als de as door het best grote koppel kan gaan scheefstellen, kan het niet anders dan dat de boel blokkeert (en stukgaat). Maar dat hoef ik jou allicht niet uit te leggen…