Ketelaars Watch "new project" deel2

alstublieft niet moeten we straks ook nog naar geschilderde astronautjes gaan zitten kijken :upside_down_face:

image

2 likes

Mooi werk Stefan!

1 like

Bedankt! Ik ben van ver gekomen maar heb nog een lange weg te gaan, alles moet steeds beter worden. Zelfs bij mijn bestaande modellen ga ik dit jaar nog veel verbeteringen doorvoeren om ze nog strakker te krijgen.

Om groot te worden moet je ook groot durven te dromen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

2 likes

Nice!! precies!!

Het begint nu aardig op te schieten!

De bekabeling voor de aansturing en feedback.

Het laatste deel wat geschuurd is van de kast, in totaal 2 tubes plamuur, 15m schuurpapier en 3 blikken verf verder.

En het resultaat tot nu toe:

Ik deel hier ook de stukken van het bouwen van de machine gezien dit ook deel is van de horlogemakers reis.

49 likes

Bruut! En wat kan 'ie precies?

2 likes

Wel echt serieus gaaf en stoer dat je niet alleen zelf de horloges maakt, tot aan het gepriegel op de globes aan toe, maar ook zelf de apparatuur om ze (beter) te kunnen maken.

Het constante streven naar (door)ontwikkeling en de inzet om alles beter, strakker en gestroomlijnder te maken verdient wat mij betreft alle lof. Ook echt super dat je dit deelt!

2 likes

De ware HF-er proeft deze woorden op de tong!

3 likes

Haha precies!

@Dotx Dit is een freesmachine.

Maar niet zomaar een feesmachine, Ik ben hier all in gegaan om het freeswerk een factor 10 nauwkeuriger te kunnen krijgen dan nu.

De machine heeft overkill lineaire geleidingsblokken om elke stage zo stabiel mogelijk te maken. Kogelomloopspindel zodat ik geen last mee heb van backlash, grotere stappenmotoren zodat ik niet op de rand aan het werken ben van het kunnen. Encoder feedback op de stappenmotoren zodat ik onderweg geen stappen meer kwijt kan raken en ik 10 uur aan freeswerk weg kan gooien, lineaire feedback op de assen, frees motor met een runout van minder dan 0.005mm (slingering van frees), climate control om de uitzetting van het metaal zo veel mogelijk tegen te gaan, inductieve limit switch zodat ik op 0.01mm nauwkeurigheid de assen reproducerend kan nullen, motor driver aansturingsboard met een hogere sample rate zodat deze meer date pakketen kan verwerken waardoor ik veel nauwkeuriger kan programmeren.

Verder is het werkgebied 15 bij 15 cm, dit is de stage waar ik telkens nieuwe tools op kan klikken afhankelijk wat ik ga frezen of welke bewerkingen ik aan welk onderdeel uit ga voeren.

Dit is nog maar een klein deel, ik heb nog veel meer slimme truckjes verwerkt in de machine.

22 likes

Mooi. Ga je zelfbouwlicenties verkopen van deze trukendoos?

1 like

Mooi man.

Is deze frees alleen voor uurwerk onderdelen, of gaan er in de toekomst ook eigen ontwerp kasten uit komen?

Haha nee, maar als ik er iemand mee kan helpen kan ik altijd wat tekeningen doorsturen voor het symbolische bedrag van 50k :stuck_out_tongue_winking_eye:

Deze machine is puur gericht op prototype werk. Dus ook prototype kasten ga ik hier op frezen, maar het echte productiewerk besteed ik uit.

6 likes

Pas je op dat je geen ban krijgt.:blush:

Achja en als dat zo is dat is dat maar.

1 like

Mag hopen ook de belastingaangifte 2021 :innocent:

3 likes

Ze doen je na Stefan :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Mooie knikker erin!

2 likes

Inderdaad echt heel lelijk.
Alleen de afwerking al.

In het niets vergeleken met dit:

image

9 likes

Gauw vergeten, die Arnold & Son.

1 like