Voordat je het weet ben je geen horlogemaker meer maar manager!
Ik heb veel klanten die eigenaar zijn van een bedrijf, ik stel ook altijd de vraag wat hun mooiste tijd was gedurende het bestaan van het bedrijf. Bijna altijd antwoorden ze met “de begin fase” de tijd dat ze nog klein waren en zelfstandig het bedrijf op aan het bouwen waren. Naarmate het bedrijf groeit zal jij ook groeien naar een andere functie, bijna nooit is dit een functie waar jij jezelf net zo thuis voelt als de functie in de beginfase.
Dat is een heel prettig uitgangspunt en bijzonder als je dat ook kan in je bedrijf.
Ik heb eerder ook een soort atelier-achtig bedrijf in mijn eentje gerund. Nu een bedrijf met een compagnon en aantal mensen op de loonlijst. Het is soms anders, maar het is ook wel bijzonder om mensen zo te zien groeien in hun rol. Het is ook leuk om inbreng van anderen mee te nemen en heel erg grappig dat je op vakantie kan en het werk gewoon doorgaat, dus zeker niet alleen maar kommer en kwel.
Kan me jouw keuze overigens heel goed voorstellen. Past ook goed bij je merk en geeft meerwaarde (alles door de meester zelf gemaakt).
Flauwe vraag, maar zo zonder tandwielen valt het zo op; de “binnenkant” laat je zo?
Voor de bestellingen van dit jaar ga ik de standaard rhodium baseplate gebruiken van ETA, ik ga dit jaar 1 test versie maken waarvan alles opnieuw afgewerkt is, de baseplate krijgt hierbij ook een nieuwe afwerking. Maar ik ga hier pas foto’s van plaatsen zodra elke order afgerond en afgeleverd is.
En uiteraard weer schaamteloos een link naar een video van de afwerking op Instagram
Met je mega-precieze CNC, maak je de bruggen toch zelf? Uitdaging
Stefan, jouw bedrijfsmatig denken vind ik ijzersterk! Niets meer aan doen.
Velen kennen het verhaal van die Visser uit Urk, die in Kenia bij een haven een Afrikaan ontspannen, met zijn achterhoofd op zo’n houten ondersteuning, strootje in zijn mond, languit lag te chillen. “Moet je er niet op uit, met je bootje?” Nee hoor, ik ben vanmorgen er even op uit geweest en voor vandaag genoeg visjes.
" Ja maar, als je nu nog wat meer vis gaat binnenhalen, kun je die verkopen."
Nee hoor, morgen weer een dag, meneer. Wat moet ik met dat geld?
" Nou, als je dat iedere dag doet, kun je een betere boot kopen en nog meer vis vangen."
En dan?
" Dan kun je personeel nemen en nog meer boten kopen en nog meer personeel."
En dan?
" Dan kun je op den duur lekker van je leven gaan genieten. Heerlijk!"
Meneer, en wat lig ik nu dan te doen?
…
Waarom iets maken wat al bestaat
@Omanido haha ja die ken ik! Dat is echt een geweldig voorbeeld en akelig nauwkeurig toepasbaar bij een independent watchmaker die kan groeien.
Omdat je dan kan maken zoals jij het esthetisch het mooiste vind. Stakker misschien, of bruggen meer lijkend op eilanden (alsof je wereld van bovenaf bekijkt) of misschien juist meer alsof het een stukje sterrenhemel is.
Uiteindelijk, jouw keuze. Het is jouw merk. Maar ik kan me voorstellen dat het ook juist uitdaging biedt en daardoor iets toevoegt. Want waarom zou je überhaupt horloges maken, het bestaat toch al? En handopwinders bestaan al helemaal lang.
Bedankt voor je inbreng, maar voor de Eta6497 gebaseerde modellen is de ontwikkeling afgerond. Ik ben tevreden met de modellen. De uurwerken op zich ga ik nog iets meer verfraaien voor de 2022 modellen als extra optie.
Kwa ontwikkeling ga ik mezelf dit jaar alleen nog focussen op de Terra Luna.
Om de zoveel tijd typ ik mijn naam in op google om te zien of er nog wat nieuwe topics op Internet te vinden zijn, deze reactie kwam ik op het omega forum tegen:
Dit soort reacties zonder enige vorm van onderzoek. Hij moest eens half weten hoe veel tijd, geld en energie er in een enkel horloge gaat zitten.
Zelfde @Mark020 trouwens?
Hoe kijken jullie hier trouwens tegenaan:
Wat je hier eigenlijk uit kunt halen is dat ongeacht de kwaliteit je eigenlijk geen hoge prijs kunt vragen omdat je naam nog niet zo goed gevestigd is als grotere merken…
Ik kwam dit ook tegen:
Misschien de moeite waard om die overstap te maken in de toekomst richting een -2 versie! Hoger tikgetal en langere power reserve.
Maak je niet druk. Meestal zijn dat gasten die de 4300 euro niet kunnen betalen, dus vinden ze het “overpriced” omdat het buiten hun budget valt
Overpriced zijn ze pas als jij ze niet meer kan verkopen.
Het gaat al mis in de vergelijking met microbrands, dat zijn langs mijn definitie mensen die alles inkopen uit China en er een dikke marge op plaats. Jouw merk hoort in het rijtje independant watchmakers, en daarin is 4300 toch echt kleingeld.
Los daarvan denk ik dat je jezelf vooral niets moet aantrekken van meningen op fora. Je hebt een orderboek tot volgend jaar, dus het succes is er, de rest is bullshit.
Ik denk dat het omgekeerd werkt. De basis is het product zelf. Dat vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Ben je nog niet een gevestigde naam dan heeft dat een (beperkte) negatieve impact bij het bepalen van de prijs. De grootste correctie vindt mijns inziens juist naar boven toe plaats, op het moment dat je wel die gevestigde naam bent geworden.
Die hebben dan ook geen enkele waarde. Het wordt wel gelezen, maar klanten in jouw doelgroep weten wel wat ze zoeken.
Ik kan jouw onafhankelijkheid wel waarderen. Waarom een ambitie naar steeds meer groei in omzet, personeel en aantallen als je het goed hebt en met plezier kunt werken? Tevredenheid is een onbetaalbare luxe. En je kunt met trots zeggen dat elk horloge grotendeels door jou zelf is gemaakt.
Dat is de mening van één persoon, die jou niet kent en waarschijnlijk nog nooit jouw horloges in handen heeft gehad. Zoveel mensen, zoveel meningen en vaak zijn die meningen niet onderbouwd.
Gewoon vertrouwen hebben in je product.
Dit dus.
Dit soort reacties moet je meteen van je laten afglijden. Er zijn altijd mensen die eerder 10k overhebben voor een standaard rolex dan 5k voor een uniek horloge waar heel veel werk in zit, enkel en alleen om de naam die op de dial staat. Dat zijn niet de klanten waar jij je op wilt focussen.
Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje eens ben met het puntje over de balance wheel. Een geschroefde balans ziet er bijvoorbeeld al veel interessanter uit. Of een fancy eigen ontwerp waar je volgens mij wel eens iets van hebt laten zien. Zeker bij je inversed balance wheel modellen kun je dat gebruiken om het geheel nog net iets specialer te maken. Maar dat is dan weer een extra puntje wat je op het nivo plaatst van andere merken die veel meer vragen voor een horloge. Niet een must voor het prijsnivo waar je nu op zit.