Ketelaars Watch "new project" deel2

Ja gaaf, denk dat je 't ook makkelijker bewerk👌

1 like

Toch wel de juiste soort/hardheid?
Is nogal wat verschil in roept de leek :innocent:

1 like

German silver is nog een mooier materiaal, denk ik.

Gebruikt o.a. Lange.

1 like

Daar is Ketelaars watches op de achtergrond ook mee aan het experimenteren!

10 likes

Vind het allemaal schitterend wat je maakt, doet en het hier deelt maar je neemt ‘bezit is het einde van het vermaak’ wel iets te letterlijk naar mijn smaak.

Met elke post waar de inventiviteit en passie om je horloges te maken uit blijkt groeit de hebberigheid maar ze zijn niet te krijgen en dat maakt me steeds bozer :rage:

2 likes

Ik heb besloten dat dit het laatste jaar gaat worden waar de reverse balance wheel complicatie als optie genomen kan worden bij de eta6497 gebaseerde uurwerken. Dit is straks wel een optie die standaard aangeboden gaat worden bij het inhouse uurwerken.

De reden hiervoor is het aangepaste anker. Ondanks dat de amplitude gelijk is aan de modellen waar het balans in het uurwerk zit heeft deze een lichte afwijking in de beat error bij andere posities dan liggend. Niet desastreus, maar niet meer acceptabel wil ik de kwaliteit steeds meer verhogen. Buiten dat is het een enorm lastig systeem om goed te positioneren voor deze de gewenste amplitude heeft. Ook dat is een renen om dit systeem te gaan schrappen omdat mij dit simpelweg te veel ergernis oplevert.

Bij mijn inhouse movement heb ik dit probleem niet meer gezien ik hier een onaangepast anker kan gebruiken.

Verder is het tijd om weer wat te gaan leren. Dus volgend jaar ga ik proberen om bij een horlogemaker 1 dag in de 2 weken stage te gaan lopen om zo wat meer vlieguren op te doen over het vakgebied zelf. Ik heb hier op het forum al een lijntje uitgegooid en mogelijk ga ik nog op zoek naar een 2e horlogemaker in de buurt om zo wat meer vakgerichte kennis op te doen.

23 likes

Hoe moet ik dat dan lezen. Het lijkt of jij (zo zie ik het) niet veel meer kan bijleren. Gaat het dan over algemeen uurwerk onderhoud?

1 like

Er is altijd zo veel te leren! al helemaal in dit mooie vakgebied. Wat extra kennis van leermeester die al jaren in dit vakgebied zit is mooi mee genomen. Ook ik heb nog veel te leren!

Ik weet meer niet dan dat ik wel weet :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Hoeveel verschil is het :pray:

1,5 a 2 ms

Ik begrijp het wel hoor, maar het klinkt toch een beetje als Picasso die bij Bob Ross op stage gaat…

Edit: kun je dan niet beter kijken of je bij een partij als Gronefeld terecht kunt?

1 like

Dat zou geweldig zijn, alleen ik ben bang dat hun daar niet mee akkoord gaan.

Edit, ik heb ze net aan de telefoon gehad, en zelfs een bezichtiging zit er niet in.
Jammer, maar wel begrijpelijk.

Maar ze waren wel bekend met mijn werk, dat is dan wel weer tof om te horen!

12 likes

Bedoel je echt 1.5 of 0.15 aangezien 1.5 wel wat veel is inderdaad en 0.1 a 0. 2 dikke prima is.

Dus niet zoals hieronder (wat dik in orde is)

2 likes

tussen de 0.1 a 0.2 is prima te verkrijgen zodra de balans een vaste positie heeft in het uurwerk, De reverse balance wheel is toch een forse ingreep aan het escapement deel van het uurwerk. Dit is ook niet beter te krijgen door het extra gewicht wat er toe gevoegd word aan het anker om dit systeem te kunnen realiseren.

Edit, volgens mij heb je de lift angle voor je uurwerk verkeerd ingesteld op je witschi.

Wat waren de amplitude verschillen tussen horizontaal en verticaal,?

Dat durf ik niet meer te zeggen, te lang gelden.

Wijs besluit er mee te stoppen denk ik :pray: wel heel mooi gemaakt :raised_hands:

holy moly!!

2 likes

De eerste 10 uurwerken zijn geassembleerd.

Na 4 dagen door een microscoop te hebben gekeken heb ik mezelf getrakteerd op 2 ontwikkel dagen. Vandaag de Terra Luna verder uit ontwikkeld en een deel van baseplate 2.0 gefreesd. Morgen de bruggen van versie 2.0 frezen en de geartrain testen. :sunglasses::ok_hand:

Hierna ga ik telkens test sub delen frezen uit een messing plaat en als dat deel succesvol is voeg ik de frees bewerking toe aan de main plate. Dit jaar gaat het eindelijk gebeuren :grin::ok_hand:

47 likes

Wat ziet dat er ontzettend gaaf uit!!! :star_struck:
Blijf je updates posten Stefan, het blijft iedere keer bijzonder om deze inkijk te mogen hebben in wat je allemaal doet.

1 like