Bedankt en helemaal gelijk in!
Ik merk ook dat er veel winst te behalen valt bij voorfrezen en nafrezen.
Bij het voorfrezen gebruik en een redelijk hoge snelheid en aanzet. Ik laat tijdens deze freesbewerking ongeveer 0.01mm materiaal te veel zitten op het onderdeel. Vervolgens pak ik een nieuwe frees en ga de laatste 0.01mm met hoge snelheid en toerental weghalen. Het resultaat is dat echt geweldig!
Hier een voorbeeld op de chamfer van een onderdeel:
Nee, die anglage die je ziet komt zo uit de machine. Het is nog een paar fijne stappen polijsten en je hebt een perfecte spiegel die ook nog eens scherp is op alle hoeken.
Best een linke handeling om deze perfect op de as te slaan. Het is positioneren, controlleren, herpositioneren, weer controlleren, uiteindelijk voorzichtig het tandwiel onder de slagpen roteren, zachtjes slaan, tafel weer 90 graden verschuiven en de positie van het tandwiel opnieuw controlleren, indien goed tandwiel weer onder slagpen roteren, slaan tot het tandwiel zo goed als volledig op de as zit, controlleren onder de microscoop, opnieuw positioneren en met de laatste paar zachte tikken de perfecte passing afronden.
Als het mis gaat bij deze laatste handeling gooi je ongeveer 3 uur aan werk weg…